Random

Usein kysytyt kysymykset, AAKKL:n opiskelijan näkökulmasta

Tuntuuko teistä koskaan, että ihmiset kysyvät aina samat kysymykset, kun opinnot AAKKL:ssä tulevat puheeksi? Minulta ainakin kysytään kyllästymiseen asti samat kysymykset, että tekisi välillä mieli koota joku usein kysyttyjen kysymysten vastauspaperi, jonka voisi jakaa kyselijöille, niin ei tarvitsisi aina niistä samoista asioista jauhaa.

Jos kyselijä ei ole opiskelija, nämä ovat yleisimmät kysymykset mihin olen törmännyt:

• Mitä opiskelet?
  • Mikä sinusta tulee/ mitä töitä teet sitten kun valmistut?
  • Milloin valmistut?
  • Oletko käynyt maassa, jonka kieltä ja kulttuuria opiskelet?

Ja jos kyseli sattuu olemaan esimerkiksi laitoksen opiskelijoita, niin aika usein kysytään seuraavaa:

• Miten päädyit opiskelemaan alaa x? Mikä sai sinut kiinnostumaan siitä?

Onko teillä ollut samansuuntaisia kokemuksia? Kysytäänkö teiltä usein jotain mitä en tässä maininnut?

11 replies on “Usein kysytyt kysymykset, AAKKL:n opiskelijan näkökulmasta”

Multa kysytään aina et mikä susta sitten tulee isona. Eipä siihen auta vastata muuta kuin että “jaahas sen kun itsekin tietäisin”. : D

Niina: Jesh! Pidätkö sitten kesähäät? :p

Mikko: Ehkä siihen voi vaikuttaa myös se, jos sattuu vaikka asumaan vaihtareille tarkoitetussa asuntolassa, niin sitä tulee hengattua muitten vaihtareitten kanssa enemmän kuin paikallisten kanssa.

Outi: tuo toisen maan kuin kohdemaan tyypin kanssa pariutuminen todennäköisesti johtuu a) siitä että kummallakin on samanlainen tausta, eli ei ole kotimaassa vaan ulkopuolisena ulkomailla ja b) kumpikin on käynyt useamman seulan läpi päästäkseen sinne, eli lienevät luonteenpiirteiltään verrattain lähellä toisiaan. -> paljon yhteisiä tekijöitä -> juttu luistaa -> pariutuminen.

Eli ensi vuonna saan kiinalaisen miehen! Voitte odottaa hääkutsuja. :D

Outi: pitää paikkansa, kylläkin lähinnä naisopiskelijoiden kanssa on näin. Jos menee vaihtoon Japaniin, löytää itselleen kiinalaisen miehen. Jos taas menee Kiinaan, niin korealaisen.

Miehet lähtee sinkkuina ja tulee myös takaisin sinkkuina, me ei ilmeisesti olla niin haluttavia…

Mulle on tullut sellainen käsitys, että meidän laitoksen opiskelijat kohtalaisen usein pariutuu, kun ne on vaihdossa, mutta ei kuitenkaan sen vaihtomaan kansalaisen kanssa, vaan jonkun toisen vaihtarin kanssa. Esimerkiksi niin että kiinan opiskelija seurustelee japanilaisen kanssa ja japanin opiskelija korealaisen kanssa ja niin edespäin. :p

Näitä kaikki kysytään aina, joskus jopa kerrotaan mitä mieltä ovat samuraista ja ninjoista, nehän oli Kiinasta eikö niin?

Riikka: sä oletkin poikkeus meidän laitoksella, Itä-Aasian tutkimuksen puolella näyttää aasialaismiehillä olevan hyvät apajat meidän opiskelijatyttöihin;)

Aika usein kysytään, osaanko lukea japanilaista tekstiä ja että paljonko niitä kirjoitusmerkkejä on. Välillä myös pyydetään sanomaan jotain japaniksi tai tilaisuuden tullen lukemaan randomeita tekstejä (yleensä feilaan, kun en osaa lukea kaikkia merkkejä).

Tyypillinen keskustelu:

A: Mitä sä opiskelet?
B: Itä-Aasian tutkimusta.
A: Mitä?
B: Itä-Aasian tutkimusta.
A: Millasta se on?
B: *selittää*
A: joko toteaa että “vaikutta ihan mielenkiintoiselta” tai alkaa selittää kaikkea mahdollista tietämäänsä kyseisestä kulttuurialueesta. Viimeksi sain esitelmän suomalaisten ja japanilaisten makeutusaineiden eroista.

Heh, en tiedä muista Itä-Aasian tutkimuksen opiskelijoista, mutta multa ei kyllä ole kyselty, että onko mulla japanilaista miestä. :p

No, Afrikan-tutkimuksen opiskelijoilta (tai ainakin multa) kysytään hyvin usein: “ai onko sulla sitten afrikkalainen mies vai haluaisitko saada sellaisen?”. Että näin.

Comments are closed.