Lähde: Lappalainen, A. 2003. Biologianoppiminen 2000-luvulla. Osa 1 .Harjoitustöitä. Helsingin yliopiston opettajakoulutuslaitos.
Tarvikkeet:
– kuvia niveltyypeistä
Tee näin:
- Tunnustele korvalehtesi rustoa.
- Tunnustele nenäsi: etsi varovasti kohta, jossa nenäluu muuttuu nenärustoksi.
- Koputtelee varovasti otsaasi ja päälakeasi. Tunnustelee ja arvioi luun muotoja.
- Tunnustele kämmenen ja sormenluita. Yritä laskea luiden määrää.
- Ojenna jalka. Tunnustele polvilumpiota ja koeta liikutella sitä.
- Tunnustelee solisluuta. Koeta selvittää miten pitkä ja minkä muotoinen solisluu on. Miten solisluu liittyy muuhun tukirankaan.
- Paina sormellasi korvan alapuolelle ja ja liikuttelee leukaasi ylös, alas ja sivuille. Tarkkaile leukanivelen toimintaa.
- Totea kukin niveltyypin liikeradat liikuttamalla eri niveliä.
Tuloksia:
Tehtävässä havainnoidaan sormituntumalta ruston ja luun rakennetta sekä niveliä. Tehtävässä huomataan, että rusto joustaa ja palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Pään luut ovat litteitä ja kaarevia. Solisluu on putkimainen.
Tehtävässä havainnoidaan sormituntumalta ruston ja luun rakennetta sekä niveliä. Tehtävässä huomataan, että rusto joustaa ja palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Pään luut ovat litteitä ja kaarevia. Solisluu on putkimainen.