MFK-406 Työelämäportfolio

Kurssin tavoitteena on

• muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnistaminen, tunnustaminen sekä hyväksyttäminen osaksi alempaa korkeakoulututkintoa,
  • muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen reflektointi sekä
  • urasuunnittelu- ja työelämätaitojen kehittäminen.

Muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankittua osaamista voi esimerkiksi olla

• oman alan työkokemus,
    • hallinto- ja opintojärjestötoiminta (periaatteet opiskelijan ohjeissa),
    • tuutorointi (tiedekunnan tuutorina toimiminen vastaa noin kahden (2) opintopisteen työtä),
    • ohjaajatoiminta (esim. kurssi- tai laskuharjoitusassistenttina toimiminen tai LumA-tiedekasvatuskeskuksen ohjaajana toimiminen)

Aliupseerikoulussa tai reserviupseerikoulussa suoritetun johtamis- ja kouluttajakoulutuksen perusteella voidaan hyväksilukea 5 opintopistettä.

Hyväksiluettavaan koulutukseen on sisällyttävä varusmiesten johtaja- ja kouluttajakoulutuksen opetussuunnitelman mukaiset opinnot.

Mikäli haluat suorittaa Työelämäportfolion, olet itse vastuussa tarvittavan työkokemuksen hankkimisesta.

Oman alan työkokemusta voit hankkia esimerkiksi tekemällä opettajan sijaisuuksia tai työskentelemällä muissa opetusalaan tai tieteenalaan liittyvissä asiantuntijatehtävissä (oppikirjakustantamot, sähköisten oppimisalustojen kehitystyö, tutkimusavustajan tehtävät tieteenalan parissa, työskentely tieteenalan yrityksissä). Opettaa voi myös muualla kuin koulussa – opiskelijoita työllistyy esimerkiksi erilaisiin oppimisen tukea tarjoaviin yrityksiin, valmennuskursseille ja tiedekasvatuspalveluita tarjoaviin organisaatioihin).

Työelämäportfolioon voi sisällyttää myös työkokemusta, joka on hankittu harjoittelussa. Voit lukea harjoittelupaikan hankkimisesta sekä harjoittelun rahoittamisesta opiskelijan ohjeista: https://guide.student.helsinki.fi/fi/harjoittelu

Työkokemusta voi hankkia koko kandiopintojen ajan. Lisäksi opintojakson suorituksessa voidaan huomoida jo ennen opiskelun aloittamista hankittu oman alan työkokemus. Opintojakson vastuuopettajat arvioivat tapauskohtaisesti, sopiiko esitetty työkokemus työelämäportfolioon.

Vaadittu kokemus

Työelämäportfoliossa tehty työ mitoitetaan opintopisteinä siten, että kuukauden mittainen kokopäivätoiminen oman alan työkokemus vastaa viiden opintopisteen työtä. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista, vaan kokemus voi koostua useammasta osasta.

• Aineenopettajan sijaisuudet: Matematiikan, fysiikan ja kemian aineenopettajan opetusvelvollisuus on noin 20 oppituntia/viikko (tässä oppitunnin pituus on 60 min). Noin 80 tuntia vastaa siis kuukauden kokopäivätoimista aineenopettajan työtä.

Tukiopetustuntien antaminen rinnastetaan aineenopettajana työskentelyyn. Yksityisenä tukiopettajana toimimisesta voi kuitenkin saada korkeintaan kaksi (2) opintopistettä työelämäportfolioon.

Yhden opintopisteen laajuista työtä vastaa noin 16 opetustuntia (60 min).

• Muu oman alan työkokemus: Keskimäärin 37 h/vko, noin 140 h/kk.

Yhden opintopisteen laajuista työtä vastaa noin 27 työtuntia.

• Tuutorointi: Tuutoritoiminnalla voit korvata kaksi (2) opintopistettä työelämäportfoliosta. Tällöin tuutorointi kirjataan opintorekisteriin omana suorituksenaan. Suoritat puuttuvat kolme (3) opintopistettä muulla aiemmin hankitulla osaamisella ja työelämäportfolion suoritus kirjataan kolmena opintopisteenä.
  • Kurssiassistenttina toiminen

Yhden opintopisteen laajuista työtä vastaa noin yhden lukukauden mittainen työskentely yhden kurssin kurssiassistenttina (laskuharjoitusohjaaja, kisälliohjaaja, …) Työtunteja tyypillisesti 16 – 27. Mikäli työtunteja on selvästi yli 27, katsotaan, että kokemus kattaa kaksi (2) opintopistettä työelämäportfoliosta. Samalla kurssilla, samana lukuvuonna ohjaajana toimimisesta voi kuitenkin saada korkeintaan kaksi (2) opintopistettä työelämäportfolioon.

• Tiedekasvatuksen ohjaajana toiminen: sovelletaan samoja periaatteita kuin aineenopettajan sijaisuuksissa.
  • Työelämätapahtumissa ohjaaminen (esim. opiskelijaesittelijätoiminta, muut koulutusohjelman markkinointiin liittyvät tehtävät): sovelletaan samoja periaatteita kuin aineenopettajan sijaisuuksissa. Työelämätapahtumissa ohjaajana toimimisesta voi kuitenkin saada korkeintaan yhden (1) opintopisteen työelämäportfolioon.