Arvohuutokauppa

  • Tavoitteet
          omien elämänarvojen tiedostaminen
          tietoisuus siitä, että voi muuttaa omaa käyttäytymistään pyrkien ympäristövastuullisuuteen
          halu muuttaa omaa käyttäytymistä
          ekologisten arvojen rakentaminen
  • Valmistelut
Kirjoita etukäteen valmiiksi isoille kartonginpaloille huutokaupattavien asioiden nimet (esim. auto, hammasharja, vaateet, raha, matkat, ystävä, suosio, mopo, hyvä koti, nuoruus, erilaisia taitoja, terveys, meluttomuus tms.). Sanojen sijaan voi olla myös kuvia tai kuvia ja sanoja yhdessä. Kaupattavien asioiden tulee olla sekä materiaalisia että arvoihin liittyviä ja pelaajaryhmää koskettavia. Jokaiselle pelaajalle varataan kynä ja paperia.
  • Työtavan kuvaus
Huutokaupassa ostaja määrittää hinnan. Ohjaaja tai tehtävään ohjeistettu oppilas toimii meklarina. Meklari esittelee tavaran kerrallaan. Joku ostajista huutaa oman tarjouksensa. Toiset voivat korottaa hintaa. Kun kukaan ei enää korota hintaa, tavara myydään viimeksi tarjonneelle. Ostajien omistamat tavarat, asiat, ominaisuudet ja taidot toimivat rahana, joita jokaiselle on aluksi 55 rahan edestä (kuvaus 1. vaiheessa).
  • 1. vaihe: Mitä minä omistan?
Jokainen saa 10 paperinpalaa, johon viidelle kirjoitetaan kullekin yksi tärkeä omistamansa tavara, lopuille omistamansa asia, arvo, ominaisuus tai taito. Numeroi paperinpalat siten, että tärkein on numero 10, toiseksi tärkein 9 jne. Pelaajalla on silloin käytössä 55 rahaa. Rahan voi käyttää yhteen tai useampaan huutoon. Omistamansa tavarat, arvot. jne. on hyvä vielä koota järjestyksessä yhdelle paperille, että ne pysyvät muistissa. (Jos aikaa on enemmän, rahan määrää eli paperilappuja voi myös lisätä.)
  • 2. vaihe: Mitä minä tahdon?
Huutokauppa alkaa. meklari esittelee kaikki huutokaupattavat asiat ja antaa ostajien miettiä hetken mitä he ostaisivat ja millä rahalla. Ensimmäiseksi kuopattavaksi tulee joku vähemmän tärkeä tavara. Ostajat esittävät tarjouksen numeroilla esim. ”kolme rahaa”. Ostajat huutavat mitä haluavat ja yrittävät koontipaperille merkitä, mihin ostoksiin he ovat alun perin omistamansa asiat vaihtaneet. huutokauppaa jatketaan niin kauan, kuin tavara riittää tai ostajien rahat loppuvat tai huutokaupalle asetetaan aikaraja.
  • 3. vaihe: Olenko tyytyväinen?
Arviointikeskusteluun on syytä varata hyvin aikaa. Jokainen käy ensin läpi oman listan ja miettii mitä on vaihtanut mihinkin ja mitä olit valmis maksamaan asioista. Sitten kerrotaan vuorotelleen, miten oma lista on muuttunut. Oliko listalla joku mitä ei halunnut luovuttaa, tai oliko joku hyvin tärkeä asia, joka vaihtui toiseen tärkeään asiaan. Myös meklari kertoo, mitä asioita ja tavaroita hänelle on huutokaupassa kertynyt.
Lähde: Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1 .Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.

Leave a Reply

Your email address will not be published.