Mirar morir -elokuvan näytös 26.9.2016

Syyskuun 26. päivänä vuonna 2014 joukko meksikolaisia opiskelijoita joutui poliisin aseellisen hyökkäyksen kohteeksi Igualassa, Guerreron osavaltiossa. Osa heistä kuoli, osa loukkaantui ja 43 katosi. Kadonneiden kohtalosta ei tänäkään päivänä ole varmuutta. Tapahtuneen kaksivuotispäivänä Macondo ja Maan Voima Collective – Colectivo La Fuerza de la Tierra järjestivät Studia Latinoamericana -keskustelutilaisuuden, jossa näytettiin dokumentti Watching Them Die (Mirar morir. El ejército en la noche de Iguala).

mirar morir 3

Tilaisuuden avasi Latinalaisen Amerikan tutkimuksen professori Martti Pärssinen. Elokuvan jälkeen kuultiin kommentteja tutkija Florencia Quesadalta, joka käsitteli puheenvuorossaan järjestäytynyttä rikollisuutta Meksikossa, rankaisemattomuuden kulttuuria ja sosiaalisen muistin merkitystä. Yleisö pääsi myös Skypen välityksellä esittämään kysymyksiä dokumentin ohjaaja Témoris Greckolle, jonka kanssa keskusteltiin muun muassa kadonneiden opiskelijoiden vanhemmista sekä tutkivan journalistin työstä Meksikossa.

fue el estadoElokuva kritisoi voimakkaasti Meksikon armeijan ja poliisivoimien toimintaa hyökkäyksessä sekä kyseenalaistaa tapauksen tutkinnan ja viralliset tiedotteet. Meksikon valtio on julistanut tapauksen loppuun käsitellyksi. Dokumentin tekijöiden toiveena on, että se saataisiin kasvavan huomion myötä ja kansalaisjärjestöjen tukemana käsiteltäväksi Kansainvälisessä rikostuomioistuimessa.

Kiitokset kaikille järjestäjille ja tapahtumaan osallistuneille! Dokumentti on nähtävissä  19.10. alkavilla Cinemaissí-elokuvafestivaaleilla.

About Deleted User

Special user account.
This entry was posted in Tapahtumat. Bookmark the permalink.