Ravintoketju 2

Lähde: Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1. Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.
Tarvikkeet:
–          narukerä (tai useampi, jos halutaan kuvata erilaisia ravintoketjuja)
–          tusseja ja paperia nimilappuja varten
Tee näin:
  • Nimilaput eri troofisille tasoille ja esimerkkilajeille voi tehdä valmis etukäteen, jolloin jokainen oppilas arpoo itselleen roolin tai nimilappuja tehdään sitä mukaan, kuin oppilas keksii itselleen roolin.
  • Naru edustaa leikissä aineita (vesi, happi ravinteet jne.)
  • Joku ryhmästä on kasvi esim. mänty ja ottaa narun pään käteen.
  • Seuraava on mäntyä syvä kasvinsyöjä esim. mäntypistiäisen toukka ja hän ottaa kiinni narusta (narun pää jää edelleen kasville).
  • Seuraavaksi narusta ottaa kiinni 1. asteen peto, esim. mäntypistiäisen toukkia syövä lintu (tikka).
  • Seuraavaksi vuorossa on 2. asteen peto jne.
  • Viimeisenä narusta ottaa kiinni hajottaja.
  • Toisella narulla voidaan aloittaa seuraava ravintoketju. Edellisen ravintoketjun osat voivat osallistua samalla myös toiseen ravintoketjuun. Esim. männystä voi alkaa monta ravintoketjua ja toukkia voivat syödä erilaiset linnut.
  • Lopuksi ohjaaja kertoo, että mäntyä on kohdannut onnettomuus ja nykäisee narusta. Nyt kasvinsyöjä tuntee nykäisyn ja hän nykäise omalla vuorollaan edelleen jne.
Tuloksia:Huomataan, että kasvin tuhoutuessa, moni siitä riippuvainen eliö tuntee vaikutuksen. Mikäli eliö ei pysty löytämään uutta ravinnonkohdetta sekin kuolee kasvin tapaan.
Tehtävän taustaa:

Tässä leikissä havaitaan aineiden kierto ekosysteemin ravintoketjuissa. Myös ihminen voisi olla osa ravintoketjua, jolloin huomataan että hänkin on osaa luontoa.