Tiedekulmassa demotyöpaja: Tieteidenvälinen tutkimus pystyyn

Torstai-iltapäivän toisena ohjelmanumerona Tiedekulmassa kiinnostuneet pääsivät yliopistonlehtori Harri Kettusen johdolla tutustumaan tieteidenvälisen tai monitieteisen tutkimuksen lähtökohtiin. Yhteisesti valitusta kiinnostuksenkohteesta osallistujat pyrkivät miellekarttaa apuna käytteän lopulta muodostamaan relevantin tutkimuskysymyksen ja huomioimaan niin tarvittavia/mahdollisia lähdeaineistoja kuin tutkimukseen liittyviä erilaisia tieteenalojakin. Tavoitteena oli saada ajatuskartta lopulta muotoutumaan gradun sisällysluetteloksi. Varmasti hyödyllinen harjoitus kaikille opiskelijoille!

Latinalaiseen Amerikkaan sopivasti tutkimuskohteeksi valikoitui kaakao, jota käsitteleviä tieteenaloja, lähdeaineistoja ja metodeja osallistujat keksivät ja post-it-lapuille kirjasivat. Tutkimusaiheeksi muotoutui selvittää, mistä suomalaiseen suklaaseen käytettävä kaakao tulee. Osallistujien mielipiteitä kuulosteltuani työpaja oli heistä paitsi hauska myös tarpeellinen.

Torstai-iltapäivässä on vielä ohjelmassa virkkauskahvila klo 17:15 alkaen. Ehkäpä allekirjoittaneenkin olisi viimein aika laatia itselleen oma laama!

This entry was posted in Aiheeton. Bookmark the permalink.