Venäläinen kulttuuri 1900-luvun alussa on maailmankuulua, koska tuolloin Venäjällä kukoisti villi kokeellisuus ja kumouksellisuus taiteessa, teatterissa, baletissa ja kirjallisuudessa: Kazimir Malevitš, Vasili Kandinski, Marc Chagall, Sergei Djagilev, Konstantin Stanislavski ja Igor Stravinski tunnetaan kaikkialla modernin taiteen mullistaneina tekijöinä. Myös kirjallisuuden nimet Andrei Belyi, Aleksandr Blok, Vladimir Majakovski ja Sergei Jesenin tunnetaan eri puolilla maailmaa.
1900-luvun alussa venäläisestä kulttuurista tuli eurooppalaista – näin ollen venäläisen modernismin ja avantgarden tunteminen on osa jokaisen eurooppalaisen kulttuuriaapista.
Emigraatio teemana liittyy läheisesti venäläisen modernismin aikakauteen. Tosi asiassa emigraation aika oli venäläisen modernismin viimeinen jakso. Tutkimus keskittyy emigranttien suhteeseen sekä uuteen että vanhaan isänmaahan ja tätä kautta ennen kaikkea kulttuuri-identiteettiin. Kirjallisuuden näkökulma emigraatioon on siten erityisen merkityksellinen.
Suomalaisille lukijoille ja taiteen ystäville tutumpia ovat aina olleet 1800-luvun klassikot. Mutta tutkimus on kiinnostunut sen jälkeisestä ajasta. Suomalainen venäläisen kirjallisuuden tutkimus on erikoistunut 1900-luvun ensimmäiseen puoliskoon: modernismin ja avantgarden monimutkaista kenttää tutkitaan aktiivisesti. ”Venäläinen eksperimentti” kirjallisuudessa ja taiteessa on tätä kautta yhä tunnetumpi myös suomalaisten lukijoiden keskuudessa.
Modernismi, avantgarde ja postmodernismi ovat muodostaneet laitoksellamme tehdyn Venäjän kirjallisuuden ja kulttuurin tutkimuksen painopistealueen jo pitkään.
Helsingin yliopistosta valmistuneita venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin tutkimuksen väitöskirjoja, aiheena modernismi, avantgarde ja postmodernism:
- Liisa Bourgeot: Gustav Shpet’s Inner Form of the Word: A Phenomenological Study, 2021
- Jussi Hyvärinen: Sana, palaa musiikkiin. Musiikki Osip Mandelstamin runojen maailmankuvassa 1908-1925, 2016
- Natalia Jakovleva: Человеческий документ. История одного понятия, 2012
- Inga Danilova: Литературная сказка А.М. Ремизова (1900-1920-е годы), 2010
- Sanna Turoma: Empire, Tourism, Nostalgia: Joseph Brodsky and Travel Writing, 2008
- Tomi Huttunen: Имажинист Мариенгоф: Денди. Монтаж. Циники, 2007
- Hanna Ruutu: Classical Myth in Marina Tsvetaeva’s Poetry of the 1920s, 2007
- Ilona Svetlikova: Истоки русского формализма. Традиция психологизма и формальная школа, 2005
- Maija Könönen: Four Ways of Writing the City. St. Petersburg-Leningrad as a Metaphor in the Poetry of Joseph Brodsky, 2003
- Jussi Heinonen: Это и то в Старухе Даниила Хармса, 2003
- Arkadi Bliumbaum: Конструкция мнимости: к поэтике Восковой персоны Ю. Тынянова, 2002
- Stanislav Savitsky: Андеграунд: История и мифы ленинградской неофициальной культуры, 2002
- Mihail Berg: Литературократия: Проблема присвоения и перераспределения власти в литературе, 2001
- Heli Kostov: Мифопоэтика Андрея Платонова в романе “Счастливая Москва”, 2000
- Gennadi Obatnin: Иванов-мистик. Оккультные мотивы в поэзии и прозе Вячеслава Иванова (1907-1919), 2000
- Liisa Byckling: Михаил Чехов в западном театре и кино, 2000
- Aleksandr Etkind: Хлыст. Секты, литература и революция, 1998
- Irina Mess-Baehr: Мандельштам и сталинская эпоха: эзопов язык в поэзии Мандельштама 30-х годов, 1997
- Timo Suni: Композиция Крысолова и мифологизм М. Цветаевой, 1997
- Ben Hellman: Poets of hope and despair: the Russian symbolists in war and revolution (1914-1918), 1996
- Pekka Pesonen: Vallankumouksen henki hengen vallankumouksessa: tutkielma Andrei Belyin romaanista “Peterburg” ja sen aatetaustasta, 1987
- Natalia Baschmakoff: Слово и образ: о творческом мышлении Велимира Хлебникова, 1987