Tiedekulmassa torstaina: Rickard Lalander taustoitti Venezuelan vuoden 2012 presidentinvaaleja

Tiedekulmassa torstaina 29.11. päivän ensimmäisenä puhujana kuulimme tutkija Rickard Lalanderia, Helsingin yliopiston dosenttia ja Tukholman yliopiston tutkijaa. Rickardin puheenvuoro, The 2012 presidential race in Venezuela: Chronicle of a reelection foretold, varmistui Tiedekulman ohjelmaan verrattain myöhään, mutta kuulijoita oli kuitenkin paikalla ihan mukavasti keskipäivän ajankohtaankin nähden.

Rickard Lalander taustoitti puheenvuorossaan Venezuelan tämänsyksyisiä presidentinvaaleja, joissa kansainvälistä arvostelua osakseen saanut istuva presidentti Hugo Chávez sai vastaansa yhdistyneen opposition ehdokkaan Henrique Caprilesin. Vaalien lopputulos oli jossain määrin odotettu edelleen laajaa kansasuosiota nauttivan Chávezin päihittäessä opposition ehdokkaan. Lalanderin mukaan Chávezin kansansuosion siemen istutettiin jo vuoden 1992 vallankaappausyrityksessä, ja vuodesta 1998 Chávez onkin pääasiassa menestynyt vaaleissa huolimatta opposition varsin rajuistakin vastakampanjoista. Puheenvuoron mukaan merkittävä tekijä presidentin kansansuosiossa ovat hänen tukemansa ruohonjuuritason ryhmät, esimerkiksi ns. misiones, osallistuvan budjetoinnin yhteisöprojektit ja bolivariaaniset opintopiirit. Chávezin valinnasta voisi Lalanderin mukaan sanoa myös alkaneen Latinalaisen Amerikan vasemmistopresidenttien “lumipalloefektin”, ja sittemmin niin Ecuadorin Rafael Correa, Bolivian Evo Morales kuin Argentiinan Kircherin pariskuntakin, lukuisten muiden ohella, ovat edenneet Hugon viitoittamalla tiellä.

Puheenvuoronsa loppupuolella Rickard Lalander esitteli vielä itse vaalikampanjaa, ja ehdokkaiden kampanjoinnin eroja ja yhtäläisyyksiä. Yhdistyneen opposition ehdokkaaksi noussut Henrique Capriles sai tuekseen merkittävän osan maan median edustajista, kun taas valtiolliset viestimet kampanjoivat istuvan presidentin puolesta. Kampanjointi oli rajua ja varsin kärjistynyttä, kumpikin puoli käytti ahkerasti nationalistista symboliikkaa, eivätkä ehdokkaat esimerkiksi kohdanneet koskaan meillä päin tutuissa vaaliväittelyissä.

Puheenvuoron jälkeen olikin sitten yleisön vuoro esittää kysymyksiä, ja niitä saimmekin kuulla varsin mukavasti. Yleisöä kiinnosti tietää mm. Venezuelan yhteiskunnan jakautuneisuudesta vaalien jälkeisessä tilanteessa, Kuuban ja Venezuelan suhteista, presidentinvaalikampanjaan liittyvistä medianäkyvyyden rajoituksista ja medianäkyvyyden sääntelystä sekä öljy-yhtiö PDVSA:n liittyvistä epäselvyyksistä.

Kuvat: Tea Havukainen

This entry was posted in Aiheeton. Bookmark the permalink.