Projektityöskentelyn aikana pohditaan kotitalouteen liittyvä ainedidaktisia kysymyksiä, tuotetaan oppimateriaalia ja kotitalousopetuksen suunnitelmia. Opetuskokeiluihin liittyvä aineisto kerätään kenttäkouluissa tapahtuvan soveltavan vaiheen opetusharjoittelun yhteydessä. Kehittämisprojektien teemana on joka vuosi: ’Opeta toisin!’
Tutustu ja inspiroidu uusista ideoista!
Each report includes a concise summary in English.
2023 Kehittämisraporttien teemana on projektioppiminen kotitaloudessa
–Urheilevan nuoren välipala Hyvinvointia tukevan välipalapatongin koodi //A snack for an athlete – how to create a code for a sandwich that supports one ́s well-being
–Miten sähköä voidaan säästää ruoanvalmistuksessa //How to save electricity while cooking? Project-based learning in home economics class
–Millainen mainos myy? Mainonta kotitalousopetuksessa projektioppimisen keinoin//What kind of ad sells? Advertising in home economics education through of project-based learning.
–Maailman houkuttelevin kuppikakku Estetiikkaa kotitalousopetuksessa projektioppimisen keinoin//The most tempting cupcake in the world – Aesthetics and Project-based learning in Home Economics
–Ihan tavallista ruokaa – peruna arkiruokana eri ruoka- kulttuureissa Projektioppimista kotitalousluokassa//Just ordinary food – potato in everyday meals in different food cultures
–How to make a sustainable hamburger? Kestävän ruoanvalmistamisen opettaminen ilmiöpohjaisen projektioppimisen keinoin yläkoulun kotitaloustunneilla//Sustainable food preparation and Project-based learning in Home Economics
–Harmittava tahra Kotitalouden tiedon rakentamista tahranpoistamisprojektissa//The Annoying Stain: Constructing the knowledge of home economics in the project of stain removal
Vuosien 2021 ja 2022 kehittämisraportit löytyvät Homeforaction- blogista//Reports finished during spring 2021and 2022 can be found from Homeforaction -blog
2020
– Ruokakulttuurit tutuksi – pelillisyys etäopetuksen muotona// Making food cultures familiar -games in distance teaching
– Fyrkkakierros – nuorten kuluttajaosaamista vahvistamassa // The money game – towards reinforcing adolescents’ consumer knowledge_
–Mysteerilaatikko – pelillisyys ja tarinallisuus kotitalousopetuksen kuluttajakasvatuksessa//Mystery box – gamification and fictionality in Home economics lesson
–Kuluttajaosaamisen ja monilukutaidon kehittäminen reaktiovideoiden avulla//Encouraging multiliteracy and consumer competence with reaction videos
– Oppilaiden osallistaminen kotitalouden opetuksessa opetusvideon kuvaamisen avulla//Involving students through videorecording learning videos
–Pelillisyys kuluttajakasvatuksessa//Playfulness in consumer education
-Itsenäisen talouden simulaatio//Simulation of independent household
– Vaatteen elinkaari kotitalousopetuksessa – oppilaita osallistava seikkailupeli//The Lifecycle of Clothes – An Adventure Game in Home Economics
–Nyt juhlitaan! Narratiivisen pedagogiikan hyödyntäminen vuorovaikutustaitojen ja tiedonhaun opetuksessa//Let’s celebrate! Narrative pedagogy in teaching cooperative skills and search for knowledge
–Päivä ruokabloggaajana Narratiivit mainosten tulkinnan välineenä//A day as a food blogger – narratives as a tool for interpreting advertisments
2019
–Tunnetaidot ja kuluttajuus kotitalousopetuksessa // Emotional skills as a part of everyday consumption situations
– Aistit kotitalousopetuksessa // Sensory evaluation in home economics
–Tunnetaidot ja kuluttajuus //Emotions and consumer studies in home economics education
