KAUKO-työpajasarjan loppuseminaari 27.11.2018 klo 11 – 13

KAUPUNKI KAIKILLE – suosituksia kotouttamistyön tulevaisuuteen.

KAUKO-työpajojen sarjan loppuseminaari järjestettiin Helsingin yliopiston Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4) klo 11 – 13.

KAUKO-hankkeessa kerättiin vuonna 2017 laaja haastatteluaineisto pääkaupunkiseudulla ja Lahdessa. Haastattelimme niin sosiaalialan ja TE-toimiston ammattilaisia kuin maahan muuttaneita palvelunkäyttäjiä. Vuonna 2018 järjestimme aloitusseminaarin ja kolme työpajaa, joihin kutsuimme eri toimijoita keskustelemaan ja syventämään näkökulmaamme kotoutumisen kysymyksiin. Työpajojen teemat nousivat haastatteluaineistosta, mutta syventyivät ja muokkaantuivat matkan aikana.

KAUKO-hankkeen loppuseminaarissa hankkeen tutkijat esittivät 12 suositusta kotoutumistyön tulevaisuuteen.  Suositukset liittyivät viiteen teemaan, jotka nousivat tutkimuksen ja yhteisen kehittämisen johdosta:

• Joustavuutta ja kompleksisuutta
  • Huomio psykososiaaliseen ulottuvuuteen
  • Turvallinen arki & kotoutumisen kokemuksellisuus
  • Sosiaalisista suhteista väestösuhteisiin
  • Kotoutumisjärjestelmä stressitestissä

Loppuseminaarissa oli myös paneelikeskustelu suosituksista. Avoimeen tilaisuuteen saapui noin 50 osallistujaa. Monet olivat osallistuneet myös aikaisempiin työpajoihin ja olivat kiinnostuneet KAUKO-hankkeen tuloksista. Lämmin kiitos kaikille osallistujille!

11 – 11.15  Tervetulosanat – professori Ilse Julkunen, Helsingin yliopisto

11.15 – 11.45  KAUKO-hankkeen tuloksia ja suosituksia – KAUKO-hankkeen tutkijat
[Tutustu esitykseen tästä]

11.45 – 12.45  Paneelikeskustelu suosituksista

Keskustelijoina ovat

• Said Aden (erityisasiantuntija, Espoon kaupunki)
  • Sari Karisto (aikuissosiaalityön päällikkö, Helsingin kaupunki)
  • Henna Laakkonen (asiantuntija, Uudenmaan TE-palvelu, Tsempataan yhdessä kumppanuudella työelämään – hanke)
  • Jenni Lemercier (maahanmuuttajapalveluiden johtava sosiaalityöntekijä, Espoon kaupunki)
  • Meg Sakilayan-Latvala (koulutuskoordinaattori,  Nicehearts, Naapuriäidit -projekti).
  • Paneelin vetäjä: Aija Kettunen (tutkija, DIAK-ammattikorkeakoulu, KAUKO-hanke)

12.45  Tilaisuuden päätössanat
13.00  Tilaisuus päättyy