Categories
Uncategorised

Viimosia viedään

Ammattiurheilijoita Euroopassa

Ennen viimeistä kurssikertaa aloin käymään läpi Euroopan tilastoja linkeistä, jotka oli jaettu kurssiblogissa. Tarkoituksena oli tehdä kaksi erilaista karttaa eri muuttujista Euroopan alueelta. Löysinkin erittäin milenkiintoisen aiheen läheltä sydäntäni: urheilu. Sivustolta löytyi urheiluun liittyviä taulukoita, joista valitsin ammattiurheilijoiden määrän suhteessa työssäkäyviin eri maissa. Valitsin toiseksi tilastoksi Euroopan väestötilaston ja työssäkäyvien määrän. Halusin tietää, kuinka eri maiden väestön määrä ja ammattiurheilijoiden määrä työssäkäyvistä eroaa eri maissa. Onko määrät linjassa suhteessa toisiinsa vai löytyykö joistain maista paljon enemmän ammattiurhailijoita suhteessa työssäkäyviin kuin toisissa.

Aloitin työskentelyn etsimällä Euroopan karttaa annetuilta sivustoilta. Löysin kuitenkin vain kartan, jossa ei ollut Euroopan maiden rajausta, eikä kyseinen kartta toiminut haluamassani työssä. Artun avustuksella sain kuitenkin löydettyä kartan, jonka latasin QGIS:iin.

Seuraavaksi vuorossa oli taulukoiden tuominen ohjelmaan. Aikaisemmin oli jo huomattu, että taulukoiden kanssa voi tulla ongelmia, jos niitä ei saa tuotua oikeassa muodossa. Yritin excelin kautta muokata taulukoita oikeanlaiseen muotoon, mutta huonolla menestyksellä. Tämän jälkeen pyrin liittämään suoraan taulukot QGIS:iin ja muokkaamaan asetukset niin, että taulukkojen arvot näkyisivät oikeanlaisina. Käytin aikaisemmin oppimiani taitoja, mutta taulukkojen muokkaaminen QGIS:issä ei riittänyt. Nyt tarvittiin Artun apua. Kävimme uudesaa excelin kautta läpi taulukot ja muokkasimme uudestaan ja uudestaan niitä. Ongelmia löytyi monia ja niihin yksitellen ratkaisut. Opin kuitenkin nyt muokkaamaan excelin avulla tekstiarvot lukuarvoiksi ja muuta hauskaa. Pitkän pähkäilyn ja uurastuksen jälkeen sain tallennettua taulukot excelistä csv-tiedostoina koneelle ja tuotua ne QGIS:iin. Tämän jälkeen seurasi laskelmien aika ja karttojen muokkaaminen.

Tuloksista huomasin, että ammattiurheilijoiden osuus ei ole linjassa väestömäärän kanssa. Islannissa ammattiurheilijoiden osuus oli suurin työssä käyvistä ja seuraavina tulivat pohjoismaat ja Iso-Britannia. Väöestömäärältään suurimpia maita oli kuitenkin Saksa, Ranska, Italia ja Iso-Britannia. Erot tuloksissa voi johtua esimerkiksi kilpaurheilun mahdollisuuksista eri maissa. Myöskään väestön määrää ei suoraan voi verrata ammattiurheilijoiden osuuteen työssä käyvistä, sillä eri maiden työssäkäyvien osuus luo tulokseen jo erilaisia muutoksia.

Kuva 1. Ammattiurheilijat Euroopan maissa.
Kuva 2. Euroopan maiden väestö.

Espoon koulut

Kotona päädyin aloittamaan vielä uuden projektin. Halusin tutkia, kuinka asukkaiden määrä Espoon kaakkoisosassa vaikuttaa koulujen sijoittumiseen. Halusin kuvata asukkaiden määrää interpoloimalla tai heatmapin avulla, mutta tiedostot olivat aivan liian suuria näihin (6h aikana sai ladattua 1%), joten päädyin kuvaamaan asukkaiden määrää erivärisillä pisteillä. Piirsin kouluille 500m säteelle bufferit.

Kuva 3. Koulujen sijoittuminen ja asutus Espoon koillis kulmilla.

Aluksi hämmennyin kovasti sitä, kuinka koulut ovat joissain tapauksissa sijoiteltu aivan vieri viereen, kunnes älysin niiden olevan eri asteita. Toisin kuin itse olisin ajatellut, osa kouluista on sijoiteltu paikoille, joissa ei juurikaan ole asutusta. Yllätys oli, että joissain tiheästi asutuilla alueilla ei kouluja löydy ollenkaan tai erittäin vähän. Kartassa (kuva3) tällaisia alueita näkyy luoteis- ja keskiosissa. Tällaisilta alueilta koulumatkat taittuvat julkisenliikenteen avulla.

Loppu.

No, mitä kokonaisuudessaan opin kurssilla.

