Kemikaalikuljetusten riskit ja vaikutukset pohjavesiin

Ryhmämme jäsenet ovat Emilia Tuomaala, Johannes Niemi, Lassi karvonen, Roope korpisalo ja Vili Marttila, joka toimii tuutorinamme. Muutamaa ryhmätapaamista lukuunottamatta kommunikointi tapahtuu verkossa, joka luo hieman haastavat olosuhteet tiiville ryhmätyölle. Opiskelemme kaikki ympäristötieteitä, joten on mielenkiintoista nähdä kuinka paljon ideamme ja mielipiteemme eroavat toisistaan yhteisestä koulusta huolimatta.

Ensimmäisessä tapaamisessamme puhuimme aiheen laajuudesta ja pyrimme rajaamaan sitä tarkemmin. Mihin toimintoihin keskitymme ja mistä löydämme eniten informaatiota? Päätimme hieman muuttaa aiheemme rajausta. Pohjavesien kemikalisoitumisesta yleiseen radanvarren ympäristön kemikalisoitumiseen, koska aiheestä löytyi luotettavempia lähteitä. Kysymyksesi jäi, kuinka tarkkaan haluamme käsitellä aihetta ja mistä näkökulmasta. Pureudummeko varsinaiseen aineiden kemiaan ja mekaniikkaan vai pysyttelemmekö kemikaalien ympäristövaikutuksissa ja riskeissä jotka altistavat onnettomuuksille.

Saimme käsiimme Helsingin yliopiston teettämän ChemRisk hankkeen loppuraportin. Hankkeessa selvitettiin Kymenlaaksossa tärkeimpien kemikaalien maantie- ja rautatiekuljetusten ympäristöriskejä. Noin 100-sivuisesta raportista löytyy pähkäiltävää pidemmäksikin aikaa.

Seuraavassa tapaamisessa tulemme käsittelemään mm. Kemikaalien kuljetusonnetomuuksia, kemikaalien käyttäytymistä onnettomuuksissa ja kemikaalien pilaamien alueiden kunnostusta. Eliöiden altistuminen ja riskien minimointi ovat todennäköisesti kantavina puheenaiheina.

Blogipostaukset tulevat olemaan eri jäsenten kirjoittamia, joten kaikkien ryhmään kuuluvien mielipiteet ja ideat tulevat varmasti esille tulevissa päivityksissä.

Terveisin Johannes, Roope, Emilia ja Lassi!

Tietoa kirjoittajasta