Ihminen: Äänen ja hengityksen yhteys

Lähde: Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1. Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.
Tee näin:
  • Etsi kurkunpääsi: tunnustele kaulan etuosaa ja nielaise – liikahtava kohta on kurkunpää.
  • Tartu kevyesti peukalolla ja etusormella kurkunpäänsivuista ja ala hyräillä tai puhua.
Tuloksia:
Ääntelyn tuloksena kurkunpää alkaa värähdellä.
Tehtävän taustaa:
Tehtävässä tarkastellaan kurkunpään värähtelyä puheen aikana. Kurkunpäässä on kaksi äänihuulta, jotka keuhkoista tuleva ilma panee värähtelemään, kun alamme puhua tai laulaa. Äänihuulten värähtelystä syntyvä ääni muuttuu puheeksi, lauluksi jne. vasta suuontelon, huulten ja kielen liikkeiden avulla. Lasten ääni on kimeä, koska äänihuulet ovat ohuet ja värähtelevät nopeasti. Murrosiässä äänihuulet pidentyvät ja paksuntuvat, jolloin ääni muuttuu matalammaksi.