  1. QGIS on ihan kelpo sovellus, jos sitä oppii käyttämään (itse sain vasta pintaraapaisun)
  2. Arttu on hauska
  3. Kaikkia eri painikkeita pitää kokeilla, vaikka pelottaakin että kone räjähtää
  4. Ihan kivasti saa havainnollistettua tietoa kartoilla ja niistä saa esille tietoa, mitä ei itse pään sisällä olisi pystynyt hahmottamaan
  5. Karttoihin ei pidä luottaa 100 prosenttisesti, vaan kuten Paula Allinen blogissaan mainitsi, tulkitsemiseen tarvitaan kriittisyyttä

Oli kurssi ihan mukava, vaikka välillä tuntuikin, ettei tästä tule selviämään. Vielä on paljon opittavaa, mutta nollasta alotettaessa paljon on jo tultu eteenpäin. Siltikin kamppailen vielä mielummin suunnistus- kuin QGIS-karttojen parissa.

Lähteet:

Allinen, P. 3.3.2020. “Goodbye my GIS-blogii, good bye my friend”. Luettu 21.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/pallinen/2020/03/03/goodbye-my-gis-blogi-goodbye-my-friend/

Categories
Uncategorised

Järisyttäviä hasardeja

Kuudennes kurssikerta hieman jännitti minua, sillä en päässyt paikalle ja minun piti tehdä työt itsenäisesti. Kurssikerralla oli ohjelmassa Epicollect5-soveluksen käyttöä, pistemuotoisten karttojen tuottamista ja internetistä löytyvän datan muokkaamista.

Epicolect5-sovelluksen käytöstä löysin kokemuksia muiden opiskelijoiden blogeista. Eeva Tiihonen kertoi heidän keränneen aineistoa ulkona ja hyödyntäneet sitä myöhemmin sisätiloissa. Minä sain käytettööni valmiiksi tehdyn csv tiedoston aineistosta.

Kumpulan turvallisuusaste

Aloitin työstämään ensimmäistä karttaa kotona yksikseni, mutta työstäminen jäi lyhyeen. Hermot menivät heti, kun oikein mikään ei tuntunut onnistuvan. Yritin kuitenkin myöhemmin uudestaan ja sain ohjeiden avulla vihdoin interpoloitua turvallisuusasteet kartalle. En saanut OpenStreetMap:iä toimimaan, joten käytin annettuja karttatiedostoja. Yllättäen onnistuin mielestäni jopa melko hyvin karttani kanssa kokeiltuani monia eri toimintoja.

Kuva 1. Kumpulan turvallisuusaste.

Hasardit

Itsenäistehtävänä oli tuottaa kolme erilaista karttaa internetistä löytyvän datan perusteella. Tavoitteena oli, että tuotettua materiaalia voisi käyttää hyväksi esimerkiksi opetustilanteessa.

Päätin tehdä kartat eri suuruisista maanjäristyksistä maailmalla vuonna 2012 ja pudonneista meteoriiteista. Tehtävien teko sujui melko sulavasti  ainakin meteoriittikartan kanssa. Maanjäristysten kanssa tuli pieniä mutkia matkaan, mutta sain liitettyä maanjäristystiedostot QGIS:iin muutaman yrityksen jälkeen. Sarakkeet olivat kuitenkin jääneet tekstitiedostoiksi, joten en saanut tehtyä eri suuruisista järistyksistä eri värisiä. Lopuksi olin lisäämässä kartalle mittakaavaa, mutta hämmennyin, kun mittana luki 50m. Lueskeltuani Mikko Kangasmaan ja Janina Vikmanin blogeja huomasin, että hekin olivat huomanneet saman ja totesivat, että QGIS:iin ei kannata sokeana luottaa. Olin kuitenkin loppuen lopuksi tyytyväinen työhöni, teinhän sen kokonaan itsenäisesti.

Meteoriitit

Opetusmateriaalikartta meteoriittien putoamissijainneista (kuva 2) havainnollistaa hyvin sitä, kuinka hirvittävän paljon meteoriitteja on päässyt lähes joka puolelle maapallolle. Kysymyksiä voi herättää, miksei merialueelle ole pudonnut meteoriittejä. Mutta merialueille pudonneita meteoriitteja ei tietenkään ole pystytty tutkimaan.

Kuva 2. Meteoriittien putoamissijainnit.

Maanjäristyksiä

Tein maanjäristyksitä vuodelta 2012 kartat, jossa näkyvyt ns isot ja pienet maanjäristykset. Kuvittelin, että pieniä maanjäristyksiä olisi ollut todella paljon ja laajasti ympäri maailmaa, mutta toisin kävi. Yli 5 magnituden järistyksiä (kuva 3)  löytyi ympäri maailmaa mannerlaattojen saumakohdista. Pienempiä alle 2.5 magnituden järistyksiä (kuva 4) löytyi vain ja ainoastaan Pohjois-Amerikasta.

Alta löytyvästä linkistä näkyvät viimeisimmät järistykset. USGS on yhdysvaltalainen geologinen palvelu, joka päivittää järistykset sivustolle lähes reaaliajassa. https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/

Kuva 3. Yli 5 mag järistykset.
Kuva 4. Alle 2.5 mag järistykset.

