Kakkosvaiheen päivityksiä

Hybridikokeilut siirtyivät lukuvuodelle 2022-2023 kakkosvaiheeseen, jossa päämääränä on jatkaa hybridiopetuksen kehittämistä ja toisena kärkenä saada kahden lukion välille yhteiskursseja, jotka vedetään hybridisti.

Kuvituskuva, jossa on kosketusnäyttö

Ensimmäisenä kartoitimme miten lukioiden tarjotinta voitaisiin lähteä laajentamaan ja mitä käytännönhaasteita tähän liittyy. Ensimmäinen haaste oli että toisessa lukiossamme ei ole tuntikiertokaaviota, vaan lukujärjestykset tehdään eri tavalla. Sovimme, että seuraavaksi lukuvuodeksi otetaan Normaalilyseon tuntikiertokaaviosta ”reunapaikka”, koska aamun ensimmäiset tunnit ja päivän viimeiset tunnit ovat helpoimpia lukita lukujärjestykseen.  Tämä pakon sanelema ehto vaikuttikin sitten tulevaisuudessa, koska tuntipaikan tunnit ovat maanantaina ensimmäinen tunti, tiistaina ensimmäinen ja torstaina viides tunti ja ymmärrettävistä syistä johtuen se ei ole lukiolaistemme mieluisin tuntipaikka.

Toinen vaihe oli löytää sellaisia kursseja, joita opiskelijat tarvitsisivat. Mietinnässä oli mukana rehtoreita, aineenopettajia ja opinto-ohjaajia. Päädyimme, että ensimmäisessä vaiheessa kokeilemme matematiikan kertauskursseilla, koska se on paljon kirjoitettu aine kummassakin lukiossa ja pienten lukioidemme takia kertauskurssi järjestetään vain kevään kirjoittajille, joten päätimme järjestää kertauskurssit lyhyen ja pitkän matematiikan syksyn kirjoittajille.

Tämän jälkeen kävimme läpi opetussuunnitelmat ja huomasimme, että Normaalilyseon OPS:ssa kertauskursseja on kaksi ja Viikissä vain yksi. Päätimme, että mennään Viikin OPS:n mukaisesti, koska se laajempana kattoi myös Normaalilyseon ensimmäisenkurssin sisällöt. Tämän jälkeen etsimme aineenopettajat, jotka suostuivat opettamaan hybridisti ja kävimme työnantajan kanssa läpi linjaukset korvauksesta. Korvausperustaksi tuli sama kuin ensimmäisen verkkokurssin pitäminen, eli kertoimena tavallisen kurssin korvaukselle käytettiin lukua 1,5.

Kurssit saatiin lukiolaisten ennakkovalinta tarjottimelle ja molempien lukioiden valinnaisaine infoissa käytiin mainostamassa uutta mahdollisuutta, lukiolaisten Teamsiin tehtiiin esittelyvideot tulevista hybridikursseista ja opinto-ohjaajia pyydettiin ohjaamaan opiskeljoita valitsemaan näitä kursseja, jos aikeissa on kirjoittaa syksyllä. Harmillisesti lopullisen valinnan vaiheessa vain muutamia lukiolaisia saatiin valitsemaan kurssit. Opiskelijamääriä kasvatettiin tarjoamalla kurssia sellaisille, jotka olivat tulossa syksyllä kirjoittamaan uudestaan, mutta jotka olivat jo aiemmin käyneet kertauskurssin. Hieman mutuna voisi sanoa, että lukiolaisia hieman vierasti ajatus hybridistä, koska heillä oli niin vahvoja muistoja korona-ajan etäilyistä.

Lukuvuoden 2023-2024 aluksi saatiin kuitenkin hybridikurssit alkamaan. Viimeisinä asioina mitä piti hoitaa ennen kurssien alkua, oli tekniikan ja tilojen järjestäminen. Toisessa talossa lukiolaiset olivat itsekseen etänä ja toisessa talossa taas opettajan kanssa luokassa ja äänen ja kuvan piti kulkea sujuvasta molempiin suuntiin. Onneksi ensimmäisessä vaiheessa hiotut käytänteet osoittautuivat edelleen toimiviksi.