Populaation koon arviointi

Opiskelijoille annetaan tehtävä laskea koulun a) oppilaiden ja b) opettajien määrä.

Tehtävän saa tehtyä parissa oppitunnissakin, mutta helpointa on, jos tehtävän voi suorittaa välitunnilla: tällöin sekä oppilaita että opettajia on eniten liikkeellä. Klikkeri helpotttaa laskemista.

Ennen tehtävän tekoa on käsitelty erilaiset populaation laskemisen tavat, kuten suorat menetelmät (ilmakuvaus, pesäkolot) ja epäsuorat menetelmät (merkintä-uudelleenpyynti, näytealat, ilmakuvaus, jälkien laskeminen).

Oppilaat voivat tehdä tutkimuksen pareittain tai pienissä ryhmissä. Oppilaille annetaan aikaa suunnitella käyttämäänsä menetelmää (puoli tuntia on yleensä riittävä aika), aikaa toteuttaa tutkimus ja lopuksi laskea tulokset ja pohtia menetelmän heikkouksia.

Mahdollisia menetelmiä:

Merkintä-uudelleenpyynti: opiskelijat voivat vaikka tarkkailla valitsemaansa ryhmää, kuten rinnakkaisluokan opiskelijoita. Jos opiskelijat tietävät kuinka paljon rinnakkaisluokalla on oppilaita, he pystyvät laskemaan kohtaamiensa kaikkien opiskelijoiden määrään suhteen tarkkailtavan ryhmän määrään ja siten arvioimaan kokonaisoppilasmäärän.

Hyödyt: Suoraviivainen ja melko helppo. Tutkimus on helposti skaalautuva siten, että siitä saa jo suhteellisen pienellä näytekoolla jonkinlaisen arvion ja lisäaineiston kerääminen on helppoa.

Haitat: Edustaako tarkkailtava ryhmä liikkumisensa suhteen tyypillistä oppilasta? Laskentaa pitää tehdä eri aikoina eri paikoissa, jotta otos on edustava.

Pesäkolot: Jos oppilailla on omat kaapit, näiden määrän voi laskea. Tällöin on tarpeen myös jotenkin arvioida kuinka suuri osa niistä on käytössä ja onko kaikilla oppilailla kaappi.

Hyödyt: Kaapit eivät liiku, helppo toteuttaa. Kaappien tarkkailu kertoo kuinka suuri osa kaapeista on käytössä.

Haitat: Vaikea selvittää kuinka monella oppilaalla on oma kaappi. Isossa koulussa vie paljon aikaa.

Jälkien laskeminen: Oppilaiden määrän voi arvioida laskemalla esimerkiksi kuinka moni oppilas kulkee tiettyyn aikaan koulun ovista.

Hyödyt: Tarkkailu on helppoa ja laskutulos on suhteellisen varma.

Haitat: Ovia saattaa olla useita ja näistä kulkee eri määrät oppilaita. Oppilaiden ovista kulkemisessa voi olla paljonkin eroja – kuinka suuri osa oppilaistaa käyttää ovea tarkkailuaikana?

Suora laskeminen: Kuinka monta opiskelijaa on esimerkiksi välitunnilla pihalla tai koulun ruokalassa. Tämä on mahdollista tehdä myös pienemmällä näytealalla.

Hyödyt: Suoraviivainen menetelmä.

Haitat: Miten saadaan selville kuinka suuri osa oppilaista on ruokasalissa tai pihalla? Isossa koulussa vaikeaa.

Opettajien määrä saattaa olla helpointa laskea suoraan, esimerkiksi opettajanhuoneen ulkopuolelta.