Suomi äidinkielenä ja toisena kotimaisena kielenä

Audio books – LibriVox
Äänikirjoja useilla eri kielillä, kirjoja voi ladata ja kuunnella ilmaiseksi.

Finsk grammatik
Dessa grammatikövningar lämpar sig för gymnasiet som extra material och speciellt för abiturienter, men kan med fördel användas av vem som helst som vill finslipa sina kunskaper i finsk grammatik. Grammatikfrågorna är valda speciellt med tanke på de vanligaste fel som finlandssvenskar gör i finskan.
YLE Veta

Gradutakuu
Gradutakuu on erilainen ja ajankohtainen graduopas, jota ylläpitää yliopisto-opettaja Kimmo Svinhufvud. Sen tavoitteena on tarjota hyviä neuvoja ja rohkaisua jokaiselle gradunsa tai muun opinnäytteen parissa työskentelevälle.

Iso suomen kielioppi, epävirallisesti ISK, ilmestyi vuonna 2004 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana.Verkkoversio, epävirallisesti VISK, sisältää tämän kieliopin, sen vuonna 2005 ilmestyneen termistön määritelmineen sekä joukon tiedon hakua helpottavia toimintoja. VISK on tehty Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa Kotuksessa yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Helsingin yliopiston suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitoksen kanssa.
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 2008

Kielijelppi
Kielijelppi auttaa monenlaisissa viestintätilanteissa, joita opiskelijat, opettajat, tutkijat ja muu yliopiston henkilökunta kohtaavat.  Se kertoo esimerkiksi, kuinka selätät esiintymisjännityksen tai teet tekstistäsi sujuvaa ja jäsenneltyä. Sivusto soveltuu sekä itseopiskeluun että apuvälineeksi puhe- ja kirjoitusviestinnän kursseille.
Kielijelppi-sivustoa ylläpitää Helsingin yliopiston kielikeskus.

Kirjoittajan ABC
Kirjoittajan ABC-kortti on verkko-oppimissivusto, jonka avulla voit itsenäisesti opiskella ja kerrata suomen kielen kirjoittamisen sekä tekstin- ja kielenhuollon tietoja ja taitoja. Teoriasivujen lisäksi tarjolla on erilaisia testejä ja harjoituksia.

Kokonaisvaltainen kirjoittaminen
Sivusto tarjoaa tietoa ja inspiraatiota kaikille kirjoittamisesta kiinnostuneille.  Artikkelit käsittelevät mm. kirjoittamisen opiskelua ja opetusta, kirjoittamisen lajeja sekä kirjoittamisen vaikeuksia ja kirjoittajan työkaluja. Blogisivustoa ylläpitää yliopisto-opettaja Kimmo Svinhufvud.