Tydlig och positiv

Webster-Stratton nämner att den proaktive läraren strukturerar klassrums miljön och skoldagen för att minska risken för att problem beteenden skall uppstå. Nu flyttar jag situationen till daghemmet och konstaterar att vi har rutiner genast från morgonen fram till det att barnen går hem. Vi i personalen känner nog av om vi har avvikande dagsschema för de barnen som behöver rutiner. Tryggheten har varit avbruten.

Jag föll för tydliga uppmaningar som Webster-Stratton skriver hur barn kan ha svårt att förstå vad vi vuxna menar. Jag reagerar själv att man många gånger säger ex. akta glaset , gå försiktigt. Webster-Stratton skriver: Håll mjölkglaset med båda händerna, ställ glaset längre upp på bordet. Dessa två budskap är tydliga och positiva till barnen. Såna här och även andra budskap har jag tänkt mycket på ,nu skall jag försöka ännu starkare få uppmaningarna tydliga och positiva! Samt att de är kortfattade och sakliga.

Barn som har ett svårhanterligt beteende får mindre beröm. Här måste vi bara försöka hitta det positiva och inte lämna dessa barn till slumpen. Eftersom det kanske finns få stunder av gott beteende. Glömmer vi lätt att berömma och ge positiv respons till dessa barn då deras negativa beteende tar mycket energi av oss vuxna.   Och här måste vi även komma ihåg att inte glömma det icke krävande och blyga barnet som oftast är osynliga i gruppen. Dessa barn behöver uppmärksamhet i samband med sin vänlighet och hjälpsamhet. Det lilla ordet Tack skall vi även komma ihåg att säga till barnen då de hjälpt oss med något ”vuxet jobb”.

Webster-Stratton skriver att då det gäller yngre barn är det viktigt att berömma sociala färdigheter som att lyssna, samarbeta, dela med sig fråga och svara eftersom det utgör grunden för skolarbetet. Och just nu har vi en sådan grupp med 3-5 åringar som vi lite mer övar just detta, då vi märkte att det finns brister just i det sociala färdigheterna bland barnen.

 

Tua

 

Publicerat av

Deleted User

Special user account.

4 reaktioner till “Tydlig och positiv”

  1. Hej Tua,
    tänker samma som du att det är lätt att glömma de barn som är så att säga självgående, d.v.s. beter sig bra, klarar av vardagsituationerna och ger oss få utmaningar. De behöver vi också uppmärksamma!
    Sen tänker jag på att vi ofta har våra rutiner och dagsscheman klara men ändå blir det en hel del stök vid övergångssituationerna, då vi går ut, kommer in, ska på samling o.s.v. Vid de här situationerna känns det ofta att vi är för få i personalen då många behöver hjälp och då är det lätt hänt att man säger negativa saker i stället för att berömma dem som klarar av det.
    När du skriver att barn har brister i de sociala färdigheterna så tänker jag att det är just de färdigheterna som är så viktiga i livet och att vi borde hitta på sätt att öva dem redan från små.
    hälsn Sabba

  2. Hej Tua!

    Jag håller helt med dig om hur superviktigt det är att ge beröm och uppmärksamhet åt de osynliga och svårhanterliga barnen i gruppen. Det kan vara svårt att hitta något att ge beröm för om vardagen känns tung och svår. Då gäller det att hitta de små framstegen i vardagen och ge beröm för det. Alla barnen ska få beröm.
    Struktur och trygghet går verkligen hand i hand. Som du Tua skrev känner vuxna av om det blir avvikande program i rutinerna. När vi vuxna känner av det så känner också barnen av det. Barn som behöver rutiner kan reagera mycket starkt på avvikelser. I sådana situationer har de vuxna en stor roll. Vuxna ser efter att barnen känner sig trygga även om det kommer avvikande program.
    Uppmaningar jobbar jag också med. Det är ibland svårt i vardagen att komma ihåg att använda hela meningar istället för halva. Små steg framåt varje dag så blir det bra.

  3. Hej Tua
    Det var bra att du tog upp hur viktigt det är att ge tydliga och sakliga instruktioner åt barnen. Jag har också märkt att jag ibland uttrycker mig alltför kort och inte speciellt tydligt. Positiviteten i uppmaningen är också viktig att komma ihåg.
    Jag upplever att rutinerna är också extra viktiga i förskolan. Då vet barnen vad som kommer att hända och kan känna sig trygga. Jag har också märkt att då man vet att det kommer att ske förändringar i rutinerna så är det viktigt att förbereda barnen så att de vet vad vi vuxna förväntar oss av dem. Om man glömmer detta blir det lätt kaos.
    H: Ninnu

  4. Hej Tua

    Jag jobbar själv på dagis och tycker helt som du att det är viktigt med rutiner och regler det ger en tryghet åt barnen. Det märks minsann på barnen ifall dagsrutinen ändras.
    Jag reagerade även på det att vikten i att då vi uppmanar barnet så bör budskapet vara klart och tydligt. Har försökt vara extra noga med under de senaste veckorna när jag själv uppmanar barnen, att jag är klar och tydlig och positiv. Har också tagit i andvändning icke verbala tecken. Det fungerar faktiskt!
    Jag är också helt av samma åsikt att när det gäller yngre barn så är det viktigt att berömma sociala färdigheterna.

    Gunilla

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *