Videostudio tutuksi!

Welcome to our new video studio!

Nyt se on täällä! Kumpulassa Exactumin pohjakerrokseen on rakennettu videostudio erityisesti opetusvideoiden tallentamista ja opetuksen suoratoistoa varten. Opettajat voivat varata itselleen ja opiskelijoilleen tallennusaikoja Office365:n kalenterista. Pedagogista ja teknistä tukea on saatavilla koulutuksissa ja erikseen sovittavina aikoina.

Tule tutustumaan studion upeisiin mahdollisuuksiin! Ilmoittaudu Suffelissa koulutuksiin, jotka löydät otsikon ”Unitube-studion hyödyntäminen opetuksessa” takaa. Kumpulan ensimmäiset avoimet perehdytykset pidetään 17.10. klo 14.30-16, 23.10. klo 14.30-16 ja 7.11. klo 14.30-16. Keskustan (Aleksandrian) ja Viikin studioiden tilaisuudet löytyvät samasta listasta. Tukea opetusvideoiden toteuttamiseen ja studion käyttöön voit muutoin pyytää studiovastaava Esko Kuittiselta (esko.kuittinen@helsinki.fi).


A great new studio is available for recording and streaming videos on Kumpula campus! The room (DK118) is located on the bottom floor of Exactum. Teachers can book this self-service facility for their own and their students’ video production in Office 365 calendar. Pedagogical and technical support is provided by Esko.Kuittinen@helsinki.fi. Please register for one of the open introductory sessions in Suffeli. Training is provided also for using the studios in Aleksandria (centre) and Viikki.

Piirtonäytöt paperien tilalle

Kumpulan Examinarium-tenttitilassa (Chemicum A123) ollut mahdollisuus tehdä paperitenttejä on poistunut 9.9. alkaen, ja kaikki piirtämistä tai laskemista vaativat tentit tehdään jatkossa piirtonäytöillä, joita on nyt kuudella tenttipisteellä. Näyttöjen vieressä on ohjeet niiden käyttöön ja tiedoston liittämiseen tenttivastaukseen. Ennen tenttiä voi käydä kokeilemassa ja tutustumassa piirtonäytön käyttöön Examinarium-tilassa aamuisin ennen klo 9:30 (maanantaisin klo 10.30 saakka) tai erillisen sopimuksen mukaan.

Paper exams are no longer possible at the Kumpula Examinarium room (Chemicum A123) since September 9, 2019. Instead, there are six tablets that can be used in exams for drawing, writing and calculating. Students and teachers can try out a tablet in the morning before the exams begin at 9:30 (on Mondays until 10:30). Instructions are available at the computers.

Piirtonäytön pikaohje opiskelijoille

Instructions for students

Nyt voit itseopiskella Moodlen perusteet Moodlessa

Oletko uusi Helsingin yliopiston opettaja, jolle Moodle-oppimisympäristö on uusi tuttavuus? Tai kaipaatko Moodlen perustoimintojen kertausta? Miten kurssille lisättiinkään kurssiavain?

Moodlea voi nyt kätevästi opiskella Moodlen perusteet -itseopiskelukurssilla, https://moodle.helsinki.fi/course/view.php?id=33730 . Kurssilla opiskellaan omaan tahtiin ja pystyt kertaamaan oppimaasi myöhemminkin.

Kurssi sisältää ohjevideoita ja kuvankaappausohjeita, joiden avulla on helppo edetä. Jos haluat suorittaa kurssin ja saada siitä merkinnän Suffeli-henkilötietojärjestelmään, tee kurssin pienimuotoiset tentit ja tehtävät, jotka auttavat myös kertaamisessa. Samalla saat opiskelijan roolissa kokemuksen kurssin etenemisestä ja opiskelusta Moodlessa. Tervetuloa!

