Mietityttävätkö opetusmateriaalien tekijänoikeudet? Pitääkö opetusvideolla esiintyville maksaa palkkiot? Millainen tekijänoikeussopimuksen tulisi olla ja milloin sellainen tulee laatia? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen Tekijänoikeudet opetuksessa –seminaarissa 27.9. Kumpulan kampuksella.
Tekijänoikeudet opetuksessa -seminaarissa käsittelemme lähiopetuksessa ja verkko-opetuksessa huomioitavia tekijänoikeuskysymyksiä ja -ongelmia erityisesti digitaalisiin opetusmateriaaleihin liittyen. Paneudumme myös tekijänoikeussopimuksiin: milloin sopimus tulee tehdä ja kenen kanssa sopimus tehdään.
Tule mukaan kysymään ja keskustelemaan. Kahvitarjoilun takia pyydämme ilmoittautumisen 23.9. mennessä E-lomakkeella. Tervetuloa!
Maanantaina 3.6. klo 9-12 opettajat esittelevät pedagogisia ratkaisujaan ja verkko-oppimisympäristö Moodlen edistyneempiä toimintoja. Tilaisuudessa tapaat muita Moodlen avulla opettavia ja kuulet hyvistä verkko-opetuksen käytännöistä ja ideoista.
Paikka: Kielikeskus, Juhlasali, Fabianinkatu 26
Alustava ohjelma:
klo 9.15 Moodlen uutuudet: mitä 26.6. päivitys tuo tullessaan?
klo 9.30 Arvoituksellinen arviointikirja – opettajan apulainen / Olli-Pekka Penttinen, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta (ympäristötiede)
klo 10 Oppitunti-aktiviteetti omaehtoisen opiskelun tukena / Stefan Taubert, matemaattis-luonnontieteellinen tdk (kemia)
klo 10.30 Moodle-tentti ja monivalintakysymyksien tekeminen / Nina Peitsaro, lääketieteellinen tdk
klo 11 Verkkokeskusteluja 140 opiskelijan kurssilla / Maaria Linko, Avoin yliopisto (sosiologia)
klo 11.30-12 Paneelikeskustelu: Opetusta massoille Moodlen avulla?
Register for a teachers’ meeting on the Moodle learning environment. In this morning session you will hear presentations about how teachers have used Moodle’s activities on their courses in different faculties.
Seminaarissa kuullaan hankkeiden työn tuloksista ja pohditaan, miten projekti on muuttanut opetusta ja oppimista projektiin osallistuvissa koulutusohjelmissa. Seminaari on avoin kaikille opetuksen ja oppimisen digitaalisista mahdollisuuksista kiinnostuneille.
The Department of Chemistry has produced an extensive video lecture series in cooperation with the Chemical Industry Federation. The series, focusing on legislation and regulation of work practices, will be used as course material in the Master’s programme, but is also freely available for companies and other educational institutions on the department’s website .
The Chemicals and legislation project is an excellent example of how expertise from the working life can be integrated into the university studies through videos. As a new video studio will be opened in Kumpula soon, this type of cooperation can be expanded.
Vuoden 2019 Pedaforum-päivät järjestetään Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella 5.-6.6.2019. Päivien tavoitteena on jakaa tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta ja hyvistä käytännöistä laadukkaan oppimisen ja opetuksen toteuttamiseksi. Päivät tarjoavat sekä tieteenalakohtaisia että tieteiden välisiä kohtaamisia ja edistävät osallistujien verkostoitumista. Tervetuloa!
Tervetuloa Opetusteknologiapalveluiden järjestämään Moode- & MOOC-klinikkaan Kumpulan kampukselle 10.4.!
Moodle- & MOOC-klinikalle voit tulla työstämään kurssiasi tuetusti. Klinikalla keskitytään oman kurssin rakentamiseen Moodleen. Ohjaajana toimii verkkopedagogiikan asiantuntija, joka kiertelee luokassa ja auttaa tarpeen mukaan. Klinikkaan kannattaa osallistua vasta kun Moodlen alkeet ovat hallussa. Tuothan mukanasi oman läppärisi.
Ilmoittautuminen klinikalle tapahtuu Henkan kautta. Löydät koulutukset Henkka-koulutuskalenterista valitsemalla järjestäväksi organisaatioksi Opetusteknologiapalvelut. Katso muut kevään koulutuksemme täältä.
Aika: 10.4.2019, kello 13:00-15:00
Paikka: A. I. Virtasen aukio 1, Chemicum, A118 Neuvotteluhuone
Kemistit muokkasivat massaluennosta interaktiivisen ja opiskelijoilta aktiivisuutta vaativan verkkokurssin. Oppimistulokset nousivat huimasti.
”Tämä kurssi herätti kiinnostuksen oppia lisää kemiaa”! ”Neljän vuoden yrittämisen jälkeen kemian perusteet ovat vihdoinkin hallussa”. ”Jos nyt en pääse läpi, niin tämänhän tekee jopa mielellään uudelleen”.
Muun muassa näin opiskelijat kommentoivat parin viime vuoden aikana perinpohjin uudistettua kemian perusteet -kurssia palautteessaan.
Viiden opintopisteen laajuinen kokonaisuus järjestettiin aiemmin luentokurssina. Vuosittain kurssille osallistui noin 600-800 opiskelijaa.
Mikko Oivanen (oikealla) ja Stefan Taubert.
