Mentorskapsprogram börjar åter

Helsingfors universitets mentorskapsprogram börjar åter i november 2014! Vi söker entusiastiska mentorer och studerande.

Mentorskapsprogrammet vid Helsingfors universitet ordnas redan för fjärde gången. Erfarenheterna från de tidigare programmen har varit ytterst uppmuntrande.

Feedback från en mentor (2014):
”Vår grupp diskuterade mycket. Teman var bl.a. sakkunskap, projektadministration och karriärstig. Diskussionen var givande och avslappnad, jag fick ut mycket av att byta erfarenheter. Jag hoppas att jag lyckades dela med mig av mina erfarenheter och öppna nya perspektiv för dem som skulle handledas.”

Feedback från en studerande (2014):
Gruppen var utmärkt. Först tänkte jag att mentorskap fungerar bäst i par men jag tycks ha haft fel – jag hade femfaldig glädje av gruppen! Man fick höra fler erfarenheter och idéer och fick kamratstöd.

Mentorskapprogram 2013. (Kuva: Eric Carver)

Denna gång ordnas programmet på tre språk, mentorskap erbjuds på finska, svenska och engelska. Till programmet väljs först mentorerna, enligt vilkas önskemål gruppens språk bestäms. Studerandena känner alltså till redan i ansökningsskedet på vilket språk gruppen kommer att kommunicera. Det skriftliga materialet till programmet finns tillgängligt på alla språk, men de för alla grupper gemensamma inlednings- och avslutningsmötena hålls på finska.

Ansökan för mentorer till programmet börjar i augusti och för studeranden i oktober.
På denna gång följande utbildningsprogram deltar: studerande av statsvetenskapliga, beteendevetenskapliga och teologiska fakulteten,  studerande på institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning, institutionen för världens kulturer och institutionen för moderna språk vid humanistiska fakulteten med studerande i miljövetenskap vid bio- och miljövetenskapliga fakulteten (Miljöcampuset i Lahtis).

Alumni

Anmäl ditt intresse att fungera som mentor med denna blankett. Anmälan binder dig inte till någonting, utan vi kommer separat överens med dig om att fungera som mentor.