Vaihtoehtoisesti voit edelleen tulla mukaan lähiopetuskoulutuksiimme tai tilata meiltä räätälöidyn koulutuksen. Katso lisää opetusteknologiapalveluiden järjestämistä Moodle- ja muista koulutuksista: https://blogs.helsinki.fi/opetusteknologia/koulutus/.

Tervetuloa Tekijänoikeudet opetuksessa -seminaariin!

Mietityttävätkö opetusmateriaalien tekijänoikeudet? Pitääkö opetusvideolla esiintyville maksaa palkkiot? Millainen tekijänoikeussopimuksen tulisi olla ja milloin sellainen tulee laatia? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen Tekijänoikeudet opetuksessa –seminaarissa 27.9. Kumpulan kampuksella.

Tekijänoikeudet opetuksessa -seminaarissa käsittelemme lähiopetuksessa ja verkko-opetuksessa huomioitavia tekijänoikeuskysymyksiä ja -ongelmia erityisesti digitaalisiin opetusmateriaaleihin liittyen. Paneudumme myös tekijänoikeussopimuksiin: milloin sopimus tulee tehdä ja kenen kanssa sopimus tehdään.

Tule mukaan kysymään ja keskustelemaan. Kahvitarjoilun takia pyydämme ilmoittautumisen 23.9. mennessä E-lomakkeella. Tervetuloa!

Seminaarin järjestävät Opetusteknologiapalvelut ja Opetuksen toteutuksen digiloikka -projekti. Lisätiedot osoitteesta opetusteknologia@helsinki.fi.

  • Aika: perjantai 27.9.2019 9.00-12.00
  • Paikka: Kumpulan kampus, Chemicum, A.I. Virtasen aukio 1, sali A110
  • Asiantuntija: Lakimies Miikka Timonen
  • Seminaarin ohjelma

Ilmoittaudu Moodle-miittiin!

Maanantaina 3.6. klo 9-12 opettajat esittelevät pedagogisia ratkaisujaan ja verkko-oppimisympäristö Moodlen edistyneempiä toimintoja. Tilaisuudessa tapaat muita Moodlen avulla opettavia ja kuulet hyvistä verkko-opetuksen käytännöistä ja ideoista.

Paikka: Kielikeskus, Juhlasali, Fabianinkatu 26

Alustava ohjelma:

  • klo 9.15 Moodlen uutuudet: mitä 26.6. päivitys tuo tullessaan?
  • klo 9.30 Arvoituksellinen arviointikirja – opettajan apulainen / Olli-Pekka Penttinen, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta (ympäristötiede)
  • klo 10 Oppitunti-aktiviteetti omaehtoisen opiskelun tukena / Stefan Taubert, matemaattis-luonnontieteellinen tdk (kemia)
  • klo 10.30 Moodle-tentti ja monivalintakysymyksien tekeminen / Nina Peitsaro, lääketieteellinen tdk
  • klo 11 Verkkokeskusteluja 140 opiskelijan kurssilla / Maaria Linko, Avoin yliopisto (sosiologia)
  • klo 11.30-12 Paneelikeskustelu: Opetusta massoille Moodlen avulla?

Varaa paikkasi koulutuskalenteri Henkassa (21.5. mennessä): http://www.helsinki.fi/henkilostokoulutuskalenteri ! (Kirjaudu > ”Koulutus”> ”Koulutusohjelma” > kurssin nimeksi ”Moodle-miitti” > ilmoittaudu)

Register for a teachers’ meeting on the Moodle learning environment. In this morning session you will hear presentations about how teachers have used Moodle’s activities on their courses in different faculties.

Ilmoittaudu Digiloikkaajat 2018 Stagella -seminaariin

Vuoden 2018 digiloikkahankkeiden loppuseminaari pidetään Tiedekulman Stagella 29.5.2019 klo 12-16. Ilmoittautuminen 19.5.2019 mennessä lomakkeella: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/97138/lomake.html

Seminaarissa kuullaan hankkeiden työn tuloksista ja pohditaan, miten projekti on muuttanut opetusta ja oppimista projektiin osallistuvissa koulutusohjelmissa. Seminaari on avoin kaikille opetuksen ja oppimisen digitaalisista mahdollisuuksista kiinnostuneille.

