Selkokielen koulutus – kenelle, miten ja millä rahalla? Yleisöseminaari 30.5.2022

Linkki lähetykseen aukeaa tässä.

Seminaarissa luodaan katsaus selkokoulutusten nykytilanteeseen sekä kurkotetaan kohti tulevaa. Miten kasvava selkokielen tarve näkyy tai miten sen pitäisi näkyä opetuksessa ja sen resursoinnissa? Missä selkokieltä tulisi opettaa ja kenelle?

Tule mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan Helsingin yliopiston Tiedekulmaan maanantaina 30.5. klo 13–15 (Yliopistonkatu 4). Tilaisuutta on mahdollisuus seurata myös etänä! Tilaisuuden järjestää selkokielen tutkimuksen Klaara-verkosto, ja se on osa kansainvälisen selkokielen päivän ohjelmaa. Seminaarin juontaa Soilimaria Korhonen.

Alustava ohjelma

13.00–13.10 Seminaarin avaus. Selkokieli apuna. Mohor Banerjee.
13.10–13.20   Selkokielen puitteet ja kansalliskielistrategia. Corinna Tammenmaa (Oikeusministeriön Itsehallinto- ja yhdenvertaisuusyksikkö), haastattelijana Miinukka Tuominen-Hakoila (KVL).
13.20–13.30  Selkokieli eri oppilaitoksissa. Kyselyn tuloksia.
13.30–13.50   Selkokielen opetus sote-alalla. Riikka Törnroos (Satasairaala), Soilimaria Korhonen (Savonia ammattikorkeakoulu), Eveliina Alinen (Sataedu).
13.55–14.00   Selkokielen koulutus maailmalla. Hildesheimin yliopiston terveiset.
14.00–14.20   Selkokielen kieliasiantuntijoiden koulutus. Camilla Lindholm (Tampereen yliopisto), Tiina Onikki-Rantajäästö (Helsingin yliopisto), Riia Lamminmäki (Diak), Henna Kara (Selkokeskus)
14.20–14.40  Selkokielen multimodaalisuus koulutuksessa. Arja Karhumaa (Aalto), Tuomas Aatola (Metropolia), Kaisa Kaatra (Selkokeskus).
14.40-15.00 Keskustelua seminaarin teemoista. Seminarin päätös.