Kiusatun näkökulma varhaiskasvatuksessa

Kysyimme 3-7-vuotiailta päiväkotilapsilta: – Ajattele tilannetta jossa toinen lapsi tulee kiusaamaan sinua, mitä sinä sitten teet? 761 lasta vastasi kysymykseen ja kuvasi omaa toimintaansa kiusaamistilanteessa. Usein apua haettiin aikuiselta tai yritettiin keskustelemalla ratkaista tilanne, mutta strategioita oli hyvin monia aina turpaan vetämisestä karkuun juoksemiseen ja epätietoisuuteen. Lasten strategioiden vuorovaikutteisuus lisääntyi ja vetäytyminen väheni iän myötä. Erityisen kiinnostavaa on, että iästä riippumatta erilaiset näkemykset olivat yhteydessä lasten havaittuun toimintaan. Koska haastattelu ja havainnointi olivat erillisiä mittareita, voitiin tutkia lasten kiusaamiseen vastaamisen strategioiden yhteyttä lasten todelliseen vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa. Artikkelin tiedot ovat alla:

Reunamo, J. T., Kalliomaa, M. Repo, L., Salminen, E., Lee, H-C & Wang, L-C. (In print). Children’s strategies in addressing bullying situations in day care and preschool. Early Child Development and Care.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *