Yli kymmenmetrinen käärme ja muita myyttejä Amazoniasta

Biologit Matti Salo ja Ilari Sääksjärvi saapuivat kunniavieraiksemme tänään Turun yliopistosta kertomaan Amazoniaan liittyvistä tutkimuksistaan.  Amazonia on Euroopan unionin kokoinen sademetsäalue, joka levittäytyy yhdeksän valtion alueelle Etelä-Amerikassa. Samalla tavalla kun Euroopasta löytyy lukemattomia erilaisia maita, maisemia, lajeja ja kulttuureita, niin myös Amazonia on valtavan monipuolinen alue, jota on mahdotonta määritellä kattavasti tai yksiselitteisesti. Esityksessä käsiteltiin konkreettisin esimerkein myyttejä muun muassa siitä, millainen paikka sademetsä on – trooppinen paratiisi vai vihreä helvetti – ja kuinka pitkiä ovat Amazonian pisimmät käärmeet. Percy Fawcettin ja muiden tutkimusmatkailijoiden väitteet yli kymmenmetrisistä käärmeistä eivät vakuuttaneet sademetsän syvyyksissä samonneita Saloa ja Sääksjärveä. Esitys osoitti kiinnostavalla tavalla, miten erilaiset myytit ja vastamyytit ovat vaikuttaneet ihmisen ja sademetsän suhteeseen vuosisatojen aikana. Kiehtova esitelmä huipentui yleisökeskusteluun, jonka yhteydessä kysymyksiä esitettiin myös mukana olleelle Helsingin yliopiston Latinalaisen Amerikan tutkimuksen professori Martti Pärssiselle. Ensi tiistaina 27.11. klo 16:15 Pärssinen kertoo lisää kenttätyöstään Amazonialla antropologin, arkeologin ja historioitsijan näkökulmasta. Millaisia olivat Amazonian muinaiset korkeakulttuurit ja millä tavoin viidakko kohtelee kulttuurintutkijaa?

About Deleted User

Special user account.
This entry was posted in Aiheeton. Bookmark the permalink.