Mexico Now: Freedom of Speech and Freedom of Fear

Kutsu: Mexico Now: Freedom of Speech and Freedom of Fear (below in English)
Paikka ja aika: Utopia, Uusi ylioppilastalo, Mannerheimintie 5A, 5 krs. 12.12 klo 16.30-19.00

Macondo kutsuu avoimeen keskusteluun Meksikon viimeaikaisista tapahtumista.

MACONDO haluaa osoittaa solidaarisuuttaan Ayotzinapan 43 kadotettun opiskelijan puolesta ja huolensa sananvapauden puolesta Meksikossa. Tapahtumaa seuranneiden mielenosoitusten yhteydessä monia opiskelijoita pidätettiin erityistä Meksikon arvostetuimmasta yliopistosta UNAM:sta, jossa useat Helsingin Yliopistonkin opiskelijat ovat olleet vaihdossa. Solidaarisuusmielenosoituksia on pidetty ympäri maailmaa – myös Helsingissä. Macondo haluaa myötävaikuttaa keskustelua tapahtumista.

Tapahtumat Guerreron osavaltiossa, Meksikossa:

• 29.9.2014 Igualan kunnan pormestarin vaimo María de los Ángeles Pineda Villa valitti että mieltään osoittavat intiaaniopettajaopiskelijat Ayotzinapan opettajankoulutuslaitokselta häiritsevät hänen juhlaansa Guerreron osavaltiossa. Paikallinen poliisi murhasi 6 opiskelijaa ja 43 opettajaopiskelijaa kadotettiin. Pormestaria José Luis Abarca syytetään nyt murhasta. Kuva heistä [linkki].
  • 20.10.2014 Lounais-Meksikon ihmisoikeuksien puolustaja Isä Solalinde kertoo, että paikallis poliisi(t) kertoivat hänelle, että he polttivat ruumiit elävänä. Valtio miettii mitä kansainvälisiä seuraamuksia asialla on ennen tiedon julkistamista.
  • Etsinnöissä alueelta löytyi 9 joukkohautaa ja 48 ruumista, joiden DNA ei vastannut kadotettuja. Vieläkään ei tiedetä keitä he ovat.
  • Meksikon valtio kertoo paikallispoliisin olleen syyllinen kadonneiden opiskelijoidenmurhiin. Jäänteet he heittivät jokeen.
  • 7.12.2014 Meksikon yleinen syyttäjä kertoi, että itävaltalaisen ja argentiinalaisen yhteistyön tuloksena yhden kadotetun uhrin DNA tunnistettiin: 19 vuotias opettajaopiskelija Alexander Mora Venancio.

Mexico Cityn tapahtumat:

• 20. marraskuuta: 300-500 000 mielenosoittajaa, ihmisoikeusjärjestöjen mukaan 20 pidätetty, joista 9 opiskelijaa, joista 4 UNAM-yliopiston opiskelijaa. Viranomaisten mukaan 15 pidätettyä. Mielenosoituksia ja -ilmaisuja oli koko Meksikossa; 30 osavaltiossa, ja ympäri maailmaa.
  • 1. joulukuuta: tuhansia mielenosoittajia, 3 pidätetty joista 3 opiskelijaa, joista 1 UNAM-yliopiston opiskelija.
  • Poliisi on pahoinpidellyt, uhannut raiskata ja kadottaa pidätettyjä viitaten Ayotzinapan opiskelijoihin.
  • Yhden UNAM opiskelijan vei siviilipukuinen poliisi siviiliautoon kidnapaten tässä eli tämä täyttää kadottamisyrityksen piirteet. Tässä video [linkki] ja tässä kyseisen Sandino Bucion haastattelu hänen päästyään vapaaksi [linkki].

Foorumi tarjoaa opiskelijoille ja muille mahdollisuuden analysoida, keskustella ja kysyä tapahtumista itse meksikolaisilta ja meksikolaisille ja muille solidaarisille henkilöille mahdollisuuden keskusteluun turvallisessa ilmapiirissä. Missä nyt mennään? Onko mitä tehtävissä? Mitä Meksikon media kertoo? Mitä meksikolaiset itse ajattelevat, mikä sai heidät protestoimaan Suomessa meksikolaisten puolesta Meksikon hallitukselle?

Tervetuloa!

Macondo Ry

Yhteyshenkilö Meri Mononen-Matias, hallituksen jäsen, puh. 050-5185453, meri.mononen.matias (åt) gmail.com

Invitation: Mexico Now: Freedom of Speech and Freedom of Fear
Time and place: Utopia, Uusi ylioppilastalo (New Student House), Mannerheimintie 5A, 5th floor on the 12th of December 2014 at 16.30-19.00

Macondo, the student association for the students in Latin American Investigation at the Helsinki University, invites the Mexicans for democracy in Finland and the Mexicans living in Finland and all other parties that act in solidarity with the Mexican people such as the Latin American community in Finland and Finnish people to an open discussion forum on Friday the 12th of December at 16.30 to 17.00 to be held at Utopia, New Student House, Mannerheimintie 5A, 5th floor.

The forum offers for the students and others an opportunity to discuss and ask from Mexicans about what has happened and what is unclear and in this manner analyze the situation in this safe environment. Mexicans can also discuss the events connected to the disappearance of the 43 teacher students and the huge protests in Mexico city.

Also 20th of November several UNAM university students were detained in a protest – this is the university the students from Helsinki go as exchange students to if they go to Mexico City.

An introduction to the case of the disappeared students is given as well as an update. We will discuss what does the Mexican media tell? What do the Mexicans themselves think, what made them break the silence and start protesting in Finland in solidarity with Mexico?

With the organizing of this event Macondo wants to show it´s solidarity with disappeared students in Mexico, and the Mexicans in Finland who are concerned about the current situation in Mexico.

Note the reservation of the meeting room is only until 19.00 when we can agree if a second discussion is needed.

On the protest and police violence on the 20th of November 2014 [link].

Information in English on the Mexican Human Rights [link].

You are warmly welcome!

MACONDO

Contact person: Meri Mononen-Matias, member of the Macondo-government meri.mononen.matias (åt) gmail.com tel. 0505185453

This entry was posted in Tapahtumat, Uutiset/News. Bookmark the permalink.