6. luokalle suunniteltu oppimiskokonaisuus, jossa yhdistyvät käsityö, ympäristöoppi ja historia.
Aihetta käsitellään kaikkien kolmen oppiaineen tunneilla heti alkusyksystä alkaen rinnakkain. Oppiainekohtaiset kokonaisuudet voivat olla eri pituisia.
Arvot, oppimiskäsitys ja toimintakulttuuri
Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratiaKulttuurinen moninaisuus rikkautenaTutkimisen ja kokeilemisen avulla opitaan yhdessä Innostutaan, onnistutaan ja opitaan arvostamaan omaa työtä pitkäjänteisessä prosessissa
Kestävän elämän välttämättömyys: Ihminen osa luontoa ja riippuvainen ekosysteemin elinvoimaisuudestaEkologinen ja taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus
Oppimiskäsitys: Oppilaita ohjataan myös ottamaan huomioon toimintansa seuraukset ja vaikutukset muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Tavoitteet
Käsityö:
Oppimisympäristöt ja työtavat, historian tunnilla käydyn museo vierailun avulla tutustutaan paikalliseen ja entiseen käsityökulttuuriin, jota hyödynnetään ideoinnissa sekä suunnittelussa.
Toiminnallista oppimista tuetaan tutkivan oppimisen projekteilla oppiainerajat ylittäen, ohjataan oppilasta kokeilemisen ja tutkimisen kautta valmistamaan käsityötuote.
- S1 Ideointi,
- S2 Suunnittelu,
- S4 Tekeminen,
- S5 Soveltaminen,
- S6 Dokumentointi ja arviointi
Ympäristöoppi:
Ympäristöopissa oppilaat nähdään osana ympäristöä, jossa he elävät. Lähtökohtana on luonnon kunnioittaminen ja ihmisoikeuksien mukainen arvokas elämä.
Biologia: Oppia ja tuntemaan elämää ja sen reunaehtoja ja elämistä maapallolla.Kemia: Havaita erilaisia aineita ympärillämme sekä tutkia, kuvailla ja selittää niiden ominaisuuksia, rakenteita ja niissä tapahtuvia muutoksia
- S2
- S3
- S4
- S5
- S6
Historia:
Historiassa perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan. Tavoitteena oppilaita ohjataan tutkivaan opiskelutapaan ja rohkaistaan tekemään tulkintoja, vertailemaan, tekemään johtopäätöksiä ja soveltamaan hankittua tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti.
- S3
Oppimiskokonaisuuden toteutus
- Käsityön tunneilla aloitetaan tuotteen suunnittelusta ja värjäysprosessista ja jatketaan tuotteen valmistukseen ja käsityöprosessin arvioimiseen. Prosessia dokumentoidaan yhdessä sovitulla tavalla. Keskustellaan vaatteen valmistuksesta ja siihen liittyvistä kestävän kehityksen näkökulmista.
- Ympäristöopin tunneilla perehdytään luonnosta löytyviin kasveihin ja sieniin metsäretkellä sekä pohditaan jokamiehen oikeuksia ja yksilön ja ihmiskunnan vastuita ja velvollisuuksia kestävän kehityksen näkökulmista.
- Historian tunneilla perehdytään keski-aikaan ja sen aikaiseen pukeutumiseen sekä käytettyihin materiaaleihin ja valmistustapoihin. Vierailu jossakin keski-aikaisessa linnassa esim. Turun linna/ Olavin linna/ Hämeenlinna tai aiheeseen soveltuvassa museossa. Oppilaat vertailevat nykyaikaa ja keski-aikaan em. näkökulmista ja rakentavat ryhmissä molempiin aikakausiin soveltuvat teesit/julisteet.
Projektin päätteeksi
Ympäristöopin
Tunnilla esitetään omat kasvivärjäyksen tulokset ryhmissä.
Raportin tulee sisältää:
- Lyhyt informaatio käytetystä kasvista/sienestä/muusta luonnonväriaineen lähteestä
- Luonnonmukaisuuden perustelut
- Värjäysprosessin kulku ja resepti
- Saavutettu värjäystulos
- Ryhmän ja oman työskentelyn arviointi
Käsityön
Tunnilla esitetään oma käsityötuote.
Raportin/blogin/vlogin tulee sisältää:
- Suunnitelma tuotteesta
- Prosessin kulku
- Tuote käyttökontekstissaan
- Vertaisarviointi
Historian
Tunnilla esitetään kunkin ryhmän valmiit teesit/julisteet.
Teesien/julisteiden tulee sisältää:
- Selkeä erottelu nykypäivän ja keski-ajan välillä valitusta aiheesta
- Arviointi itsearviointina
Lähteet:
https://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Cantell, H. (toim.) 2015. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-kustannus
Tukimateriaalia ja vinkkejä:
https://www.kansallismuseo.fi/fi/olavinlinna/etusivu
https://www.kansallismuseo.fi/fi/haemeenlinna/etusivu
https://raaseporinlinna.fi/fi/
https://www.youtube.com/watch?v=KafQ3CznT5M
https://www.youtube.com/watch?v=NM8YUerHRdo
https://www.kulttuuriperintokasvatus.fi/wp-content/uploads/2015/04/Narrin-tarinoita.pdf
http://www.ullaneule.net/0307/artikkelit_kasvivarjays.html
http://riihivilla.blogspot.com/p/varjayksesta-ja-puretuksesta.html
https://www.coloria.net/varjays/varjaysluonnonvareilla.htm
https://openilmasto-opas.fi/tekstiilityo/
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/23/villalankojen-kasvivarjays
http://www.craftmuseum.fi/verkkonlyt/skm/nayttelyt_fin/aikamatka/index.hml
http://www.craftmuseum.fi/nayttelyt/perus_aikamatka_kasityohon.htm
Suunnittelu: Johanna Andersson ja Minna Laari-Lehtinen