MAB10-kurssin hybridiopetus

Helsingin yliopiston harjoittelukouluissa, eli Viikin normaalikoulussa ja Helsingin normaalilyseossa, toteutettiin syksyllä 2023 hybridikurssina lyhyen matematiikan kertauskurssi tai -moduuli. Opetus ajoittui ensimmäiseen viidestä jaksosta tai periodista, välille 10.8. – 29.9.2023. Hybridikurssiin osallistui yksi opiskelija Helsingin normaalilyseosta ja kaksi opiskelijaa Viikin normaalikoulusta.

Opetus järjestettiin lukujärjestyksiin sidotusti hybridiopetuksena siten, että opetus oli enimmäkseen toteutettu Helsingin normaalilyseossa lähiopetuksena, johon Viikin normaalikoulun opiskelijat osallistuivat omasta koulustaan tai muutoin valitsemastaan paikasta. Haasteena tässä oli jo suunnitteluvaiheessa se, että kouluissa ei ollut sama lukujärjestysmalli, mutta hankkeen koordinaattori sai lukujärjestyspaikat kohtaamaan siten, että Viikin opiskelijoille ei tullut päällekkäisiä tunteja oman koulun kurssien kanssa.

Tyypillinen oppitunti oli toteutettu luokassa siten, että opettaja liittyi älytaululla ja omalla läppärillään Teams-kokoukseen, johon Viikin opiskelijatkin liittyvät. Luokasta jaettiin kokoukseen älytaulun kuvaa ruutujakona ja lisäksi läppärin kautta videokuvaa opettajasta sekä opetustilan äänet. Läppäriin oli kytketty Jabra 510 -kokouskaiutin, jotta luokan äänet kuuluivat kunnolla etäosallistujille ja myös heidän vastauksensa kuuluivat luokassa. Koska luokassa oli vain yksi opiskelija, tarvetta useammalle kaiuttimelle ei ilmennyt. Vaikka opettaja oli kahdella laitteella samalla tunnuksella Teams-kokouksessa, tunnus- tai kirjautumisongelmia tai pelättyä äänen kiertämistä ei onneksi tullut kokeilun aikana vastaan. Ruutujaon kautta opiskelijat näkivät etänä kaikki tunnille taululle tehdyt muistiinpanot, jotka jäivät OneNote-muistikirjaan myös tunnin jälkeen tarkasteltavaksi.

Osana kokeilua testattiin myös videopohjaista opetusta. Yksi oppitunti viikossa oli rakennettu siten, että opettaja jakoi Screencast-o-matic-ohjelmistolla ennakkoon tekemänsä opetusvideon tunnin aiheesta. Videon kesto oli 30-45 minuuttia. Opiskelijat katsoivat videon ja harjoittelivat sitten omaan tahtiin kirjan tehtäviä. Omatahtisen harjoittelun ajaksi opettaja avasi Teams-kokouksen, jossa saattoi kysyä apua harjoitteluun tai täsmentäviä kysymyksiä päivän teoriaan ja esimerkkeihin. Kokemus videomallista oli hyvä: se toi joustoa aamun ensimmäiseen tuntiin ja opiskelijoiden auttaminen etäyhteydellä toimi ilman ongelmia. Esimerkiksi yhdellä tunnilla opiskelija kysyi apua siihen, miten eräs avaruusgeometrian tehtävä ratkaistaan Geogebran avulla piirtämällä. Opettaja avasi ohjelman, käynnisti ruutujaon ja kävi kysellen ja vaiheittain ratkaisutavan ja siihen tarvittavat ohjelman toiminnot läpi, jolloin opiskelija sai etäyhteyden kautta vastaavan tuen kuin olisi saanut luokassa apua kysyessään.

Joitain teknisiä ongelmia kokeilun aikana oli. Opetusvideoiden tekemisen yhteydessä kosketusnäytön kynä temppuili useaan otteeseen, jolloin osa videoiden muistikirjamerkinnöistä oli lähes lukukelvottomia. Jälkikäteen ilmeni, että vika oli ehkä huonon verkkoyhteyden aiheuttamissa synkronointiongelmissa. Luokkahuoneen hyvän verkkoyhteyden kanssa vastaavaa ongelmaa ei ilmennyt. Toinen ongelma oli satunnaiset kuuluvuushaasteet eli luokan opettajan ääni ei kuulunut etäosallistujille. Tähän syy oli käyttäjälähtöinen, ts. opettajalta oli jäänyt huomaamatta, että Teams-kokous vaatii erikseen äänilähteen muuttamisen Jabraksi eikä riittänyt, että tietokoneen omaksi äänilähteeksi on asetettu Jabra. Ongelma oli pieni ja ratkaistavissa onneksi nopealla asetusten muuttamisella, mutta jos opettaja unohti muutoksen tunnin alkuun, ensimmäiset minuutit menivät lievän hämmennyksen vallassa.

Kaikkiaan kokeilu oli opettajana varsin positiivinen kokemus. Ongelmat olivat pieniä ja omilla toimilla ratkottavissa. Myös palaute opiskelijoilta oli hyvää, ja he olivat hyvin tyytyväisiä siihen, että oli mahdollisuus syksyn kertauskurssiin hybridimallina, kun kummassakaan koulussa ei vähäisen ilmoittautumismäärän takia voida tavallisesti järjestää matematiikan kertauskursseja syksyisin.

Jani Kiviharju, Helsingin Normaalilyseo