Mitä on teknologia?

Kysymys voi ensisilmäyksellä vaikuttaa niin itsestään selvältä, ettei sitä edes mietitä. Kuitenkin, ennen kuin aiheeseen voi kunnolla ottaa kantaa ja käydä keskustelua pitää ottaa huomioon, että teknologia merkitsee eri ihmisille ja kulttuureille eri asioita.

Minulle teknologia on kehitystä. Se on jokin ihmisen luoma väline tai keino, jolla helpotetaan elämää. Jonkin tietyn elämää helpottavan objektin lisäksi teknologiaan sisältyy sen soveltava osaaminen; tieto miten tiettyä apuvälinettä käytetään. Yleensä kun puhutaan teknologiasta, sillä tarkoitetaan sähköä, tietokoneita ja muita elektronisia vempaimia. Mutta minun maailmassani teknologia käsittää paljon enemmän. Teknologiaa on esimerkiksi kynä, kumi ja paperi, tuoli, pöytä, kirja, ikkuna jne. Jos teknologiaa tarkastellaan tästä näkökulmasta käy ilmi, että teknologia on hyvinkin monimuotoista ja että käytämme sitä jossain muodossa miltei koko ajan jokapäiväisessä elämässämme, jopa tiedostamattamme. Teknologiaa on kaikkialla, koko ajan.

Ryhmämme lööppi on ’’Suomalaisissa kouluissa ei käytetä teknologiaa!’’ Ensimmäinen reaktioni oli, että kylläpäs käytetään, naurettava väite! Mielipiteeni pysyy jokseenkin samana, vaikka luulen ymmärtäväni väitettä paremmin pohtiessani sitä kontekstissaan. Suomi on jo pidemmän aikaa profiloitunut informaatioyhteiskuntana ja tätä taustaa vasten on täysin ymmärrettävää, että koetaan teknologian käytön olevan puutteellista kouluissamme, kun tätä peilataan arkipäiväiseen teknologian käyttöömme. Koulun tulisi kuvastaa todellisuutta, jota se ei väittämän mukaan, riittävässä määrin nykytilanteessa tee. Mutta toisaalta, jos vaikka verrattaan suomalaisten koulujen teknologian käyttöä muun maailman koulujen käyttöön, niin käy ilmi, että olemme teknologian käytön kärkimaita. Vertailemalla meidän kouluja muitten maitten kouluihin, vaikuttaa siltä, että suomalaisissa kouluissa käytetään paljon teknologiaa. Onkin hyvin mielenkiintoista huomata, että sama väittämä voi olla sekä totta että väärin, näkökulmasta riippuen.

Kuten jo mainitsin, voidaan olla eri mieltä siitä millä teknologia käsitteellä tarkoitetaan. Tämä mm. vaikeuttaa vertailua eri maitten välillä, mutta mielestäni on kuitenkin mahdollista tehdä pelkistetty vertailu, jolla erot teknologian käytössä käyvät ilmi.

Olisi kiinnostavaa tutkia eri maitten asenteita ja käsityksiä teknologiasta. Eroaako kuvamme teknologiasta merkittävästi esimerkiksi chileläisten, japanilaisten tai etiopialaisten käsityksestä? Voidaanko edes ylipäätänsä tehdä maakohtainen yleistys ”meidän” kuvastamme ja ”muitten” käsityksestä teknologiasta? Maan sisäisiä mielipide-eroavaisuuksia löytyy nimittäin aivan varmasti. Mielestäni olisi kuitenkin hyvä jos päästäisiin jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen siitä mitä teknologia käsitteellä tarkoitetaan, ainakin maakohtaisesti, jotta voitaisiin yhteisvoimin integroida teknologiaa suomalaiseen koulukulttuuriimme entistä tehokkaammin tulevaisuudessa. Tämän mahdollistaa avoin keskustelu ja blogi onkin tähän oiva näyttämö, jossa eroavat näkökannat pääsevät kuulolle, mitäs muutakaan kuin teknologiaa käyttäen 🙂

– Fabian

65 thoughts on “Mitä on teknologia?

  1. Celena Bonnick

    I was recommended this web site by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are wonderful! Thanks!

    Reply
  2. Haywood Gucker

    Aw, this was a very nice post. In thought I want to put in writing like this moreover – taking time and actual effort to make an excellent article… however what can I say… I procrastinate alot and on no account seem to get one thing done.