Huomasin olevani todellaa pihalla tämän kurssikerran tehtävissä, kun ei ollut Arttua, jolta pyytää apua.

Lähteet:

Kangasmaa, M. 19.2.2020. “Kenttätöitä ja hasardeja (Kurssikerta 6)”. Luettu 21.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/kanmikko/2020/02/19/kenttatoita-ja-hasardeja-kurssikerta-6/

Tiihonen, E. 27.2.2020. “Kerta 6 Pisteaineiston tuottamista ja visualisointia”. Luettu 20.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/tiiheeva/2020/02/27/kerta-6-pisteaineiston-tuottamista-ja-visualisointia/

USGS. (2020). Earthquake Hazards Program. https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/

Vikman, J. 19.2.2020. “Kolme karttaa ja ruotsalainen tulivuori”. Luettu 21.4.2020.         https://blogs.helsinki.fi/jagvikma/2020/02/19/kolme-karttaa-ja-ruotsalainen-tulivuori/

 

Categories
Uncategorised

Bufferointia ja Select-toimintoa

Kurssikerran 5 tavoite oli piirtotyökalujen käytön kertaus, laskeminen kohteiden avulla, bufferointitoiminnon käyttö ja etäisyyksien määrittäminen. Bufferointitoiminto kuulosti aluksi pelottavan vaikealta.

Aloitimme työskentelyn viimekerran lopussa piirretyn kartan parissa. Testasimme aluksi erilaisia toimintoja ja laskimme esimerkiksi teiden pituuksia ja peltojen pinta-aloja. Rajasimme myös peltoalueen Pornaisten rajojen sisäpuolelle. Laskutoimitukset olivat kertausta ja melko helppo tehdä. Huomasin, että laskujen tekemisen olen selkeästi sisäistänyt ja matematiikasta pitäessäni aloin tekemään mielenkiinnosta ihan omia ylimääräisiäkin laskelmia. Kuitenkin rajaustyökalun käyttö meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toivonkin, että opin käytön uudestaan myöhemmin kurssilla, sillä se kuuluu varmasti perustyökaluihin.

Seuraavaksi kokeilimme bufferointitoimintoa ja piirsimme bufferointialueen teiden ympärille. Paula Alisen blogia siteeraten: “Puskurivyöhykkeiden avulla pystytään muun muassa selvittämään, mitä kyseisen puskurin sisälle jää tai sen ulkopuolelle rajautuu.” Käytimme tätä bufferia valintatyökaluna, jonka avulla keräsimme kohteita. Select by location- toiminnolla valitsimme bufferin sisältä rakennukset. Harjoittelimme bufferitoimintoa myös koulun ja terveyskeskuksen avulla. Tämän toiminnon kanssa voi siis helposti tutkia tietyn alueen vaikutusta johonkin ominaisuuteen. Esimerkiksi kuinka monta rakennusta sijaitsee 2 km säteellä koulusta. Selkeästi hyvä toiminto erilaisten alueiden rajauksessa ja varmasti käytetään myös paljon alueiden suunnittelussa. Ainakin itse käyttäisin.

Tehtävä 1

Kuva 1. Lähde: pickpik.com

Malmin lentokenttä

Tehtävän tarkoituksena oli harjoitella lisää bufferointi- ja select by location-toimintojen käyttöä. Tehtävänä oli laskea, kuinka monta ihmistä asuu 1 ja 2 kilometrin säteellä Malmin lentokentästä. Piirsin Malmin lentokentän ja tein lentokentästä 1 ja 2 km säteelle bufferit. Käytin näitä buffereita apuna valitessa asukkaat sen sisäpuolelta ja Statistics toiminnon avulla sain tietää montako asukasta yhteensä alueen sisälle on rajautunut. 2 kilometrin säteellä asuu 56 963 ihmistä ja 1 kilometrin säteellä 8 707 ihmistä. Tuloksesta Työkalujapäätellen voi huomata, että ihmiset ei koe mielekkääksi asua ihan lentokentän lähistöllä, mutta asukasmäärä kasvaa todella paljon päästessämme 2km etäisyys alueelle. Luultavasti melu ja muut lentoliikenteen haitat eivät vaikuta tällä alueella enää läheskään niin paljon kuin kilometrin säteellä. Tästä tehtävästä huomasin, kuinka näitä työkaluja voi käyttää helposti analysoimaan ja havainnollistamaan tietyn kohteen vaikutusta asumuksiin ja ihmisiin.

