Biojätteellä värjätyt villaiset asusteet

 

Opintokokonaisuus, jossa tutustutaan luonnonväriaineilla värjäämiseen, värjätään villaa hyödyntäen keittiöstä ja biojätteestä löytyviä luonnonmateriaaleja, sekä valmistetaan värjätyistä materiaaleista asusteita.

 

Kohderyhmä

  • Opintokokonaisuus on suunnattu nuorille ja aikuisille, joilla on jo jonkin verran kokemusta käsitöiden tekemisestä
  • Luonnonväriaineilla värjäämisestä ei tarvitse olla aiempaa osaamista
  • Kokonaisuus voidaan toteuttaa esimerkiksi työväenopistossa tai mahdollisesti myös käsityön valinnaiskurssina yläkoulussa

Tavoitteet

  • Tutustutaan luonnonväriaineilla värjäämiseen (historia, työvaiheet, työvälineet, värjätyn materiaalin huolto)
  • Kokeillaan minkälaisia värejä keittiön kaapeista löytyvistä materiaaleista  ja ruuanlaiton jätteistä saadaan aikaiseksi (pohditaan luonnonväriaineiden käyttömahdollisuuksia ja merkitystä nykypäivän käsityötuotannossa)
  • Värjätään villaa tai villalankaa ja tutustutaan villaan materiaalina
  • Värjätystä materiaalista valmistetaan asuste/asusteita (päähine, huivi, käsineet tms.)
  • Tekijä voi valmistaa tuotteen haluamallaan tekniikalla tai useampia tekniikoita yhdistelleen (esim. huovutus, neulonta, virkkaus)
  • Tavoitteena on kokonainen käsityöprosessi, jokainen kurssilainen osallistuu prosessin kaikkiin eri vaiheisiin:
  1. Ideointi ja innovointi
  2. Suunnittelu
  3. Tekeminen
  4. Arviointi
  • Jos kurssin tavoitteita tarkasteltaisiin opetussuunnitelman perusteissa (2014) esiteltyjen 7-9lk:n laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden mukaisesti, niin tavoitteista esiin nousevat:
    • Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
    • Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
    • Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
    • Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Kurssiin liittyvät teemat tai aiheet

  • Kestävä kehitys –> ekologiset valinnat, vastuullisuus, ekologinen tuote
  • Kierrätys –> ruuanlaiton jätteiden hyödyntäminen
  • Kemia –> värjäysprosessi
  • Työturvallisuus –> kemikaalien käyttö, värjäysprosessi
  • Design –> yksilöllisyys, tuotesuunnittelu

Kurssin sisällöt ja tehtävät

  1. Johdanto
  • Käydään läpi kurssin sisältö, aikataulu ja tarvittavat materiaalit
  • Pohditaan miten kurssilla opittuja asioita voidaan dokumentoida ja jakaa muille
  • Keskustellaan kurssin tavoitteista( Ajatuksia ja kuvia voidaan kerätä yhteiselle verkkoalustalle, esim. Flinga)
  • Luonnonväriaineilla värjäämisen historiaa
  1. Värjäyksen teoriaa, kokeilut ja suunnittelu
  • Luonnonväriaineilla värjäämisen teoriaa: värjäysprosessin kulku, kemiaa, työturvallisuus
  • värjäykseen kätettävien materiaalien hankinta
  • Kokeiluja eri värjäysmateriaaleilla pareittain/pienryhmissä
  • Tehdään yhteinen kuvakollaasi tai taulu esimerkiksi Pinterestiin asusteen/asusteiden suunnittelun ja ideoinnin avuksi
  1. Villa materiaalina, värjäys
  • Tarkastellaan villaa materiaalina
  • Oman tai parin/ryhmän yhteisen väriliemen valmistus ja tarvittavien materiaalien värjääminen
  1. Suunnittelu
  • Asusteen suunnitelman ja työohjeen tekeminen
  • Suunnitelmat käydään yhdessä läpi
  1. Asusteen valmistus
  • Tekniikkaopastusta tarpeen mukaan
  1. Yhteinen arviointi ja palautekerta
  • Miksi värjätä luonnonväriaineilla?
  • Mitä opittiin?
  • Koko prosessin tarkastelu ja arviointi (apuna esim. mentimeter)
  • Loppunäyttely valmiista töistä esimerkiksi kirjastossa. Työskenteluprosessi tai prosessin tuotokset voidaan dokumentoida esimerkiksi ryhmän yhteiseen blogiin.

 

Materiaalit, työvälineet ja  linkkejä

  • Värjäykseen tarvittavat välineet (kattiloita, vaakoja, lämpömittareita, värjättävät materiaalit jne.)
  • Suunnittelun välineet (piirustus- ja maalausvälineet, paperit)
  • Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
    • Räisänen, R., Niinimäki, K. & Primetta, A. 2015. Luonnonväriaineet. Helsinki: Maahenki
    • Tetri, A.-K. 2008. Luonnonvärjäys. Helsinki: Multikustannus.
  • Verkossa
    • Coloria.net- Päivi Hintsanen (Kattavasti historiaa ja tietoa väreistä sekä värjäyskasveista.)

http://www.coloria.net

  • Värjäysopas – Rannantaikaa väki ry:n kotisivut (Värjäysohjeet lyhyesti ja hyvä tarvikelista.)

https://rantai.fi/rantaitupa-2/varjayspaivat/varjaysopas/

  • Flinga (Mahdollisuus tehdä koko ryhmän yhteinen taulu, johon voi lisätä kuvia, kommentteja jne.) https://flinga.fi
  • Mentimeter (Esimerkiksi palautteen keräämiseen ja vertaisarviointiin. Kysymykset on nopea tehdä ja vastaukset näkyvät selkeästi.) https://mentimeter.com

 

Lähteet

Liinamaa, L., Luostarinen, A., Peltomaa, I-M. 2016 Repullinen vinkkejä. Opas monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Espoo: Otavan Opisto.

Cantell, H. (toim.) 2015. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Jyväskylä: PS-kustannus.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.