Jani Kiviharju: Matematiikan hybridiopetusta ja opiskelijapalautetta

Syksy 2023, MAA12, Jani Kiviharju

Syksyllä 2023 lukion pitkän matematiikan hybridiopetuskokeilut jatkuivat Helsingin normaalilyseossa MAA12-moduuleissa. Lukiomme ei ole suuri verrattuna moneen Helsingin lukioon ja välillä pieni rinnakkaisryhmien määrä aiheuttaa haasteita, sillä moni moduuli järjestetään vain yhden kerran lukuvuodessa. Opiskelijoiden valinnat muissa aineissa aiheuttivat sen, että omissa MAA12-ryhmissäni jako oli hyvin epätasainen: 42 opiskelijaa MAA12.1-ryhmässä ja 20 opiskelijaa MAA12.2-ryhmässä. Isomman ryhmän kanssa alkoi jo luokkahuoneiden istumapaikkojen rajat tulla vastaan, niin helpotimme ongelmaa hybridiopetuksen kautta: opiskelijat saivat joustavasti valita, osallistuvatko tunnille etänä vai lähiopetuksena. Ratkaisu toimi hyvin: luokassa oli yleensä paikalla 20-30 opiskelijaa ja etänä 10-20 ja opiskelijapalaute erittäin positiivista.

Hybridiopetuksen malli ja tekninen toteutus oli sama kuin 1. jaksossa: Teams-etäkokous ja älytaululla OneNote-muistikirja. Aiempien hyvien kokemusten pohjalta toimiva ratkaisu oli joka tunnin alussa ensin käynnistää läppärillä Teams-kokous ja kytkeä sinne kokouskaiutin sekä kuvayhteys opettajaan. Sitten älytaululta liittyminen samaan kokoukseen ja ruutujako OneNotesta, mutta mykistys taulun kaiuttimeen ja mikrofoniin. Näin vältyttiin äänen kierrolta, etänä näkyi muistikirjan merkinnät pääosassa ja pikkuikkunassa myös opettajan eleet. Lisäksi opetustuokiot tallennettiin ja litteroitiin Teams-kokouksen omalla tallennustyökalulla. Uusi testissä ollut Jabra Speak2 75 MS oli erinomainen päivitys aiempiin varusteisiin: äänenlaatu on erinomainen, tallenteiden ja etäyhteyden ääni hyvä ja kaiuttimen erityisesti Teamsille kalibroitu värikoodaus mikrofonin toiminnasta oli hyvä lisäapu opettajalle.

Aiempaa kokeilua täydennettiin kirjasarjan (Editan Kaari) oppimisanalytiikkatyökalulla ja Teamsin Reflect-työkalulla. Digikirjan oppimisanalytiikka näyttää opiskelijakohtaisesti tehtyjen kirjan tehtävien määrän sekä opiskelijan yksittäisen ratkaisut. Oppimisanalytiikan avulla opettajana oli helppo seurata myös etäosallistujien työskentelyä ja antaa tarvittaessa palautetta tehtävien ratkaisuihin. Reflect-kyselyt taas sopivat hyvin siihen, että kyseli opiskelijoiden fiiliksiä tuntien aikana tai niiden välissä; opiskelijat vastasivat lyhyeen tuntemuskysymykseen hymiöiden ja asiasanalistan avulla. Tosin en halunnut pakottaa Reflectiin vastaamista, niin seurauksena oli se, että vastauksia kertyi niukasti ja moduulin palautteessa Reflect saikin jakautunutta palautetta:

Mitä mieltä olit moduulin hybridiopetusratkaisuista?

tykkäsin kaikista näistä ratkaisuista. etäseuranta oli erittäin hyvä esimerkiksi sellaisiin päiviin, kun matikan tunti oli ainut tunti päivässä. se oli hyvä myös päiviin, jolloin oli kipeyttä liikkeellä, niin ei tuntunut että jää jälkeen.hymiökyselyt oli hauskoja ja hyvä mahdollisuus pysyä itekkin ajan tasalla omista fiiliksistä. muistiinpanot toimivia kuten aina ennenkin 🙂

Mukavaa oli, että sai itse päättää, missä halusi opiskella. Muistikirjan muistiinpanot toimivat hyvin ja tallenteitakin oli hyödyllistä käydä vilkaisemassa aina, kun jotakin oli päässyt unohtumaan. Reflect-kyselyt olivat hiukan hassuja, mutta ei mitään muuta erityistä

etäseurantamahdollisuus oli kiva, etenkin näin marraskuusta kun moni (kuten allekirjoittanut) on kipeänä, niin tunnille voi silti halutessaan osallistua. Tallenteista ei itselle ole henkilökohtaista hyötyä ollut, muistiinpanot aina plussaa ja hymiökyselyt ihan hauskoja.

En hyödyntänyt etäseurantamahdollisuuksia, joten niitä en osaa kommentoida. Tallenteista on suuri hyöty ja kun itse olin poissa ensimmäiset 3 tuntia, sai tuntien sisällöt hyvin kiinni niiden avulla. Tallenteista olisi hyötyä jokaisen matikan kurssin kohdalla, etenkin kun kertaa yo kokeisiin. Muita hybridiopetusratkaisuja en osaa kommentoida, paitsi että reflect-hymiökyselyt on hieman yhtä tyhjän kanssa oppilaan näkökulmasta.

Hybridiopetus on mielestäni ollut toimivaa! Eniten olen hyötynyt muistikirjan muistiinpanoista, mutta jos olisin ollut kipeänä/poissa, olisin katsonut mielelläni tallenteita tai osallistunut tunnille etänä. Reflect-hymiökyselyt ovat kivoja!! Kaikki sujuu mainiosti, mulla ei ole kehitysehdotuksia!

Myös reflect-kyselyt oli hauskoja, sillä oli kivaa myös itse vcähän pohtia omia fiiliksiä jakson aikana <3

Toimi hyvin ja oli joskus helpompi keskittyä esim. koulun kirjastosta kuin olla paikalla luokassa. Etäseurantamahdollisuus, tallenteet ja muistiinpanot olisivat hyviä tulevaisuudessakin.