Lisätyn todellisuuden pelien rakentaminen TaleBlazer-sovelluksella

TaleBlazer on MIT:n opettajankoulutusohjelmien kehittämä lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) pelinluontiohjelma. TaleBlazerilla voi itse tehdä pelejä sekä pelata muiden kehittämiä pelejä. Lisätty todellisuus tarkoittaa TaleBlazerin tapauksessa sitä, että peli sijoittuu todelliseen maailmaan esimerkiksi GPS-signaalin avulla. Pelin maailmaan voidaan luoda kohteita, jotka pelaajien pitää löytää sitten oikeasta ympäristöstä.

Itse ohjelmointi toimii samaan tapaan kuin esimerkiksi Scratch-ohjelmointialustalla. Pelien ohjelmoinnin opettelu vie jonkin verran aikaan, mutta Scratchin tuntevat käyttäjät pääsevät hyvin nopeasti alkuun.

TaleBlazer –applikaatio toimii sekä Android että iOS-pohjaisilla laitteilla. Pelit itsessään rakennetaan nettikäyttöliittymän kautta. Peli ei tarvitse jatkuvaa internetyhteyttä, mutta mobiililaitteissa on syytä olla GPS-paikannus. Pelin käyttö on täysin ilmaista.

Esimerkkeinä on tarjolla kaksi peliä: Loisintaa Kumpulassa ja Burgess Shalen fossiilit.

Pelin suunnittelu:

Erityisen tärkeää on suunnitella pelin hyvin. Ensimmäiseksi kannattaa pohtia pelin tavoitteet ja sisällöt tarkkaan. Pelin juoni kannattaa kirjoittaa auki, jotta rakentamisvaiheessa on helpompaa. Jos rakentamisvaiheessa tulee mieleen, että tähänhän voisi vielä lisätä sisältöä, yleensä kannattaa olla lisäämättä.

Pelin rakentaminen:

Pelin alussa pelaaja voi valita pelaajahahmonsa (“Player”) ja mahdollisen pelikokemusta muuttavan pelityylin (“Scenario”). Kullakin pelihahmolla voi olla erilaisia ominaisuuksia ja pelityyli voi vaikuttaa pelaajan vuorovaikutukseen maailman kanssa. Pelaajalla olevat ominaisuudet voivat olla esimerkiksi pistemäärän kerääntyminen. Toiminta pelissä voi vaikuttaa näihin ominaisuuksiin.

TaleBlazerin toiminta perustuu kohteille (“Agents”), jotka sijaitsevat pelimaailmassa. Pelimaailmassa liikkumalla kohdataan näitä kohteita ja asioita voi tapahtua. Kohteet voivat olla esillä heti pelin alussa, tai ne voivat tulla esiin, kun tiettyjä tapahtumia on tapahtunut. Osa kohteista voi olla kerättäviä ja kohteilla voi myös olla ominaisuuksia, jotka muuttuvat pelin mukana.

Karttoja voi olla yksi tai useampia. Ne voivat olla dynaamisia tai ne voi olla ladattu kuvana peliin. Ongelmana ulkona liikkumisessa on usein WLAN-verkon riittämättömyys. Jos peliä pelataan laitteilla, joissa ei ole esimerkiksi SIM-kortin kautta tuleva nettiyhteys, kannattaa kartta ladata peliin. (Karttavalikossa “use a custom map”.)

Tyypillisesti pelissä tapahtuu asioita, kun pelaajat kohtaa kohteen. Jos kohteelle on ohjelmoitu (“when player bumps Agent 1”) toiminto, pelaaja näkee sen tässä kohtaa ja voi toimia.

Pelillä on erityisen hyvä dokumentaatio – siihen kannattaa tutustua. Lisäksi tutoriaalit voivat helpottaa pelin omaksumista. Esimerkkipeleistä (ylempänä) näkee myös pelin rakenteen perusteita.

Pääsääntöisesti eniten aikaa pelin suunnittelussa kuluu pelin testaamiseen. Mitä monimutkaisempi peli on, sitä kauemmin tässä kestää. (Onneksi tosin pelieditorissa on myös oma “Error Check” -nappi, joka helpottaa työskentelyä.) On siis hyvä pitää pelit mahdollisimman lyhyinä ja suoraviivaisina.

Yleisiä ongelmia:

GPS toimii parhaiten ulkotiloissa ja ulkotiloissa voi joskus esimerkiksi sataa kaatamalla vettä.

Pelin tekeminen on suhteellisen työlästä – Taleblazerillä on aika jyrkkä learning curve. Ensimmäinen pelini rakentaminen keväällä kesti toistakymmentä tuntia, mutta toiseen kului enää muutama tunti.

Peli kannattaa suunnitella niin, että ohjeistusta ennen peliä ei välttämättä tarvita paljon. Toisaalta hyvin pitkät tekstit pelin sisällä voivat häiritä pelin flow’ta.