Euroopan selkokielet. Yleisötapahtuma Helsingin yliopiston Tiedekulman kanavalla 28.5.2021

päivitetty 18.6.2021

Linkki tallenteeseen tässä. Tekstityksen saa näkyville videon oikeassa yläkulmassa olevasta CC-painikkeesta.

13.00–13.05 Seminaarin avaus. Ulla Tiililä (Kotus)

13.05–13.20 Selkosuomi ja selkosaksa – yhteistä ja erilaista. Leealaura Leskelä (HY)

13.20–13.35 Miten YK:n vammaissopimuksen mainintaa selkokielestä on tulkittu Suomessa? Saara Kokko (Kehitysvammaisten Tukiliitto)

13.35–14.10 Tietoiskuja. Miten selkokieli määritellään? Kenelle selkokieltä tehdään? Millaisia ohjeita selkokielestä annetaan? Miten selkokieltä opetetaan? Tiina Onikki-Rantajääskö (HY), Aino Piehl (Kotus), Ulla Vanhatalo (HY)

14.10-–14.30 Miten naapurissa? Selkokieli Ruotsissa ja Venäjällä. Arto Mustajoki (HY) ja Camilla Lindholm (TUNI)

14.30–14.50 Vuoden selväsanainen -palkinto. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman ojentaa palkinnon

14.50–15.00 Seminaarin päätös. Ulla Tiililä (Kotus)

Tilaisuuden juontaa ja keskustelua johdattelee dosentti Ulla Tiililä.

Tilaisuudesta saa twiitata!  #selkokielenpäivä, #easylanguageday, #euroopanselkokielet, #easylanguageeurope

Kysymyksiä ja kommentteja voitte lähettää tapahtuma-aikaan osoitteessa presemo.helsinki.fi/​selkokieli

Selkokielen päivän lehdistötiedote löytyy tästä.