Työtapoja

Kokeellisuudessa korostuu toiminnallisuus. Kokeellisuus voi siis olla omakohtaista toimintaa (oppilastyö). laboratoriotyöskentelyä, demonstraatioita, opintokäyntejä, AV avulla tapahtuvaa toimintaa taikka kerrontaa. Tässä materiaalissa kokeelliseen osioon on koottu sellaisia työohjeita, joita ei voida suoraan luokitella muihin osioihin kuuluviksi (lajintuntemus, laborointi, mikroskopointi, maasto-opetus, vierailut tai leikit ja pelit).

Kuten muullekin työskentelylle, myös kokeellisuudelle täytyy asettaa tavoitteet: on kysyttävä miksi annan tämän tehtävän oppilaille ja mitä haluan, että oppilaat oppivat työskentelyn aikana. Samalle kokeelliselle tehtävälle voi asettaa eri tavoitteita, riippuen oppilaiden iästä ja olemassa olevista resursseista. Usein tehtävissä voidaan keskittyä myös eri osa-alueisiin: tehtävät voivat olla taitoja harjaannuttavat (opitaan esimerkiksi pipetoimaan tai leikkaamaan saksilla), havainnointia korostavat, keksimistä korostavat, todentamista korostavat tai tutkimista korostavat.
Kun jokin työ valitaan kokeelliseksi tehtäväksi luokassa, ei kannata sille asettaa kuin 1-2 oppimistavoitetta. Jos työn tavoitteena on esimerkiksi opetella pipetin käyttöä, ei kannata tavoitteeksi asettaa myös pipetoitavan aineen tutkimista, koska huomiota täytyy kiinnittää liian moneen asiaan. Kun pipetointi on opittu, huomio on helppo keskittää itse tutkittavaan aineeseen.
Tämän sivun alle on koottu erilaisia valmiita työohjeita, tuntisuunnitelmia tai opetusideoita. Nämä ohjeet on jaettu laborointiin, mikroskopointiin, lajintuntemukseen ja peleihin ja leikkeihin. Lisäksi erikseen on esimerkkejä tutkimuksista joita voi suorittaa luokan ulkopuolella.
Tämän sivuston ei ole tarkoituskaan olla kattava esitys biologian opettamisesta tai oppimisesta. Hyviä lisämateriaaleja löytyy yläkoulun biologiaan ja maantietoon Sanna Pykäläisen tai Rita Keskitalon sivuilta ja lukioon Aarne Hagmanin verkkolehdistä.

Recent Posts

Tehtävämonisteita

Seuraavat monisteet on Elisabet Rautasen suunnittelmia ja piirtämiä. 

Seuraavien monisteiden tarkoitus on toimia alempien ajattelutaidon tasojen (muistaminen ja ymmärtäminen) oppimisen tehostajana. Ne voi joko tulostaa tai täyttää sähköisesti – pdf-version sarakkeet voi täyttää koneella.

Monisteissa ei ole ohjeistusta monisteen tekemiseen, koska tarkoituksena on myös työstää jokaisen omaa tapaa tehdä itselleen muistiinpanoja. Opettajan ohjeistuksesta riippuen monisteet voivat toimia niin muistiinpanovälineenä, kotiläksynä kuin kertauksenkin tukena.

