Työskentelyn turvallisuus
Turvallinen työskentely edellyttää aina huolellisuutta, siisteyttä ja järjestyssääntöjen noudattamista. Vaaralliset aineet ja työvaiheet on harkittava etukäteen ja mietittävä suojavarustus.
Ohjeet oppilaalle
- yksiselitteiset ja selkeät
- yleisohjeet näkyvillä
- oikeat työtavat ja laitteiden käyttö opetettava huolellisesti ja varmistettava, että asia osataan
- ensiapuohjeet
Työt kokeiltava etukäteen ja laitteiden ja välineiden kunto tarkistettava
Kulkureitit luokassa/työskentelytilassa on pidettävä vapaana ja kuivina
Luokan/ työskentelytilan suunnittelussa huomioon otettavat asiat
- yleisilmastointi ja vetokaapit
- riittävästi tilaa
- hyvä valaistus
- suoja- ja ensiapuvälineitä riittävästi ja saatavilla
Suurimmat riskit
- kemikaalit
- palavat ja helposti syttyvät aineet ja materiaalit
- avotuli
- sähkölaitteet
- lasitavarat
Laboratorion turvavarusteet
- vetokaappi
- lukollinen säilytyskaappi (haihtuvat ja vaaralliset aineet säilytetään alipaineistetussa säilytyskaapissa)
- hätäkytkin (tulee olla helposti käytettävissä)
- alkusammutusvälineet
- suojalevy
- henkilökohtaiset suojaimet
- ensiapupakkaus
Eloperäisen materiaalin käsittely ja säilytys
- jääkaapissa
- pakastimessa
- myrkyllisistä eliöistä varoitettava
- patogeeniset mikrobit mahdollisia, joten elatusalustoja ei saisi tutkia paljain käsin
- ei saa syödä tai juoda (paitsi, jos toiminto liittyy suoraan tehtävään)
- kädet pestään ja kuivataan aina työskentelyn jälkeen
- ihmisiltä näytteiden ottamisen täytyy perustua vapaaehtoisuuteen
- verinäytteen ottamisesta ja käsittelemisestä keskusteltava ensin koulun terveydenhoitajan kanssa
Luokan ulkopuolinen opetus/maasto-opetus
- koulun toimintaohjeisiin ja turvallisuussääntöihin tulisi sisällyttää myös luokan ulkopuolisen opetuksen ohjeet (asennekasvatusta, velvollisuudet ja korvausvastuu selvitettävä etukäteen)
- hyvä suunnittelu tärkeä (työskentelyn ohjeet, kulkutavat, -reitit)
- joskus tarvitaan maanomistajan lupa – selvitettävä etukäteen
- avunsaanti on varmistettava
- vaatetus on oltava työskentelyä vastaava
- vaarat täytyy ennakoida (esim. soilla, kallioilla tai metsässä liikkuessa erityyppiset vaarat)
- jokamiehenoikeudet, liikennesäännöt
- terve järki
- itsenäiseen työskentelyyn ohjatessa täytyy olla varma, ettei vaaratilanteita ole tai oppilaat tuntevat ympäristönsä (vastuu opettajalla!)
- likaisia ja saastuneita näytteitä ei saisi kerätä
Jätteiden käsittely ja hävittäminen
- vastuu jätteiden käsittelystä aina niiden tuottajilla
- ongelmajätteet kerätään yleensä keksitetysti (esim. EKOKEM ottaa vastaan)
- kannattaa muistaa, että:
- jätteet on helpointa käsitellä heti, kun niitä syntyy
- mitä pienimillä ainemäärillä työskennellään, sitä vähemmän jätettä syntyy
- useita kerran käytettyä aineita voi käyttää uudelleen, jolloin ne on varastoitava erikseen
- varastopullosta otettua näytettä ei pidä palauttaa takaisin varastopulloon
- viemäriin voi johtaa vaarattomia vesiliukoisia yhdisteitä:
- myös pieniä määriä veteen liukenevia liuottimia, kuten asetoni, etanoli ja propanoli
- viemäriin ei saa johtaa:
- viemäriä tukkivia aineita (esim. Agaria)
- väkeviä happoja ja emäksiä
- tulenarkoja ja kaasuuntuvia veneenliukenemattomia aineita (esim. bensiini, eetteri, tolueeni)
- myrkyllisiä ja erittäin myrkyllisiä aineita
- hapot ja emäkset neutraloidaan
- orgaaniset liuottimet ja öljyt kerätään erillisiin astioihin
- eloperäinen materiaali pakataan erikseen ja viedään jätteiden lajittelupisteeseen
- joissakin tapauksissa materiaali keitetään tai pakastetaan ja viedään jäteastiaan sen jälkeen (esim. ravut)
- mikrobinäytteet tehdään vaarattomaksi desinfiointiaineella, kloriitilla tai kuumentamalla
KIrjallisuutta: