Laskiaisrieha 2024

Tiistaina 13.2. Vasara osallistui toista kertaa ikinä ABB:n järjestämään Akateemiseen mäenlaskukilpailuun (https://www.laskiaisrieha.fi/ ). Kilpailua varten jokainen joukkue rakentaa itselleen vapaamuotoisen pulkan sääntöjen mukaisesti ja laskee kilpailupäivänä sillä Ullanlinnanmäkeä pitkin alas.

Vasaran joukkue, “Rock Bottom”, kokoontui ensimmäistä kertaa tammikuussa suunnittelemaan ajokin teemaa ja rakentamisprosessia.

Ensimmäisessä kokouksessa päätettiin rakentaa Minecraft- pelin inspiroima kaivoskärry, jonka kyydissä matkustavalla geologilla olisi käsissään palava TNT. Itse rakentaminen alkoi helmikuun alussa kampuksella.
Ryhmäläiset olivat ennen tätä matkustaneet ympäri PK-seutua etsien osia rakentamista varten. Muunmuassa eurolava ja sukset tarttuivat kyytiin. MaOn ja Vasaran puheenjohtajiston siivotessa Suppaa kampuksella löytyi myös läjä pahvilaatikoita, joita pystyttiin käyttämään pulkan rakentamisessa.

Kuva rakennusprosessin alusta. TNT oli saatu valmiiksi sytytyslankoineen ja pulkan runko oli saanut alkunsa ja suunnitelma oli valmis.

Rakentaminen sujui tyylikkäästi vain pienten hankaluuksien kautta. Ilmeni, ettei suksien lävitse pystynyt porata niiden sisältämän metallilevyn vuoksi, joten fiksut rakentajat turvautuivat monen auto- ja mopoharrastajan rakkaisiin nippusiteisiin.

Pahvi osoittautui hyvin tärkeäksi rakennusmateriaaliksi jostain kumman syystä.

Kuljettaminen aloitettiin Kumpulasta kohti Ullanlinnanmäkeä raitiovaunulla. Matkan aikana todella moni kanssamatkustaja turisi omia pulkkamäki tarinoitansa ja kannustivat mäkeen. Klusterin tienoilla hyppäsimme pois pulkan kanssa aivan päätähuimaavaan tuuleen. Vastatuuleen pulkkaa raahattiin hyvin hiekoitettua tietä pitkin, jotta suksien pohjasta saataisiin liukas muovi raavittua metalliille. 🙂

Kuten aiemmin niistä rakkaista nippusiteistä puhuttiin, niin nehän piti aivan mainiosti koko matkan perille. Niin perille, mutta paikan päällä pelkästään pulkan liikuttaminen paikallaan katkaisi kaikki nippusiteet…neljästi. Onneksi oltiin fiksuja ja tuotiin, mukana täydet pulkanhuoltovälineet, joten sitä paikattiin paikan päällä monta kertaa.

Kuvassa tiimi valmistautuu laskuun.

Olimme ryhmä numero 12 joka laski mäkeä. Tänä vuonna reitti oli niin jäässä, että jarruja todellakin tarvittaisiin. Onneksi meillä oli The naru, joka toimisi jarrunamme. Mäen päällä ilmeni kuitenkin pieni kriisi sillä emme olleet varmoja olisiko narumme riittävä sillä jarrumies liukuisi oletettavasti myös mäkeä alas. Mäkeä lähti laskemaan 4. vuoden opiskelija Antti Tynjälä pitäen käsissään palavaa TNT laatikkoa. Taustalla soi alkuperäinen parodiamusiikki Diggy diggy hole kappaleesta Minecraft teemaisesti. Luonnollisesti kaivoskypärä päässä täyttä vauhtia mäkeä alas liukuva pulkka pyörähti kahteen kertaan piruetin, mutta alas päästiin Aapo Toppilan toimiessa moottorina. Mäenlaskusta löytyy Vasaran Instagramissa hauska video.

Tuomaristo tykkäsi ideastamme ja eräs tuomari myönsi hukuttaneensa viime aikoina huomattavan määrän tunteja Minecraftiin joten arvosti suuresti aihettamme. Lopullinen sijoituksemme jäi kuitenkin mysteeriksi, mutta meille riitti että pääsimme osallistumaan ja luomaan yhteishenkeä! Ensivuonna ehdottomasti uudestaan!