  1. Eroosion vaikutus maaperään 1 Reply
  2. Maakiitäjäisten ravinnonvalinta Leave a reply
  3. Maidon proteiinien selvittäminen Leave a reply
  4. Eläviä rapuja 2 Replies
  5. Maakiitäjäisten oppimiskyky Leave a reply
  6. Proteiinin osoittaminen Leave a reply
  7. Kasvikokoelman kerääminen Leave a reply
  8. Unipäiväkirja unen vaikutuksen tarkkailuun Leave a reply
  9. pH:n vaikutus vesielämään Leave a reply
  10. Paperikromatografia kasvien lehdistä Leave a reply
  11. Osmoosi dialyysiletku-solumallissa Leave a reply
  12. Hermoimpulssi-simulaatio Leave a reply
  13. Kannanvaihtelu-leikki Leave a reply
  14. Fenotyyppinen muuntelu ja normaalijakauma Leave a reply
  15. Maakiitäjäiset ja reunavaikutus Leave a reply
  16. Risteytyskokeet banaanikärpäsillä Leave a reply
  17. Saalistus ja reunavaikutus Leave a reply
  18. Maahengityksen mittaaminen Leave a reply
  19. Soluhengityksen osoittaminen Leave a reply
  20. Katalaasi-entsyymin toiminta Leave a reply
  21. Hampaat ja hiilihapotetut juomat Leave a reply
  22. Amylaasi ja happohyökkäys Leave a reply
  23. Avoin populaatiotutkimus hautausmaalla Leave a reply
  24. Jäkäläkartoitus Leave a reply
  25. TaleBlazer-peli: Loisintaa Kumpulassa Leave a reply
  26. TaleBlazer-peli: Burgess Shalen fossiilit Leave a reply
  27. Lisätyn todellisuuden pelien rakentaminen TaleBlazer-sovelluksella Leave a reply
  28. Populaation koon arviointi Leave a reply
  29. DNA:n kaksoiskierre -malli Leave a reply
  30. Metapopulaatiopeli Leave a reply
  31. Solumalli kananmunasta Leave a reply
  32. Ihminen: Keuhkojen tilavuuden mittaus spirometrilla Leave a reply
  33. Kasvit: Kasvi haihduttaa vettä Leave a reply
  34. Pieneliöt: Kasvualustan valmistaminen 1 Reply
  35. Kasvit: Fotosynteesi TV Leave a reply
  36. Toppaeläimet Leave a reply
  37. Evoluutiopeli III: Vaihteleva ympäristö Leave a reply
  38. Ihminen: Rasitus ja pulssi Leave a reply
  39. Ihminen: Polvirefleksi Leave a reply
  40. Tartuntapeli Leave a reply
  41. Kasvit: Sipuli- ja porkkanaviljelmä Leave a reply
  42. Arvohuutokauppa Leave a reply
  43. Laboroinnit Leave a reply
  44. Evoluutiopeli II: Pituus ja hajottava valinta Leave a reply
  45. Ihminen: Osaavatko aivot ohjata Leave a reply
  46. Ihminen: Mikä liikuttaa sormia 1 Leave a reply
  47. Ihminen: Sormenjälkien tutkiminen Leave a reply
  48. Ihminen: Maistellaan sokeria Leave a reply
  49. Evoluutiopeli I: Suojaväritys Leave a reply
  50. Tulevaisuuden eliöt -näyttely Leave a reply
  51. Etsi väri! Leave a reply
  52. Ihminen: Kosketuspisteiden etsintä Leave a reply
  53. Kasvit: Putkiloiden havainnollistaminen 2 Leave a reply
  54. Ravintoketju 1 Leave a reply
  55. Ihminen: Pupilli reagoi valoon Leave a reply
  56. Kasvit: Räjähtävät raparperit Leave a reply
  57. Flow learning -pelejä Leave a reply
  58. Ravintoketju 3 – Myyräpeli Leave a reply
  59. Pieneliöt: Ruuan säilytystapoja Leave a reply
  60. Elämän kehitys maapallolla 4 Replies
  61. Pieneliöt: Viilin ja jogurtin valmistus Leave a reply
  62. Ihminen: Onko tasapainoilu helppoa? Leave a reply
  63. Ihminen: Kuuleminen on värähtelyn aistimista Leave a reply
  64. Solu: DNA:n eristäminen posken limakalvon soluista 1 Reply
  65. Pieneliöt: Hiivan käyminen 2 Replies
  66. Ihminen: Valtimon syke Leave a reply
  67. Ravintoketju 2 Leave a reply
  68. Ihminen: Näkeminen auttaa tasapainoa Leave a reply
  69. Ihminen: Näkökentän laajuus Leave a reply
  70. Ihminen: Rastirata lihaksista Leave a reply
  71. Ihminen: Sokea piste Leave a reply
  72. Ihminen: Mikä liikuttaa sormia 2 Leave a reply
  73. Kasvit: Siementen tutkiminen 2 Replies
  74. Kasvit: Lehden pintarakenteen tutkiminen Leave a reply
  75. Ihminen: Reikä kämmenessä Leave a reply
  76. Pieneliöt: Viilin ja jogurtin mikrobien tutkiminen Leave a reply
  77. Kasvit: Suvuton lisääntyminen Leave a reply
  78. Ihminen: Monokkeli Leave a reply
  79. Kasvit: Lannoitteen vaikutus herneen Leave a reply
  80. Kasvit: Roihuavat hedelmät Leave a reply
  81. Ilmiöt: Osmoosi ilmiönä 1 Leave a reply
  82. Ihminen: Vasen ja oikea silmä näkevät eri kuvan Leave a reply
  83. Ihminen: Voiko kosketusaistiin luottaa? Leave a reply
  84. Kasvit: Levät “soppakokkeina” Leave a reply
  85. Ihminen: Etsitään rustoja, luita ja niveliä Leave a reply
  86. Kasvit: Lehdet kääntyvät valoon Leave a reply
  87. Kasvit: Versokasvin kasvatuskilpa Leave a reply
  88. Ihminen: Etsitään kylmäpisteitä Leave a reply
  89. Ihminen: Lihakset ja jänteet Leave a reply
  90. Ihminen: Nenänhipaisukoe Leave a reply
  91. Ihminen: Hajuaisti väsyy Leave a reply
  92. Ilmiöt: Miltä makea vesi maistuu? Leave a reply
  93. Ihminen: Tuoksu leviää Leave a reply
  94. Kasvit: Juurilla on päämäärä Leave a reply
  95. Ihminen: Happohyökkäys Leave a reply
  96. Ihminen: Missä elintarvikeissa on tärkkelystä? Leave a reply
  97. Kasvit: Putkiloiden havainnollistaminen 1 Leave a reply
  98. Ihminen: Äänen ja hengityksen yhteys Leave a reply
  99. Ihminen: Kokeillaan ”ihonkuorintaa” Leave a reply