Nordic Asia Podcast

Nordic Asia Podcast on muutamien pohjoismaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten (mm. Turun, Kööpenhaminan, Oslon ja Helsingin yliopiston) yhteishanke. Se luotiin vuonna 2020 korona-aikana, ja yli kaksi vuotta myöhemmin sillä on hämmästyttävä määrä latauksia – eikä yleisö sijaitse vain Pohjoismaissa. Meillä on valtava määrä kuulijoita kaikkialta maailmasta.

Joskus ihmiset ajattelevat, että podcastit voivat johtaa monologiseen keskusteluun koska yleisö ei voi puhua ja jakaa näkemyksiään. Olen yrittänyt ratkaista tätä haastetta integroimalla podcasteja opetukseeni Helsingin yliopistossa. Mielestäni Nordic Asia Podcast -jaksot ovat erittäin hyödyllistä oppimateriaalia, sillä jokainen jakso kestää noin 30 minuuttia. Se on sopiva pituus opiskelijoille kuunnella ja keskittyä, mutta ei nukahtaa. Jos jakso olisi liian pitkä, uskon, kuten tutkimukset ovat osoittaneet, että aivomme alkaisivat tuntua väsyneiltä ja menettäisimme keskittymiskykymme. Lisäksi kaikissa Nordic Asia Podcastin jaksoissa on transkriptio. Tämä voi auttaa opiskelijoita, jotka haluavat tarkistaa tietoja, joita he eivät ymmärtäneet jaksoja kuunnellessaan.

Joillakin järjestämilläni hybridikursseilla olen pyytänyt strategisesti opiskelijoita kuuntelemaan tekemiäni podcast-jaksoja ja yhdistämään ne sitten varsinaiseen luentoon, vierailuluentoon, lukutehtävään tai tietokilpailuun tai näiden muotojen yhdistelmään.

Minulla oli Nordic Asia Podcastissa esimerkiksi jakso, jossa puhuttiin kiinalaisen tennistähden skandaalista, jossa hän sanoi korkean tason kiinalaisen virkamiehen ahdistelleen häntä seksuaalisesti. Se on jakso, jossa puhutaan kuumasta ja ajankohtaisesta aiheesta Kiinassa. Aion sisällyttää sen tulevaan luentooni Kiinan naisliikkeestä. Kollegani Dusica Ristivojevic on äskettäin kirjoittanut artikkelin Me Too -liikkeestä Kiinassa. Hän oli myös päähaastateltavana tässä Nordic Asia Podcast -jaksossa. Pyytämällä opiskelijoita lukemaan ajankohtaisen akateemisen artikkelin ja kuuntelemaan jakson voimme herättää hyvää keskustelua naisten oikeuksista ja liikkeestä Kiinassa.

Kuuntele Nordic Asia Podcastia täällä:

Julie Yu-Wen Chen

Kiinan tutkimuksen professori, Helsingin yliopisto