Tein myös lisätehtävän, jossa piti laskea kuinka moni talo on rakennettu 1 km säteelle Malmin lentokentästä sen valmistumisen (1936) jälkeen. Käytin apuna oppimiani toimintoja, mutta en tiedä olisiko tehtävän saanut tehtyä paljon yksinkertaisemmin. Tärkeintä on mielestäni kuitenkin, että hallitsen erilaiset työkalut niin, että niitä pyörittelemällä saan edes jollain tavalla vastaukset selville. Tein uuden layerin Vantaan väestöstä, jotka asuvat taloissa, mitkä on rakennettu lentokentän valmistumisen jälkeen. Käytin tätä layeriä ja 1km säteen bufferia apuna valitessani rakennukset ja taas Statistic kohdan avulla sain tietää asukkaiden ja rakennusten määrän. Rakennuksia oli yhteensä 695 ja asukkaita 8 516 eli suurin osa asukkaista ja taloista on rakennettu alueelle vasta lentokentän valmistumisen jälkeen. Olisin kuvitellut lentokentän vähentävän asutuksen määrää, mutta toisin kävi. Vaikka lentokentän läheisyydessä asumisessa on omia haittojaan, se mahdollistaa nopean yhteyden lentokentälle. Myös väestön kasvaessa ja muuttaessa Pääkaupunkiseudulle asuntoja on pitänyt rakentaa lentokentän läheisyyteen. Nämä ovat ainakin syitä mitä keksin selittämään tulosta.

Helsinki-Vantaa

Seuraavaksi tein Helsinki-Vantaan lentokenttään liittyvän tehtävän. Piirsin aluksi lentokentän kartalla ja käytin tämän jälkeen tässäkin tehtävässä hyväksi bufferointia, sekä Select by location-työkaluja. 1 km säteellä Helsinki-Vantaa lentokentästä asuu 10 347 ihmistä eli vain hieman enemmän kuin Malmin lentokentän, vaikka Helsinki-Vantaa on paljon isompi. 65dB melualueella asukkaista asuu vain 0,26% asukkaista kilometrin säteellä asuvista. Vähintään 55dB alueella asuu 11 913 asukasta. Jos uusin kiitorata käännettäisiin toisin päin, niin että koneet lentäisivät Tikkurilan yli, vähintään 60dB melusta nauttisi 5 068 Tikkurilan ja Vantaan asukasta. Sain tämän piirtämällä 7 km viivan kiitoradasta kaakkoon päin ja muodostamalla tämän alueen ympärille 1 km meluvyöhykkeen bufferin avulla.

Asemat

Piirsin buffereita 500 metrin säteelle kaikista asemista. Tämän avulla sain tietoon, että tällä alueella asuu 106 691 asukasta. Koko kartan vantaan asukkaista tämä on 21,8 % eli reilu viidesosa asukkaista asuu asemien läheisyydessä. Asemien läheisyyden ihmisistä 68,5 % on työikäisiä. Sain tämän laskettua laskemalla ensin yhteen työikäisten määrän alkuperäisestä tiedostosta ja tämän jälkeen jakamalla työikäisten määrän kaikkien asukkaiden määrällä, jotka asuvat asemien läheisyydessä.

Itsenäistehtävät

Uima-altaat ja saunat

Tehtävässä tuli laskea asioita liittyen pääkaupunkiseudun uima-altaisiin ja saunoihin. Sain tulokset laskettua helposti Select features toiminnon ja Statistic palkin avulla. Tein tuloksista excel taulukon, joka näkyy alla. Siinä kerrotaan uima-altaiden määrä, kuinka monta asukasta uima-altaallisissa taloissa asuu ja erilaisten talojen määrä kyseisistä rakennuksista. Taulukossa näkyy myös saunallisten talojen määrä Pääkaupunkiseudulla, sekä niiden osuus kaikista taloista.

Taulukko Pääkaupunkiseudun uima-altaiden sijainneista ja saunoista.

Taulukosta huomataan, että eniten uima-altaita on omakotitaloissa, mutta myös kerros- ja rivitaloissa niitä löytyy yllättävänkin paljon Pääkaupunkiseudulla. Erityisesti minua yllätti, että kaikista taloista saunallisia oli vain 24%! Ehkä saunat eivät olekaan niin suosittuja ja fantastisia, mitä omassa mielessäni kuvittelen.

Lähteet:

Allinen, P. 25.2.2020. “Bufferit haltuun ja muita pohdintoja”. Luettu 21.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/pallinen/2020/02/25/bufferit-haltuun-ja-muita-pohdintoja/

Categories
Uncategorised

Erilaisia ruutuja

Neljännellä kurssikerralla harjoittelimme tekemään ruutukartan, tutustuimme rasteriaineistoihin, sekä opettelimme piirtämään QGIS:in avulla. Rasterikarttoja emme olleet aikaisemmin käyttänyt tehtävissämme, joten tämä oli jotain aivan uutta, vaikka olinkin aiemmin jo yrittänyt liittää vektoriaineistoja QGIS:iin rasteritietokantoina onnistumatta.

