marjis

Marja-Leena Hjerppe
Ammatti: Kotitalousopettaja helsinkiläisessä koulussa 7-9 -luokilla
Pääaine: Kotitaloustiede
Sivuaineet: Kotimainen kirjallisuus, yleinen teologia

Oppiaineessani voi olla pääaineena olla kotitaloustiede tai kasvatustiede, joista molempia opiskellaan kasvatustieteen maisterin tutkinnon verran. Minulla pääaineena oli kotitaloustiede. Näiden lisäksi opiskelin perusopinnot kotimaisesta kirjallisuudesta ja yleisestä teologiasta. Kummastakaan en tehnyt opetettavan aineen pätevyyttä, vaan luin niitä ihan huvikseni. Edellä mainittujen lisäksi luin myös joitakin kursseja kuluttajaekonomiaa, jota hyödynsin jonkin verran gradua tehdessä. Nyt luen työni ohella Jyväskylän Avoimessa yliopistossa terveystietoa, ja tavoitteena olisi saada siihen opettajan pätevyys jossain vaiheessa.

Molemmat vanhempani työskentelevät opetusalalla, joten se ei ollut itselle mikään ykkösvaihtoehto. Kuitenkin ryhmässä tekeminen on kiinnostanut aina, ja yläaste- ja lukioikäisenä ohjasin partiota ja kerhoja. Käsillä tekeminen kulkee suvussa ja se on kiinnostanut aina. Abivuonna sävelet eivät todellakaan olleet selvät, vaan ahaa-elämys tuli vasta yliopiston hakuopasta selaillessa. Muita kiinnostuksen kohteita olivat silloin markkinointi ja matkailu, joita hain myös opiskelemaan. Markkinointi näkyikin myöhemmin esim. gradussa, joka käsittelee lapsille suunnattua elintarvikemainontaa. Tällaisella taustalla päädyin suoraan lukiosta yliopistoon ja kotitalousopettajaksi opiskelemaan.

Opintojen aikana kiinnostus kuluttajuuteen liittyviin aiheisiin syveni. Nyt työelämässä ollessani minua harmittaa, ettei tullut luettua enempää erityispedagogiikkaa – siitä olisi voinut olla hyötyä opettajan työssä.

Suurin osa kotitalousopettajista työskentelee peruskouluissa. Tämän ohella heillä on pätevyys toimia kotitalouden opettajina lukiossa, kansan-, kansalais- ja työväenopistoissa ja joissakin ammatillisissa oppilaitoksissa. Opetustyön lisäksi kotitalousopettajat sijoittuvat myös tutkimus-, markkinointi-, neuvonta- ja tiedotustehtäviin. Eli opetustehtävien lisäksi kotitalousopettajia on esimerkiksi tutkijoina yliopistolla, Työtehoseurassa jne. Keskolla, Unileverillä ym. on kotitaloustieteilijöistä tuotekehittelyssä, koekeittiöissä ja asiakasneuvonnassa. Myös erilaiset liitot kuten Marttaliitto työllistävät.

Suosittelisin kotitaloustiedettä opetustyöstä kiinnostuneille tietysti, mutta koulutuksella voi tosiaan tehdä paljon muutakin. Käytännöllisyys ja organisointikyky on omasta mielestäni aika tärkeitä asioita tälle alalle halajaville. Suosittelisin opintoja sellaisille, jotka ovat kiinnostuneita arjen hallinnan taidoista ja tiedoista ja niiden kehittämisestä.

Minua motivoi työssäni nuoret ja heidän kanssaan työskentely. Se, että näkee nuorissa päivittäin tapahtuvan kehityksen, ja ne onnistumisen elämykset. Aito vuorovaikutus. Se, että sellaisetkin nuoret saavat onnistumisen kokemuksia, jotka eivät pärjää ns. lukuaineissa. Jos kotitaloustunnit ovat ne tunnit, jotka saavat jonkun syrjäytymisvaarassa olevan nuoren tulemaan kouluun, olen onnistunut työssäni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *