Euroopan selkokielet. Yleisötapahtuma Helsingin yliopiston Tiedekulman kanavalla 28.5.2021

Alustava aikataulu, versio 26.3.2021

13.00–13.05 Seminaarin avaus. Ulla Tiililä (Kotus)

13.05–13.20 Selkosuomi ja selkosaksa – yhteistä ja erilaista. Leealaura Leskelä (HY)

13.20–13.35 Miten YK:n vammaissopimuksen mainintaa selkokielestä on tulkittu Suomessa? Tanja Salisma (Kehitysvammaisten Tukiliitto)

13.35–14.10 Tietoiskuja. Miten selkokieli määritellään? Kenelle selkokieltä tehdään? Millaisia ohjeita selkokielestä annetaan? Miten selkokieltä opetetaan? Aino Piehl (Kotus), Tiina Onikki-Rantajääskö (HY), NN, NN

14.10-–14.30 Miten naapurissa? Selkokieli Ruotsissa ja Venäjällä. Arto Mustajoki (HY) ja Camilla Lindholm (TUNI)

14.30–14.50 Vuoden selväsanainen -palkinto. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman ojentaa palkinnon

14.50–15.00 Seminaarin päätös. Ulla Tiililä (Kotus)

Tilaisuuden juontaa ja keskustelua johdattelee dosentti Ulla Tiililä.