Ruututeemakartan muodostaminen

Ensimmäisessä tehtävässä käytimme hyväksi karttaa pääkaupunkiseudusta. Teimme tähän Create Grid-työkalulla  250m x 250m ruudukon ja keräsimme saatavilla olevan tiedon näihin ruutuihin. Erikoista oli, että ruudukko toimi samanlaisena tietokantana kuin mikä vain muukin ja sinne pystyi tallentamaan uutta tietoa. Tietojen kerääminen tapahtui Pks_vaki.shp poistetietokannasta. Tallensimme pisteiden tiedot yksittäisiin ruutuihin. Tätä en olisi osannut tehdä ilman Artun ohjeistusta. Tämän jälkeen teimme erillisen tiedoston asukkaista yhteensä, ulkomaalaisista ja muuta kuin suomenkieltä puhuvista. Teimme uuden tiedoston, jotta se olisi kevyempi ja QGIS:in olisi helpompi pyörittää laskelmia. Suurista tiedostoista puhuessamme muistin, että projekti kannattaa tallentaa aina silloin tällöin. Laskimme taulukkoon uudelle sarakkeelle ulkomaalaiset/asukkaat yhteensä ja muutimme tuloksen prosenteiksi. Näin saimme tietää kuinka paljon prosentuaalisesti ulkomaalaisia oli ruuduttain verrattuna kaikkiin asukkaisiin.

Kartan piirtämisen kanssa oli hieman ongelmia, sillä taulukosta löytyi erittäin yllättävää tietoa! Joissain kohdissa ulkomaalaisten asukkaiden määrä oli erittäin super todella paljon suurempi kuin asukkaiden kokonaismäärä. Tämän takia joihinkin ruutuihin tuli tulos, että ulkomaalaisia oli 200 000% koko asukasmäärästä. Poistin kuitenkin nämä virheelliset tiedot ja muodostin kartan prosentuaalisten tulosten mukaan.

Ulkomaalaisten asukkaiden prosentuaalinen osuus koko asukasmäärästä pääkaupunkiseudulla ilmaistuna ruututeemakarttana.

Kartasta voi huomata, että ulkomaalaisten asukkaiden määrä on painottunut tietyillä alueilla. Esimerkiksi Itä-Helsingissä ulkomaalaisasukkaita on selkeästi suurempi määrä kuin Helsingin keskustassa. Luultavasti toiset ulkomaalaiset ovat vetäneet toisiaan puolelleen tietyille alueille.

En ehtinyt tunnilla enää piirtää uutta ruututeemakarttaa. 250 m x 250 m ruudut näyttävät hieman epäselviltä ja suttuisilta kartassa, joten parempi olisi käyttää suurempia ruutuja. Ruututeemakartan avulla voi havainnollistaa esimerkiksi paremmin pistetietokantoja, mutta tällöin tiedon totuudellinen sijainti vääristyy hiukan (riippuen tietenkin kuinka suuria ruutuja käyttää). “Ruutuaineistot ovat mielekäs tapa tuottaa alueellista tietoa ilman valmista aluejakoa.” Roosa Kinnunen kertoo blogissaan.

Tehtävä 2 Rasterikartat ja käyriä

Kurssikerran toinen tehtävä liittyi rasterikarttoihin ja korkeuskäyrien piirtämiseen. Toimme neljä eri karttapalaa QGIS:iin ja muodostimme niistä yhtenäisen kuvan yhdistämälle palat Merge-komennolla.

Erityisesti korkeuskäyrien tutkiskelu oli minusta mielenkiintoista suunnistustaustani takia. Innoistuin jo, että nytkö opin piirtämään oikeita suunnistuskarttoja. Käyriä tehdessä kävi kuitenkin ilmi, että ei, näin ei piirretä suunnistuskarttoja. Käyrät oli piirretty niin pikkutarkasti, että muihin karttoihin niitä pitää korjata paljon ja piirtää muodot yksinkertaisemmiksi. Leikimme lopuksi myös rinnevarjostusten kanssa ja saimme korkeusmuodoiltaan melko havainnollistavan kartan aikaiseksi.

Pornaisten kartta

Viimeisenä tehtävänä oli piirtää pornaisten karttapohjalle keskustaan peruskohteita: suurimmat tiet ja rakennukset. Teiden napsuttelu oli ihan mukavaa, mutta rakennusten kanssa meinasi jo käsi alkaa kramppaamaan. Melko rankkaa hommaa tuo karttojen piirtely (respect). Karttaa oli tarkoitus käyttää hyödyksi seuraavalla kurssikerralla, joten halusin sen olevan täydellinen. Alla näkyvillä lopputulokseni, jota en loppuenlopuksi käyttänyt seuraavalla kurssikerralla hyödyksi, sillä pelkäsin tehneeni kartan piirron kanssa jotain väärää, mutta ainakin opin piirtämään karttaelementtejä QGIS:in avulla.

Pornaisten kartan piirtelyä.

Lähteet:

Kinnunen, R. 17.2.2020. “Pisteaineistoja ja ruutuaineistoja”. Luettu 20.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/kroosa/2020/02/17/pisteaineistoja-ja-ruutuaineistoja/

Categories
Uncategorised

Tiedostojen yhdistely ja muokkaaminen

Afrikan valtiot 

Kolmannelle kurssikerralle saavuin jo hieman rentoutuneempana. Toinen kurssikerta oli mennyt ihan ok ja huomasin, että myös muut opiskelijat kamppailivat ohjelman kanssa samoin kuin minä. Samoin kuin Janina Vikman kirjotti blogissaani, myös minäkin ymmärsin “etten oikeastaan osaa käyttää varmaan edes puolta prosenttia QGis:n toiminnoista.” Kolmannen kerran tavoitteena oli oppia tuomaan ulkopuolista tietoa QGIS:iin, liittämään tietokantoja toisiinsa ja muokkaamaan niitä. Tätä asiaa halusin juurikin oppia tekemään, niinkuin ensimmäisestä blogitekstistäni selviää. Tunnilla harjoittelimme näitä asioita Afrikan valtiot tietokannalla.

Aluksi huomasimme, että tietosarakkeesta löytyi yksittäisten valtioiden informaatiota eri riveiltä. Halusimme yhdistää tiedot, niin että yhden valtion informaatio oli kasattu vain yhdelle riville. Tämä liittäminen onnistui yksinkertaisesti sille tarkoitetulla Dissolve-työkalulla.

Moodlesta löytyi tiedosto, josta löytyi lisää informaatiota Afrikan valtiosta. Eeva Tiihosen blogia siteeraten: “Tärkeimpiä yhdistämiseen liittyviä oppeja sekä tietokannan sisällä että kahta tietokantaa yhdistäessä oli se, että yhdistäessä osia saraketiedon perusteella, tulee saraketietojen vastata toisiaan täysin, jotta yhdistäminen onnistuisi kivuttomasti.” Tämän takia taulukot piti ensin käydä läpi excelissä. Muokkasimme ensin tiedostosta valtioiden nimet samanmuotoiseksi kuin alkuperäisessä tiedostossamme ja tämän jälkeen tallensimme tiedoston csv muodossa, sillä QGIS ei pysty lukemaan muun laista tietoa. Tämän jälkeen toimme tiedoston onnistuneesti QGIS ohjelmaan. Lopuksi vielä yhdistimme valtioiden nimien avulla tietokannan Afrikka tietokantaamme.

Harjoittelimme kurssikerralla myös uudestaan uusien sarakkeiden liittämistä tietokantaan, sekä laskutoimitusten tekemistä niihin. Lopuksi tuotimme uutta informaatiota kartalle tietokannan tietojen perusteella. Tässä osiossa minä olin hieman hakoteillä. Sain lisättyä kartalle pisteitä polygonissa, mutta se mikä niitten merkitys todellisuudessaan oli, jäi vielä tiedostamatta. Tein vain ohjeiden mukana. Kuitenkin tietokannassa olevan informaation avulla olisi voinut esimerkiksi tutkia timanttikaivosten ja öljykenttien löytämisvuoden vaikutusta konfliktien ajankohtaan.

Tulvaindeksikartta

Kurssikerralla jatkoin itsenäisesti tulvaindeksikartan tekemistä. Tarkoituksena oli kerrata tiedostojen liittämistä toisiinsa, sekä oppia muodostamaan diagrammeja kartalle. Tein kartan Suomen vesistöalueiden ominaisuuksien mukaan.

Ensin liitin QGIS ohjelman sisällä tiedostokantoja toisiinsa ja sain valuma-alueiden virtama tiedot samaan taulukkoon. Lisäsin uuden sarakkeen ja laskin sille tulvaindeksin jakamalla keskiylivirtaaman keskialivirtaamalla.

Toin muokkaamani csv tiedoston järvisyysprosenteista ohjelmaan ja liitin nämäkin osaksi Suomen vesistöalueiden tietokantaa. Wau! Nyt sujuu todella hyvin ja sulavasti! Vai sujuuko…

Tiedoston tuomisen kanssa oli kuitenkin tullut ongelmia, jotka huomasin vasta diagrammia tehdessäni. En saanut liitettyä järvisyysprosenttia numeerisena tietokantaan, vaan se oli tallentanut tiedon tekstinä. Tämän takia QGIS ei osannut lukea numeroita luvuiksi, eikä näin ollen muodostaa niistä diagrammia. Jouduin poistamaan csv tiedoston kokonaan ja liittämään sen uudestaan erilaisin asetuksin ja näin sain diagramminkin toimimaan. Pieneltähän tuo ongelma kuulostaa, mutta kyllä siihen aikaa sai kulumaan. Yritin uudestaan ja uudestaan ja lopulta monen epäonnistuneen yrityksen jälkeen sain kaikki toimimaan ja pääsin diagrammien piirron pariin.

Surprise, surprise, loppusuoralla ollessani koko QGIS ohjelma kaatui ja kaikki tiedostot katosivat. Kantapään kautta opin, että tallennus painiketta kannattaa painaa, nimittäin minä sitä en ollut painanut kertaakaan tunnin aikana. Noh, tein kaikki vaiheet uudestaan läpi tuplanopeudella. Onneksi kertaus on opintojen äiti ja asiat painuivat ainakin nyt muistiin. Lopuksi tein teemakartan, jossa tarkasteltiin alueiden tulvaherkkyyttä koropleettikartan avulla ja järvisyyttä pylväsdiagrammeina.

