Kaksikielisyyden ja kansainvälisten asioiden varadekaanin katsaus

Koronaepidemian jatkuminen vaikutti koko vuoden toimintaan: fyysisiä kokouksia ei ollut ja matkustaminenkin oli hyvin rajoitettua. Matkustusrajoitukset vaikuttivat erityisesti kansainväliseen toimintaan. Jo toista vuotta korona rajoitti erittäin voimakkaasti opiskelijoiden ja opettajien kansainvälistä vaihtoa. Kansainvälisiin kongresseihin pääsi osallistumaan etäyhteyksien avulla, mutta fyysistä kanssakäymistä ei valitettavasti ollut. Voimakasta etäväsymystä oli aistittavissa loppuvuonna.

Vuosi oli varadekaanikauteni viimeisin ja valitettavasti fyysisiä tapaamisia ei ollut. Uusi strategiakausi 2021-2030 alkoi ja toimeenpanosuunnitelmaa vuosille 2021-2024 ruvettiin toteuttamaan etäyhteyksin. Osa kansainvälisistä tavoitteista jouduttiin siirtämään vuodella. Yksi yliopiston ja tiedekuntamme tavoitteista oli lisätä englanninkielen käyttöä kokouksissa ja sitä päästiin etäkokouksissa harjoittelemaan.

Ruotsinkielisen opetuksen kehittäminen on yksi toimenpiteistä, joka onnistui erittäin hyvin rajoituksista huolimatta. Ensimmäiset ruotsinkielisen juonteen opiskelijat saivat kandidaattivaiheen suoritettua ja siirtyivät syksyllä lisensiaattivaiheeseen. Lisensiaattivaiheen aloittivat kaikki kandidaattivaiheen suorittaneet opiskelijat sekä yksi uusi opiskelija. Syksyllä aloitti yhteensä 14 ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa kandidaattivaiheen. Hakijoiden suuri määrä yllätti. Päätimme ottaa kaikki hakijat mukaan ohjelmaan, vaikka maksimimäärä on 10.

Yliopiston ruotsinkielisten opiskelijoiden rekrytoiminen toteutettiin nyt toista kertaa verkossa. Tiedekuntamme oli jälleen mukana Högskoledagen ja Uni på väg -etätapahtumissa, jotka löytyvät Uni på svenska -linkistä https://linktr.ee/unipasvenska. Amanda Sjölund kertoi eläinlääketieteen opinnoista, ja Henrika Lundberg piti esityksen koiran kliinisestä tutkimisesta: ”Klinisk allmänundersökning av hund”. Henrika oli myös mukana Instagramissa mainostamassa eläinlääketieteen opintoja https://www.instagram.com/unipasvenska/

Maria Fredriksson-Ahomaan
kaksikielisyyden ja kansainvälisten asioiden varadekaani