Klaara-blogi on yleistajuinen ja luonteeltaan tiedottava blogi, johon toivotamme tervetulleeksi selkokielen tutkimusta ja tutkimuksen edistämistä, käytäntöjä ja kokeiluja käsitteleviä lyhyitä kirjoituksia suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Blogin maksimipituus on 1 000 sanaa.
Blogi-ehdotuksen voit lähettää Eliisa Uotilalle (etunimi.sukunimi[at]helsinki.fi).
Klaara-blogit 2023
Selkokielen tutkimus ja selkokielen käyttäjät — tutkijoiden näkökulmia aiheeseen Sini Mäkilä 25.5.2023
Kelan etuuslomakkeiden kognitiivinen saavutettavuus autismikirjon näkökulmasta Pia Karasjärvi 24.4.2023
New Hungarian innovations in the field of easy-to-understand language
Horváth & Ladányi 20.3.2023
Kaikki mukana – miten selkokielinen viestintä on auttanut pärjäämään kriisitilanteessa? Virtanen, Kulkki-Nieminen & Harju 17.1.2023
Klaara-blogit 2022
Sosiaali- ja terveysalan selkokielen opetusta on tutkittava Soilimaria Korhonen 5.12.2022
An Example of an Eye-Tracking Study in Easy Language Research (and Some Remarks on the Challenges) Silvana Deilen 30.10.2022.
A survey on Easy Language in Switzerland: Service providers’ perspectives
Luisa Carrer & Andrea Sterchi 23.9.2022
Selkokielen opetuksen ja koulutuksen tarjontaa leimaa vielä satunnaisuus Leskelä, Korhonen & Kulkki-Nieminen 16.8.2022
Voisiko masennusta seuloa selkokielellä? Ulla Vanhatalo. 31.5.2022
Mitä on saavutettava muoto? Kaatra, Karhumaa & Lehtinen. 28.4.2022
Selkouutisten ymmärrettävyyden jäljillä. Jenni Stolt. 25.3.2022
Easy-to-read texts in working life – the LeiSA project. Bettina Bock 28.2.2022
Easy Language in the delivery of public services. Velga Polinska 24.1.2022
Klaara-blogit 2021
Researching 2 formal forms of easy-to-understand communication in Hungary.
Rita Farkasné Gönczi 3.12.2021.
Writing research information leaflets and consent forms in easy language.
Idastiina Valtasalmi 13.10.2021.
Käsikirja Euroopan selkokielistä luo uuden pohjan kansainväliselle yhteistyölle. Camilla Lindholm ja Ulla Vanhatalo 6.9.2021.
I spy with my little eye. Silvia Hansen-Schirra 1.8.2021.
Easy to Read books for minority languages – the case of Tatar in Finland. Orsolya Kiss 21.6.2021.
How to use Easy Language in spoken interaction? Leealaura Leskelä 12.5.2021.
Uutta puhtia opinnäyteprosessiin selkokielen opinnäytepajoista. Anneli Hanhisalo 17.4.2021.
Potilasohjeiden selkoistaminen opiskelijaprojektina. Tytti Suojanen 18.3.2021.
Kääntäjäopiskelijat selkomukauttajina. Päivi Kuusi ja Leealaura Leskelä, 17.2.2021.
EASIT – toward hybrid access services in the audiovisual world. Anna Matamala, 7.1.2021.
Klaara-blogit 2020
Establishing teaching of Easy Language at the University of Helsinki. Tiina Onikki-Rantajääskö, 8.12.2020.
Selkokielen opetus vakiintuu Helsingin yliopistossa. Tiina Onikki-Rantajääskö, 2.12.2020.
”Hei lääkäri, kerro mulle selkeästi, mikä mua vaivaa!” Saija Kortet, 6.11.2020.
Selkokielen ja sen tutkimuksen sanastoa rakentamassa. Annikki Hyppönen, 1.10.2020.
Perusmuotojen perässä. Seija Mikkonen. 4.8.2020.
Ohjeita kohteliaaseen puhutteluun selkokirjoittajalle. Ella Airaksinen, 15.6.2020.
Selkokirjallisuus sopii myös kielenoppijalle. Mervi Kastari, 4.5.2020.
Mitä selkokielelle kuuluu Euroopan eri maissa? Leealaura Leskelä, 26.3.2020.