Kurssi on pakollinen esimerkiksi monille biotieteiden sekä maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan opiskelijoille. Valinnaisena sen suorittaa muun muassa moni farmasian opiskelija.
Opintokokonaisuus johdattaa opiskelijat esimerkiksi molekyylien rakenteeseen, liuosten ominaisuuksiin ja kemian laskuihin. Ajatus on, että kurssi soveltuu lukion lyhyen kemian suorittaneille.
– Kurssin maine oli ennen uudistusta huono. Noin kolmannes opiskelijoista reputti sen. Opintojen alkuvaiheeseen tarkoitetusta kurssista muodostui monelle mörkö, joka selätettiin vasta graduvaiheessa kenties monen yrittämisen jälkeen. Jotain piti siis tehdä, kemian professori Mikko Oivanen kertoo.
Täsmäoppia lähiopetuksena
Kemian ja elintarvikekemian osastoilla käärittiin hihat ja pohdittiin, miten kurssista voitaisiin tehdä opiskelijoille mielekkäämpi ja miten opiskelijat saataisiin oppimaan.
Ratkaisu oli verkkokurssin ja lähiopetuksen yhdistelmä.
Opiskelijoille on tehty Moodleen opiskeltava materiaali, opetusvideoita sekä viikoittaisia laskuharjoituksia. Tehdyt viikkotehtävät palautuvat opiskelijoille automaattisesti korjattuina palautteen kera. Töitä pitää tehdä koko kurssin ajan.
– Jos ainemäärälaskut eivät Moodlen opein onnistu, opiskelijat ovat voineet tulla viikoittaiseen työpajaan hiomaan taitojaan ja kysymään neuvoa opettajilta. Siellä meitä on ollut 4-5 opettajaa näyttämässä tarvittaessa kädestä pitäen. Lähiopetukseen on osallistunut noin kymmenen prosenttia kurssilaisista, yliopistonlehtori Stefan Taubert kertoo.
Kurssin arviointi perustuu tehtyihin viikkotehtäviin ja välikokeisiin.
Reputtaneiden määrä romahti
Taubertin ja Oivasen mukaan kurssin uudenlainen toteutustapa on vienyt opettajilta toistaiseksi enemmän työtunteja kuin perinteinen luentokurssi.
Kaksikko on kuitenkin sitä mieltä, että satsaus on kannattanut.
Kurssin reputtaneiden määrä tippui kolmasosasta alle 15 prosenttiin.
– Aiemmin kurssilla oli paljon reputtaneita ja toisaalta myös erittäin hyvin pärjänneitä. Nyt arvosanajakauma on tasoittunut. Valtaosa saa nyt keskiarvosanoja, Taubert kertoo.
Oivasen mukaan kurssin tavoitteena on ollut nostaa kaikki kurssilaiset kemiantaidoiltaan samalle tasolle heti opintojen alkuvaiheessa.
Elämän ymmärtämisen ehto
Yliopistonlehtori Reijo Käkelä biotieteistä tähdentää, että kemian perusteiden osaaminen on ehdoton edellytys modernin biologian syvälliselle ymmärtämiselle.
– Jotta voi ymmärtää elämää, pitää ymmärtää kemiaa. Ja biologiassa on kyse elämästä. Esimerkiksi solujen energia-aineenvaihduntaa käsittääkseen pitää tuntea kemialliset hapetus-pelkistysreaktiot periaatteineen, hän sanoo.
Kemiaa biotieteiden opiskelijat tarvitsevat paitsi myöhemmissä opinnoissaan myös valmistumisen jälkeen työelämässä.
– Olen vaikuttunut, että kemistit ovat näin ison työn tehneet kurssin uudistamisessa, Käkelä kiittelee.
Sininen=osallistujat Vihreä=läpäisseet Punainen=reputtaneet. Oodikoneella tuotettu taulukko osoittaa kurssin läpäisseiden määrän huiman kasvun lukuvuonna 2018-2019.
Juttu on julkaistu alunperin Flamman Yliopistouutisissa (Riitta-Leena Inki).
Welcome to afternoon for digital teaching on 1.2.2019 at 12.00-15.00!
In the starting session (from noon to 1 pm) the results of the national user survey of the Exam system and two Digital leap projects in Kumpula Campus will be presented. Then there will be two parallel sessions about electronic exams, MOOCs and instructional videos. Part of the program will be in English – check information from the link below.
Tervetuloa opetuksen digi-iltapäivään 1.2.2019 klo 12-15!
Yhteisessä osuudessa esitellään tenttijärjestelmä Examin kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksia ja kaksi Kumpulan digiloikka-hanketta. Tämän jälkeen pidettävissä rinnakkaissessioissa kuullaan kokemuksia ja keskustellaan sähköisestä tenttimisestä, MOOCeista ja opetusvideoista.
Moodle learning platform will be updated to version 3.5 on January 8 and won’t be accessible from 8 AM to 5 PM. Please read about the feature improvements: https://blogs.helsinki.fi/moodle-news/en/
Ennakkotietona: Kumpulassa pidetään opetusteknologiaan ja verkko-opintoihin liittyvä tilaisuus perjantaina 1.2. klo 12-15. Luvassa on pieniä alustuksia ja rinnakkaissessioita, kokemusten jakamista ajankohtaisista aiheista ja vierailuja uusiin tiloihin. Pistä siis jo nyt kalenteriin! Kutsu ja tarkempi ohjelma tulee myöhemmin.