– –

The closing seminar for the 2018 Digital Leap projects will be held on Think Corner Stage on 29 May 2019 from 12.00 to 16.00. Please, register by 19 May 2019 at https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/97138/lomake.html?rinnakkaislomake=English

For more detailed information: https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/2019/05/07/vuoden-2018-digiloikkaajat-stagella-29-5-ilmoittaudu-nyt/

Video materials in collaboration with the working life

The Department of Chemistry has produced an extensive video lecture series in cooperation with the Chemical Industry Federation. The series, focusing on legislation and regulation of work practices, will be used as course material in the Master’s programme, but is also freely available for companies and other educational institutions on the department’s website .

The Chemicals and legislation project is an excellent example of how expertise from the working life can be integrated into the university studies through videos. As a new video studio will be opened in Kumpula soon, this type of cooperation can be expanded.

Read more on the university news pages and ask for support from the Educational Technology Services.

Pedaforum Kumpulan kampuksella 5.-6.6.2019

Vuoden 2019 Pedaforum-päivät järjestetään Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella 5.-6.6.2019.  Päivien tavoitteena on jakaa tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta ja hyvistä käytännöistä laadukkaan oppimisen ja opetuksen toteuttamiseksi. Päivät tarjoavat sekä tieteenalakohtaisia että tieteiden välisiä kohtaamisia ja edistävät osallistujien verkostoitumista. Tervetuloa!

Jatka lukemista ”Pedaforum Kumpulan kampuksella 5.-6.6.2019”

Moodle- & MOOC-klinikka Kumpulassa 10.4.

Tervetuloa Opetusteknologiapalveluiden järjestämään Moode- & MOOC-klinikkaan Kumpulan kampukselle 10.4.!

Moodle- & MOOC-klinikalle voit tulla työstämään kurssiasi tuetusti. Klinikalla keskitytään oman kurssin rakentamiseen Moodleen. Ohjaajana toimii verkkopedagogiikan asiantuntija, joka kiertelee luokassa ja auttaa tarpeen mukaan. Klinikkaan kannattaa osallistua vasta kun Moodlen alkeet ovat hallussa. Tuothan mukanasi oman läppärisi.

Ilmoittautuminen klinikalle tapahtuu Henkan kautta. Löydät koulutukset Henkka-koulutuskalenterista valitsemalla järjestäväksi organisaatioksi Opetusteknologiapalvelut. Katso muut kevään koulutuksemme täältä.

Aika: 10.4.2019, kello 13:00-15:00
Paikka: A. I. Virtasen aukio 1, Chemicum, A118 Neuvotteluhuone

 

 

Kemian perusteet -kurssin uudistus on ollut menestys

Kemistit muokkasivat massaluennosta interaktiivisen ja opiskelijoilta aktiivisuutta vaativan verkkokurssin. Oppimistulokset nousivat huimasti.

”Tämä kurssi herätti kiinnostuksen oppia lisää kemiaa”! ”Neljän vuoden yrittämisen jälkeen kemian perusteet ovat vihdoinkin hallussa”. ”Jos nyt en pääse läpi, niin tämänhän tekee jopa mielellään uudelleen”.

Muun muassa näin opiskelijat kommentoivat parin viime vuoden aikana perinpohjin uudistettua kemian perusteet -kurssia palautteessaan.

Viiden opintopisteen laajuinen kokonaisuus järjestettiin aiemmin luentokurssina. Vuosittain kurssille osallistui noin 600-800 opiskelijaa.

Mikko Oivanen (oikealla) ja Stefan Taubert.

Kurssi on pakollinen esimerkiksi monille biotieteiden sekä maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan opiskelijoille. Valinnaisena sen suorittaa muun muassa moni farmasian opiskelija.

Opintokokonaisuus johdattaa opiskelijat esimerkiksi molekyylien rakenteeseen, liuosten ominaisuuksiin ja kemian laskuihin. Ajatus on, että kurssi soveltuu lukion lyhyen kemian suorittaneille.

– Kurssin maine oli ennen uudistusta huono. Noin kolmannes opiskelijoista reputti sen. Opintojen alkuvaiheeseen tarkoitetusta kurssista muodostui monelle mörkö, joka selätettiin vasta graduvaiheessa kenties monen yrittämisen jälkeen. Jotain piti siis tehdä, kemian professori Mikko Oivanen kertoo.

Täsmäoppia lähiopetuksena

Kemian ja elintarvikekemian osastoilla käärittiin hihat ja pohdittiin, miten kurssista voitaisiin tehdä opiskelijoille mielekkäämpi ja miten opiskelijat saataisiin oppimaan.

Ratkaisu oli verkkokurssin ja lähiopetuksen yhdistelmä.

Opiskelijoille on tehty Moodleen opiskeltava materiaali, opetusvideoita sekä viikoittaisia laskuharjoituksia. Tehdyt viikkotehtävät palautuvat opiskelijoille automaattisesti korjattuina palautteen kera. Töitä pitää tehdä koko kurssin ajan.

– Jos ainemäärälaskut eivät Moodlen opein onnistu, opiskelijat ovat voineet tulla viikoittaiseen työpajaan hiomaan taitojaan ja kysymään neuvoa opettajilta. Siellä meitä on ollut 4-5 opettajaa näyttämässä tarvittaessa kädestä pitäen. Lähiopetukseen on osallistunut noin kymmenen prosenttia kurssilaisista, yliopistonlehtori Stefan Taubert kertoo.

Kurssin arviointi perustuu tehtyihin viikkotehtäviin ja välikokeisiin.

Reputtaneiden määrä romahti

Taubertin ja Oivasen mukaan kurssin uudenlainen toteutustapa on vienyt opettajilta toistaiseksi enemmän työtunteja kuin perinteinen luentokurssi.

Kaksikko on kuitenkin sitä mieltä, että satsaus on kannattanut.

Kurssin reputtaneiden määrä tippui kolmasosasta alle 15 prosenttiin.

– Aiemmin kurssilla oli paljon reputtaneita ja toisaalta myös erittäin hyvin pärjänneitä. Nyt arvosanajakauma on tasoittunut. Valtaosa saa nyt keskiarvosanoja, Taubert kertoo.

Oivasen mukaan kurssin tavoitteena on ollut nostaa kaikki kurssilaiset kemiantaidoiltaan samalle tasolle heti opintojen alkuvaiheessa.

Elämän ymmärtämisen ehto

Yliopistonlehtori Reijo Käkelä biotieteistä tähdentää, että kemian perusteiden osaaminen on ehdoton edellytys modernin biologian syvälliselle ymmärtämiselle.

– Jotta voi ymmärtää elämää, pitää ymmärtää kemiaa. Ja biologiassa on kyse elämästä. Esimerkiksi solujen energia-aineenvaihduntaa käsittääkseen pitää tuntea kemialliset hapetus-pelkistysreaktiot periaatteineen, hän sanoo.

Kemiaa biotieteiden opiskelijat tarvitsevat paitsi myöhemmissä opinnoissaan myös valmistumisen jälkeen työelämässä.

– Olen vaikuttunut, että kemistit ovat näin ison työn tehneet kurssin uudistamisessa, Käkelä kiittelee.

Sininen=osallistujat Vihreä=läpäisseet Punainen=reputtaneet. Oodikoneella tuotettu taulukko osoittaa kurssin läpäisseiden määrän huiman kasvun lukuvuonna 2018-2019.

 

 

 

 

Juttu on julkaistu alunperin Flamman Yliopistouutisissa (Riitta-Leena Inki).