TaleBlazer-peli: Burgess Shalen fossiilit

Tavoite: Kerrata Helsingin yliopiston Johdatus eläintieteeseen –kurssin ensimmäisen puoliskon kurssikertojen sisältö.

Valmistelut: Neljääkymmentä opiskelijaa varten ladataan kymmenen tabletin, joissa on nettiyhteys ja GPS-ominaisuus, akut täyteen. Asennetaan TaleBlazer-sovellus Google Play –kaupasta tai App Storesta. Pelin käynnistyttyä ohjelmaan laitetaan pelin koodi gguwzrz

Pelin sijainti TaleBlazer-sivustolla: http://taleblazer.org/gamePage/1656

Peli voidaan myös muokata uudelle alueelle suhteellisen helposti. Tällöin pitää luoda tili TaleBlazer.org –sivustolla, etsiä peli ja valita ”Remix Game”. Tällöin peli siirtyy omiin peleihin ja ja karttaa muokkaamalla voidaan eri kohteiden sijaintia siirtää. (Katso ohjeet TaleBlazerin pelinteko-ominaisuuksien käyttöön tästä.)

Pelin eteneminen: Pelin aikana opiskelijat etsivät pienissä ryhmissä kartalle merkityt erilaiset fossiilit. Kun opiskelijat ovat riittävän lähellä kohdetta, heidän tablettinsa näytölle tulee kysymys. Kuvan ja annettujen tietojen perusteella opiskelijoiden pitää arvata mihin pääjaksoon kukin fossiili kuuluu.

Opiskelijat pystyvät vaihtamaan Player-valikossa näkevätkö he fossiilit vai pääjaksokysymykset. Samasta valikosta he näkevät keräämänsä pisteet.

Kun opiskelijat ovat vastanneet fossiilikysymyksiin, peliin ilmaantuu myös kysymyksiä kustakin pääjaksosta, joihin vastaamalla pelaajat saavat enemmän pisteitä.

Peli loppuu kun kaikki fossiilit on löydetty ja kysymyksiin vastattu. Aikaa tähän kuluu noin 45 minuuttia. Tämä peli tarkoituksella antaa mahdollisimman paljon palautetta, jotta purkukeskustelua ei sinänsä tarvita. Peli oli myös helppo ja nopea ymmärtää: briiffaamiseen ja pelin aloittamiseen siitä kun tabletit saatiin opiskelijoille käteen meni alle minuutti.