Klaara-verkoston uutiskirje, 1/2023

• Selkokielen päivää vietetään 29.5. Tampereen yliopiston isännöimänä. Lisätietoa tapahtumasta tulossa myöhemmin keväällä myös tällä listalla. Tilaisuudessa julkistetaan Vuoden selväsanainen 2023 -palkinnon saaja. Tutustu palkintoperusteisiin ja ehdota palkinnonsaajaa: Selkokeskus – suomeksi » Vuoden selväsanainen
  • Virittäjä-lehden selkokielen teemanumero ilmestyy 14.3. Virittäjä (journal.fi)
    Selkokielen erikoisnumeron voi ostaa yksittäisenä kappaleena joko paperiversiona Tiedekirjasta tai digitaalisessa muodossa maksamalla yksittäisen lehden tilausmaksun 25 euroa Kotikielen Seuran tilille FI73 1572 3000 2003 45. Huom! Laita maksun viestiin sähköpostiosoitteesi, niin saat sähköisen version sähköpostitse.
  • Selkokielellä-seminaari keskustakirjasto Oodissa. Järjestäjänä Etelä-Suomen media Oy: https://etelasuomenmedia.fi/selkokielella/
  • Tutkittua tietoa selkokielestä -teemailta 20.4.2023 Tieteiden talossa Helsingissä. Järjestäjänä Kotikielen seura. Ohjelma ja lisätietoa: Tapahtumat – Kotikielen Seura
  • Kansainvälinen selkokielen Klaara-konferenssi järjestetään heinäkuussa Portugalissa. Lisätietoja: https://sites.ipleiria.pt/congressoklaara/en/
  • Klaara-verkosto jatkaa toimintaa uuden ohjausryhmän voimin. Vuosina 2023–2024 ohjausryhmässä ovat Tiina Onikki-Rantajääskö (Helsingin yliopisto, Suomen kielen opintosuunta), Päivi Kuusi (Helsingin yliopisto, Kääntämisen ja tulkkauksen maisteriohjelma), Eliisa Uotila (Helsingin yliopisto, Väitöskirjatutkija), Kukka-Maaria Raatilainen (Savonia ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala), Soilimaria Korhonen (Savonia ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala), Camilla Lindholm (Tampereen yliopisto, Kielten yksikkö), Idastiina Valtasalmi (Tampereen yliopisto, Väitöskirjatutkija), Anne Ketola (Tampereen yliopisto, Monikielisen viestinnän ja käännöstieteen maisteriohjelma), Leealaura Leskelä (Selkokeskus / Kehitysvammaliitto) ja Johanna Rutenberg (LL-Center / FDUV).

Muista myös selkokielen tutkimuskenttää ja projekteja esittelevä Klaara-blogi. Voit myös ehdottaa aihetta tai suoraan tekstiä blogiin (eliisa.uotila (at) helsinki.fi)!

Mukavaa kevättä kaikille!