– Aistit ruoanvalmistuksen ja monikulttuurisuuden tukena kotitalousopetuksessa_// Sensory evaluation and multiculturalism in home economics
– Kuluttajuutta estetiikan keinoin // Consuming and esthetics
– Minuutti minuutilta // Learning time use in Home ec
– Omaan kotiin muuttaminen // Moving to own home
2018
– Luovuus kotitaloudessa // Creativity in home ec
– Pellolta pöytään // Gaming milk and meat
–Esteettisyys on puoli ruokaa // Food and esthetics
– Elintarvikkeen alkuperän jäljillä Origin of foods– Arkea aistien Using senses
–Sähköt pois Saving electricitySähköt pois Saving electricity
–Turvallisuus yhteisenä asiana Saftety guidelines
–Roskan matkassa Route of trashes
2017
– Ravintolapäivä – Oppilaslähtöisyys kotitalousopetuksessa //Pop-up restaurant-day, co-operative learning
– Videokirjasto oppimisen mahdollistajana // Designing video-clips, ICT-competence
– Tietoteknologia ja pelillisyys kuluttajakasvatuksen oppimisen välineinä // ICT-technology and gamification as tools of learning
– Leivän matka maailman ympäri// Multiculturalism – around the world with bread
– Syödään yhdessä – puurobaari // Eating together, food culture and sociocultural learning
– Aistien yhteistoiminta kestävien ruokavalintojen opetuksessa // Using senses in teaching sustainable food choices
– Kulttuurivaihtoa Espanjan ja Venäjän suomalaisissa kouluissa // Cultural exchange in Finnish schools in Spain and in Russia
– Vastuullinen vaate // Responsible clothing care, learning with games
– Aistit ja aistinvarainen arviointi kestävän kehityksen näkökulmasta // Sensory evaluation, sustainable development
2016:
– Pelillisyys kotitalousopetuksessa// Learning games in home economics education
– Vastuullisia valintoja kotitalousluokassa ja päivittäistavarakaupassa//Learning to make resoonsible choices
– Kriittinen medialukutaito kotitalousopetuksessa // Critical media literacy
– Mikropekonia ja suklaapoppareita- Keittiön pienkoneet käyttöön! // Learining to use kitchen appliances
– ”Vettä vaan” Vedenkulutus kestävässä kehityksessä kotitalouden toiminnan näkökulmista // Learning to use water in a sustainable way
– Draamamenetelmät kotitalousopetuksessa // Drama pedagogy and home economics educaiton
– Tarina_lempikengistä // Story of my favourite shoes
– Oppilaat opettajina – osallisuutta kotitaloustunneilla // Students as teachers – participatory learning
– Kulutuspäätöksiä ja luovaa ruoanlaittoa// Consuming and creativity in food preparation
2015:
– Aistikokemukset media- ja markkinointiviestien tulkkina katso myös opetuskokeilun blogisivusto
– Draamapedagogiikan tuntirakenne
– Vastuullista ruokaa
– Ylakoululaisten valipalamyyntiprojekti
– Opetusvideoiden tuottaminen – kemiallisia ilmiöitä tutkimassa
– Mysteerilaatikko Ruokaa tahteista
– Tunnetaidot osana kotitalousopetusta
2014:
– Oppimispeli osana kotitalousopetusta
– Taitoja arkeen rastipistetyöskentelynä
– Ruokahävikin vähentäminen TVT kotitalousopetuksen välineenä
– Arjen estetiikkaa seiskaluokkalaisille opetusteknologiaa hyödyntäen 2014
– Jatkuvan arvioinnin menetelmät kotitalousopetuksessa
– Jälkiruokasuunnittelu osana kotitalousopetusta
– Kasit ohjaavat kakkosia
– Kemiaa ja kotitaloutta!
2013:
– Harkitseva kuluttaminen
– Kohti kestävää kotitalousopetusta
– Kotitalousopetus ja tulevaisuusvalmiudet
– Kouluruokailu ja kotititalousopetus
– Kulutus konkreettiseksi ja kestäväksi
– Mediakasvatusta kotitalousopetukseen
– Ravitsemuskasvatus ja koulun arkipäivä
– Ruoka kuvassa