Työtapoja

Kokeellisuudessa korostuu toiminnallisuus. Kokeellisuus voi siis olla omakohtaista toimintaa (oppilastyö). laboratoriotyöskentelyä, demonstraatioita, opintokäyntejä, AV avulla tapahtuvaa toimintaa taikka kerrontaa. Tässä materiaalissa kokeelliseen osioon on koottu sellaisia työohjeita, joita ei voida suoraan luokitella muihin osioihin kuuluviksi (lajintuntemus, laborointi, mikroskopointi, maasto-opetus, vierailut tai leikit ja pelit).

Kuten muullekin työskentelylle, myös kokeellisuudelle täytyy asettaa tavoitteet: on kysyttävä miksi annan tämän tehtävän oppilaille ja mitä haluan, että oppilaat oppivat työskentelyn aikana. Samalle kokeelliselle tehtävälle voi asettaa eri tavoitteita, riippuen oppilaiden iästä ja olemassa olevista resursseista. Usein tehtävissä voidaan keskittyä myös eri osa-alueisiin: tehtävät voivat olla taitoja harjaannuttavat (opitaan esimerkiksi pipetoimaan tai leikkaamaan saksilla), havainnointia korostavat, keksimistä korostavat, todentamista korostavat tai tutkimista korostavat.
Kun jokin työ valitaan kokeelliseksi tehtäväksi luokassa, ei kannata sille asettaa kuin 1-2 oppimistavoitetta. Jos työn tavoitteena on esimerkiksi opetella pipetin käyttöä, ei kannata tavoitteeksi asettaa myös pipetoitavan aineen tutkimista, koska huomiota täytyy kiinnittää liian moneen asiaan. Kun pipetointi on opittu, huomio on helppo keskittää itse tutkittavaan aineeseen.
Tämän sivun alle on koottu erilaisia valmiita työohjeita, tuntisuunnitelmia tai opetusideoita. Nämä ohjeet on jaettu laborointiin, mikroskopointiin, lajintuntemukseen ja peleihin ja leikkeihin. Lisäksi erikseen on esimerkkejä tutkimuksista joita voi suorittaa luokan ulkopuolella.
Tämän sivuston ei ole tarkoituskaan olla kattava esitys biologian opettamisesta tai oppimisesta. Hyviä lisämateriaaleja löytyy yläkoulun biologiaan ja maantietoon Sanna Pykäläisen tai Rita Keskitalon sivuilta ja lukioon Aarne Hagmanin verkkolehdistä.

Uusimmat artikkelit

Tehtävämonisteita

Seuraavat monisteet on Elisabet Rautasen suunnittelmia ja piirtämiä. 

Seuraavien monisteiden tarkoitus on toimia alempien ajattelutaidon tasojen (muistaminen ja ymmärtäminen) oppimisen tehostajana. Ne voi joko tulostaa tai täyttää sähköisesti – pdf-version sarakkeet voi täyttää koneella.

Monisteissa ei ole ohjeistusta monisteen tekemiseen, koska tarkoituksena on myös työstää jokaisen omaa tapaa tehdä itselleen muistiinpanoja. Opettajan ohjeistuksesta riippuen monisteet voivat toimia niin muistiinpanovälineenä, kotiläksynä kuin kertauksenkin tukena.

  1. Eroosion vaikutus maaperään 1 vastaus
  2. Maakiitäjäisten ravinnonvalinta Vastaa
  3. Maidon proteiinien selvittäminen Vastaa
  4. Eläviä rapuja 2 vastausta
  5. Maakiitäjäisten oppimiskyky Vastaa
  6. Proteiinin osoittaminen Vastaa
  7. Kasvikokoelman kerääminen Vastaa
  8. Unipäiväkirja unen vaikutuksen tarkkailuun Vastaa
  9. pH:n vaikutus vesielämään Vastaa
  10. Paperikromatografia kasvien lehdistä Vastaa
  11. Osmoosi dialyysiletku-solumallissa Vastaa
  12. Hermoimpulssi-simulaatio Vastaa
  13. Kannanvaihtelu-leikki Vastaa
  14. Fenotyyppinen muuntelu ja normaalijakauma Vastaa
  15. Maakiitäjäiset ja reunavaikutus Vastaa
  16. Risteytyskokeet banaanikärpäsillä Vastaa
  17. Saalistus ja reunavaikutus Vastaa
  18. Maahengityksen mittaaminen Vastaa
  19. Soluhengityksen osoittaminen Vastaa
  20. Katalaasi-entsyymin toiminta Vastaa
  21. Hampaat ja hiilihapotetut juomat Vastaa
  22. Amylaasi ja happohyökkäys Vastaa
  23. Avoin populaatiotutkimus hautausmaalla Vastaa
  24. Jäkäläkartoitus Vastaa
  25. TaleBlazer-peli: Loisintaa Kumpulassa Vastaa
  26. TaleBlazer-peli: Burgess Shalen fossiilit Vastaa
  27. Lisätyn todellisuuden pelien rakentaminen TaleBlazer-sovelluksella Vastaa
  28. Populaation koon arviointi Vastaa
  29. DNA:n kaksoiskierre -malli Vastaa
  30. Metapopulaatiopeli Vastaa
  31. Solumalli kananmunasta Vastaa
  32. Ihminen: Keuhkojen tilavuuden mittaus spirometrilla Vastaa
  33. Kasvit: Kasvi haihduttaa vettä Vastaa
  34. Pieneliöt: Kasvualustan valmistaminen 1 vastaus
  35. Kasvit: Fotosynteesi TV Vastaa
  36. Toppaeläimet Vastaa
  37. Evoluutiopeli III: Vaihteleva ympäristö Vastaa
  38. Ihminen: Rasitus ja pulssi Vastaa
  39. Ihminen: Polvirefleksi Vastaa
  40. Tartuntapeli Vastaa
  41. Kasvit: Sipuli- ja porkkanaviljelmä Vastaa
  42. Arvohuutokauppa Vastaa
  43. Laboroinnit Vastaa
  44. Evoluutiopeli II: Pituus ja hajottava valinta Vastaa
  45. Ihminen: Osaavatko aivot ohjata Vastaa
  46. Ihminen: Mikä liikuttaa sormia 1 Vastaa
  47. Ihminen: Sormenjälkien tutkiminen Vastaa
  48. Ihminen: Maistellaan sokeria Vastaa
  49. Evoluutiopeli I: Suojaväritys Vastaa
  50. Tulevaisuuden eliöt -näyttely Vastaa
  51. Etsi väri! Vastaa
  52. Ihminen: Kosketuspisteiden etsintä Vastaa
  53. Kasvit: Putkiloiden havainnollistaminen 2 Vastaa
  54. Ravintoketju 1 Vastaa
  55. Ihminen: Pupilli reagoi valoon Vastaa
  56. Kasvit: Räjähtävät raparperit Vastaa
  57. Flow learning -pelejä Vastaa
  58. Ravintoketju 3 – Myyräpeli Vastaa
  59. Pieneliöt: Ruuan säilytystapoja Vastaa
  60. Elämän kehitys maapallolla 4 vastausta
  61. Pieneliöt: Viilin ja jogurtin valmistus Vastaa
  62. Ihminen: Onko tasapainoilu helppoa? Vastaa
  63. Ihminen: Kuuleminen on värähtelyn aistimista Vastaa
  64. Solu: DNA:n eristäminen posken limakalvon soluista 1 vastaus
  65. Pieneliöt: Hiivan käyminen 2 vastausta
  66. Ihminen: Valtimon syke Vastaa
  67. Ravintoketju 2 Vastaa
  68. Ihminen: Näkeminen auttaa tasapainoa Vastaa
  69. Ihminen: Näkökentän laajuus Vastaa
  70. Ihminen: Rastirata lihaksista Vastaa
  71. Ihminen: Sokea piste Vastaa
  72. Ihminen: Mikä liikuttaa sormia 2 Vastaa
  73. Kasvit: Siementen tutkiminen 2 vastausta
  74. Kasvit: Lehden pintarakenteen tutkiminen Vastaa
  75. Ihminen: Reikä kämmenessä Vastaa
  76. Pieneliöt: Viilin ja jogurtin mikrobien tutkiminen Vastaa
  77. Kasvit: Suvuton lisääntyminen Vastaa
  78. Ihminen: Monokkeli Vastaa
  79. Kasvit: Lannoitteen vaikutus herneen Vastaa
  80. Kasvit: Roihuavat hedelmät Vastaa
  81. Ilmiöt: Osmoosi ilmiönä 1 Vastaa
  82. Ihminen: Vasen ja oikea silmä näkevät eri kuvan Vastaa
  83. Ihminen: Voiko kosketusaistiin luottaa? Vastaa
  84. Kasvit: Levät “soppakokkeina” Vastaa
  85. Ihminen: Etsitään rustoja, luita ja niveliä Vastaa
  86. Kasvit: Lehdet kääntyvät valoon Vastaa
  87. Kasvit: Versokasvin kasvatuskilpa Vastaa
  88. Ihminen: Etsitään kylmäpisteitä Vastaa
  89. Ihminen: Lihakset ja jänteet Vastaa
  90. Ihminen: Nenänhipaisukoe Vastaa
  91. Ihminen: Hajuaisti väsyy Vastaa
  92. Ilmiöt: Miltä makea vesi maistuu? Vastaa
  93. Ihminen: Tuoksu leviää Vastaa
  94. Kasvit: Juurilla on päämäärä Vastaa
  95. Ihminen: Happohyökkäys Vastaa
  96. Ihminen: Missä elintarvikeissa on tärkkelystä? Vastaa
  97. Kasvit: Putkiloiden havainnollistaminen 1 Vastaa
  98. Ihminen: Äänen ja hengityksen yhteys Vastaa
  99. Ihminen: Kokeillaan ”ihonkuorintaa” Vastaa