Koropleettikartta Suomen tulvaindeksistä ja diagrammi järvisyydestä.

Lähteet:

Tiihonen, E. 8.2.2020. “Kerta 3 Tietokantojen hallinnan harjoittelua ja tulvaindeksejä”. Luettu 20.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/tiiheeva/2020/02/08/kerta-3-tietokantojen-hallinnan-harjoittelua-ja-tulvaindekseja/

Vikman, J. 29.1.2020. “Kuoppia matkalla GIS-velhoksi”. Luettu 20.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/jagvikma/2020/01/29/31/

 

 

Categories
Uncategorised

Projektioiden vääristymät

Suomen kuntien pinta-alojen vääristymät eri projektioilla 

En ollut vielä tipunut ensimmäisen kurssikerran järkytyksestä, kun seuraava jo koitti. Toiselle kurssikerralle olin varustautunut hyvillä yöunilla(tai niin hyvillä kuin vai voi ennen QGIS:iä), mahtavilla eväillä ja tahdonvoimalla. Tällä kertaa en aikonut tippua kyydistä.

Kurssikerralla tarkasteltiin eri projektioiden vaikutusta karttaan ja sen mittoihin. Ensin laskimme Suomen kuntien pinta-alat TM35FIN-projektiolla. Iida Kokkinen kertoo blogissaan, että tätä projektiota käytetään, jotta saadaan esitettyä Suomen pinta-ala mahdollisimman totuudenmukaisesti. Itsekin älysin, että tietenkin koko maapallon projektiolla Suomen on pakko vääristyä melko paljon. Onkin siis järkevämpää käyttää vain Suomen rajaamalle alueelle tehtyä projektiota. Muutimme yhdessä Artun ohjeistuksella kartan Mercator projektiolle ja aloimme laskemaan sen muodostamia vääristymiä kuntien pinta-aloihin. Pinja Nivalainen esittää blogissaan: “Mercatorin-projektiossa maapallo on ikään kuin lieriön sisällä, jolloin se kohta, joka koskettaa lieriötä on ainoa kohta, joka näkyy oikean kokoisena kartalla.” Täsyä voikin päätellä, että Suomi ei ainakaan ole se, joka projektiossa näkyy oikean kokoisena. Projektion sai vaihdettua kahdesta eri paikasta, mikä hämmensi minua, mutta myöhemmin minulle kerrottiin, ettö toisesta tiedoston projektio muutettiin ja toinen vaihtoi vain näkyvillä olevaa projektiota. Tehtävä oli helppo tehdä ohjeistuksen mukaan ja teimme lopuksi vielä komplementtikartan vääristymistä. Vääristymät kasvoivat pohjoiseen mentäessä enemmän. Tämä tarkoittaa, että Mercator projektioilla navoille mentäessä kartta vääristää eniten.

Projektioiden vertailu

Toisena itsenäisenä harjoituksena oli tarkoitus verrata eri projektioilla haluamaansa muuttujaa. Minä valitsin väestöntiheyden. Muutin kartan Lambertin ja Mercatorin projektioille (muita en vielä uskaltanut kokeilla) ja laskin taulukkoon molemmille väestöntiheys sarakkeen. Jaoin siis väestömäärän pinta-alalla. Tämän sarakkeen eli väestöntiheys tulosten mukaan piirsin kartat eri projektioille erikseen.

Kartoista tuli täysin saman näköiset. Tämä voi johtua siitä, että projektiot vääristävät samankaltaisesti. Toinen syy tähän voi olla, että en osannut. Joko en saanut muutettua projektioita oikein, laskutoimitusten kanssa tuli ongelmia tai en saannut ilmennettyä väestöntiheyksiä karttaan oikein. Jälkikäteen katsellessani Paavo Kettusen blogia, ymmärsin, että luultavasti virheeni on tapahtunut projektioiden muuntamisessa. Luultavasti tämä ei itseltäni ole onnistunut, joten kartoista tuli identtiset.

Kuva1. Lähde: wikipedia.org
Kuva 2. Suomen kuntien väestöntiheys Lambertin projektiolla 2015.
Kuva 3. Suomen kuntien väestöntiheys Mercatorin projektiolla 2015.

Lähteet:

Kettunen, P. 25.1.2020. “Kurssikerta 2”. Luettu 30.1.2020. https://blogs.helsinki.fi/paavoket/2020/01/25/kurssikerta-2/

Kokkinen, I. 24.1.2020. “Toinen tapaaminen arvon QGISin kanssa.” Luettu 30.1.2020. https://blogs.helsinki.fi/iixkokki/2020/01/24/toinen-tapaaminen-arvon-qgisin-kanssa/

Nivalainen, P. 25.1.2020. “Kurssikerta 2”. Luettu 30.1.2020. https://blogs.helsinki.fi/npinja/2020/01/25/kurssikerta-2/

 

 

 

 

 

Categories
Uncategorised

QGIS alkeet

Ensimmäisellä kurssikerralla aloimme harjoittelemaan QGIS ohjelman käyttöä. Ohjelma oli minulle aivan tuntematon ja sen käyttöön otto oli aluksi todella pelottavaa. Kylmähiki nousi pintaan, kun koko tunnin jännitti tippuuko kyydistä. Oli kuitenkin lohduttavaa huomata Aapo Keinäsen ja Roosa Kinnusen blogista, että myös muut opiskelijat olivat olleet samassa veneessä kanssani. Aapo Keinänen kuvailee tunnelmaansa pelonsekaiseksi astuessaan luokkaan ja erityisesti samaistun Roosa Kinnusen lausahdukseen: “Väsytti ja ärsytti ja tuntui, että kaikki meni ohi.”  Pääsin kuitenkin ensimmäisellä kurssikerralla hieman QGIS ohjelman makuun, mutta vasta todella pintapuolisesti. Toivon, että saan ohjelman hyvin haltuun kurssin edetessä.

Kuva 1. Minä. Lähde: pixabay.com

Kartta 1

Ensimmäinen kartta tehtiin yhdessä tunnilla. Sen tekeminen opastettiin vaihe vaiheelta Artun johdolla. Yritin seurata valppaana koko tunnin, mutta loppupuolella ajatus lähti harhailemaan, tipuin hetkesti kyydistä, kokeilin yhtä painiketta, kokeilin toista, kartta katosi ja ohjelma sulkeutui. Tietenkin. Istuin kiusallisesti 20 minuuttia hiljaa tuolissani entistä enemmän hikoillen ja mietin mikä se yksi tietty painike oli, josta pääsi tekemään kartasta printtiä. No, sitä ei löytynyt. Artun lopettaessa ohjeistuksen ja muiden alkaessa tehdä tehtäviä nostin tärisevän käteni ylös ja pyysin apua ja sieltähän se painike löytyi. Positiivista tässä oli, että uskon muistavani ikuisesti, mistä kyseinen painike löytyy. No mutta itse asiaan.

Mitä oikeastaan teimme tunnilla? Aluksi opettelimme käyttämään QGIS ohjelman perusominaisuuksia, kuten kartan tuomista ohjelmaan, sen liikuttamista, zoomausta ja mittaamista. Tämän jälkeen tutustuimme karttatiedostosta löytyvään informaatioon ja aloimme muokata karttaa. Laskimme eri maille typen päästöjen prosentiaalisen osuuden ja väritimme maat arvojen mukaan punaisen eri sävyillä. Tämän jälkeen teimme kartasta printin johon lisäsimme pohjoisnuolen, mittakaavan, sekä legendan. Huomasin katsellessani Santeri Liukkosen blogia, että karttaan olisi valkoisen värin tilalle voinut värjätä alueen myös muulla värillä, kuten vihreällä, itse oisin värjännyt vaaleanpunaisella. Minulta jäi kuitenkin vielä tiedostomatta, kuinka värin muuttaminen tapahtuu.

Kuva 2. Prosentuaalinen osuus typen päästöistä Pohjois-Euroopassa vuonna 2015.

Kartta 2

Tein seuraavan harjoituksen samalla tavalla kuin ensimmäisenkin (pelonsekaisesti). Käytin hyväkseni tunnilla opittuja asioita ja muodostin kartan ruotsinkielisten osuudesta Suomessa kunnittain. Kartta oli melko helppo tehdä opittujen taitojen avulla, mutta en osannut lähteä vielä soveltamaan ja lisäämään kartalle sen enempää tietoa. Mieleeni heräsi kysymyksiä, kuten miten saada kartalle näkyviin enemmän kuin yksi muuttuja, sekä miten tuoda informaatiota tiedoston ulkopuolelta. Näitä asioita en osannut vielä tehdä. Sain kuitenkin mielestäni visualisoitua kartasta mieleiseni, kun ymmärsin, mistä esimerkiksi värin vaihtaminen tapahtuu.

Kuva 3. Ruotsinkielisten prosentuaalinen osuus Suomen väestöstä.

Lähteet:

Keinänen, A. 14.1.2020 “geoinfomatiikan ihmelapsi”. Luettu 20.4.2020   http://blogs.helsinki.fi/kebaapo/2020/01/14/hello-world/

Kinnunen, R. 19.1.2020. “Viikko 1 Selviytyjät Suomi QGis-Edition”. Luettu 20.4.2020. https://blogs.helsinki.fi/kroosa/2020/01/19/viikko-1-selviytyjat-suomi-qgis-edition/

Liukkonen, S. (2020). “Geoinfotmatiikan menetelmät 1 2020 ensimmäinen kurssikerta”. Luettu 22.1.2020 https://blogs.helsinki.fi/lsanteri/2020/01/20/geoinformatiikan-menetelmat-1-2020-ensimmainen-kurssikerta/