    Reply
  3. Pingback: tinder how to see matches

  4. Pingback: payday loan consolidation claremont

  5. Keenan Belvins

    I think this is one of the most vital info for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website style is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers

    Reply
  6. Pingback: cialis retinal detachment

  7. Buy Cheap Proxy

    Thanks a lot for the helpful article. It is also my belief that mesothelioma has an particularly long latency interval, which means that symptoms of the disease would possibly not emerge till 30 to 50 years after the 1st exposure to mesothelioma. Pleural mesothelioma, which is the most common variety and has effects on the area about the lungs, might result in shortness of breath, breasts pains, plus a persistent coughing, which may lead to coughing up blood vessels.

    Reply
  8. Pingback: buy online in canada

  9. Pingback: buy cialis tadalafil tablets

  10. Pingback: buy cialis online best price

  11. Pingback: canada cialis online

  12. Pingback: Mitä tehdä ylimääräisille pahvilaatikoille? | PC Superstara

  13. Anna/Uupuneet koulumenestyjät

    Olen kirjoittajan kanssa eri mieltä siitä, että esimerkiksi kynä olisi teknologiaa, vaikka se merkittävä keksintö onkin. Minulle teknologiaa ovat erinäiset sähkökäyttöiset laitteet. Uskon, että pelkästään Suomen sisällä on lukuisia eri mielipiteitä siitä, miten teknologia pitäisi määritellä. Osittain nämä määritelmät lienevät yhteydessä henkilön ikään ja asuinseutuun.

    Mitä taas tulee tietokoneet hallitseviin pikkulapsiin, niin tähän suuntaan maailma on menossa! Natiaisten ruudun tuijotus ei välttämättä ole kuitenkaan pelkästään huolestuttava asia. Mielestäni tilanteessa on paljon hyödynnettäviä seikkoja: työlämä on yhä teknologisoituneempaa ja aikuisena uusien laitteiden käytön opetteleminen voi olla jokseenkin vaikeaa 😉 Tietoteknisten laitteiden käytön voi myös aina yhdistää oppimiseen (esimerkiksi opettavat tietokonepelit).

    Reply
  14. Annu/ isoveli valvoo

    Teknologia on mukavasti aiheena hyvin ajankohtainen. Teknologia on yhä enemmän valtaamassa alaa ihmisten elämissä. Tuntuu siltä, että juuri teknologiasta on tullut nykypäivänä kehityksen kulmakivi: yksilöiden, ryhmien ja valtioiden on pärjättävä teknologisen kehittyneisyyden ja osaamisen kilpailussa pysyäkseen mukana kehityksessä.

    Teknologia tuntuu minusta ajankohtaiselta aiheelta myös siksi, että viime viikkoina olen törmännyt huomattavan monesti julkisissa kulkuvälineissä lapsiin, jotka puuhailevat suvereenisesti tableteilla tai muilla teknologisilla laitteilla. He muun muassa etsivät ja valitsivat haluamansa lastenohjelman tabletilla tai pelasivat lapsille tarkoitettua peliä. Kiinnitin heihin erityisen huomioni, koska he olivat vasta kaksi- tai kolmevuotiaita! Näyttää siltä, että tietotekniikan käyttö on tulossa yhä tärkeämmäksi kansalaistaidoksi, ja se myös opitaan yhä varhaisemmin. Vaikka näenkin tällaisen kehityksen positiivisena ja välttämättömänä, en voinut olla tuntematta hämmennystä ja jopa kauhun sekaisia tunteita kohdatessani nämä teknologiaa käyttävät taaperot. Samalla tunsin kauhua siitä, että reaktiossani oli paljon samanlaista kuin aikoinaan meidän ikäpolven vanhemmilla ja isovanhemmilla televisioiden ja kännyköiden vallatessa tilaa. Silloin vanhempien reaktiot tuntuivat huvittavilta ja vanhanaikaisilta. Tunsin siis itseni reaktioineni hetkeksi totaaliseksi fossiiliksi! Tähänkö on tultu, ettei edes minun nuori sukupolveni meinaa pysyä teknologisen kehityksen mukana? 😀

    Olen siis samaa mieltä Fabianin kirjoituksen kanssa siitä, että olisi kiinnostavaa tutkia eri maiden, ja myös eri ihmisten, ihmisryhmien ja ikäryhmien, asenteita ja käsityksiä teknologiasta.

    Reply
    1. Eveliina/Yhteisöllisyys

      Olen itse törmännyt samaan “ongelmaan” kuin Annu. Olen muutaman kerran käynyt hoitamassa kahta taaperoa heidän kotonaan. Siellä heillä on modernit pelit ja vehkeet ja minulla meni täysin sormi suuhun niitten kanssa, mutta eipäs mennyt vajaalla 3-vuotiaalla! Ilmeisesti olen täysi fossiili, koska en ymmärrä, miksi edes niin pienen pitäisi osata tai ylipäänsä käyttää tietotekniikkaa…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *