Senior Pets – ikääntyvät lemmikit Japanissa

Petnets -hankkeen tutkijat osallistuivat tutkimus- ja aineistonkeruumatkalle Japaniin 14.–20.3.2014. Matkan aikana vierailtiin Japanin eläinlääkäriliitossa, maan suurimmassa lemmikkitarvikeketjussa (AEON PET Co., LTD) sekä lemmikkivakuutusyhtiössä (Anicom Holdings, Inc.). Lisäksi kerättiin muuta tutkimusaineistoa, kuten valokuvia.

Japanin matkaaja kohtaa ensimmäisen lemmikkieläimiin liittyvän palvelun laskeuduttuaan Tokion tai Osakan kansainväliselle lentokentälle. Kenttien yhteydessä toimii lemmikkihotelli, johon lemmikin voi jättää hoidettavaksi. Tarjolla on niin täysi- kuin puolihoitoa ja perushuonetta tai sviittiä. Myös kaupunkikuva täyttyy mitä monimuotoisemmista tuotteista ja palveluista: on kissakahvilaa ja koiralainaamoa sekä erilaisia lemmikeille suunnattuja hyvinvointipalveluja ja vaateliikkeitä. Mikäli valikoima Suomessa tuntuu laajalta, on Japani vähintään loikan edellä.

Niin Suomessa kuin Japanissa suosituin lemmikkieläin on koira. Japanissa arvioidaan olevan noin 12 miljoonaa koiraa, kun Suomessa niitä on noin 630 000. Vastaavasti kissoja japanissa on arviolta noin 10 miljoonaa ja Suomessa 592 000. Kun Japanissa asuu 126 miljoonaa ja suomessa 5,4 miljoonaa ihmistä, on koiria japanissa vain hieman vähemmän suhteessa ihmisiin kuin Suomessa. Japanissa koiria on vajaa 10 prosenttia ja suomessa yli 11 prosenttia väkilukuun suhteutettuna.

Suomessa lemmikkien määrä on yhä kasvussa, mutta Japanissa määrä on jo kohdannut huippunsa. 2000-luvun alkuvuosina lemmikit yleistyivät Japanissa voimakkaasti ja niiden määrä ylitti alle 15-vuotiaiden lasten lukumäärän. Suhde kertoo lemmikkien yleistymisestä, mutta erityisesti Japanin väestörakenteen vanhenemisesta. Sekä omistajien että lemmikkien ikääntyminen nousikin matkamme aikana esiin toistuvasti. Tapaamamme lemmikkialan toimijat olivat yhtä mieltä siitä, että Japanissa on odotettavissa lemmikkikannan vanheneminen sekä lemmikkien määrän tasaantuminen tai väheneminen.

Ikääntyvien japanilaisten haluttomuus ottaa lemmikkieläintä selittyy alan toimijoiden mukaan sillä, että lemmikkiä ei haluta jättää orvoksi. Japanilaiset pelkäävät kuolevansa ennen lemmikkiään. Lemmikkieläimillä onkin erityinen asema muihin eläimiin verrattuna, sillä ne nähdään usein täysipainoisina ja rakastettuina perheenjäseninä. Lemmikki myös hankitaan yhä useammin lapsen sijasta. Esimerkiksi homeopaattisten hoitojen ja merkkivaatteiden kautta omistaja voi osoittaa lemmikin jäsenyyttä perheessä. Mielenkiintoisesti lemmikin vakuuttamista ei kuitenkaan toistaiseksi pidetä yhtä tärkeänä kuin ihmisten, ja kaikista lemmikeistä vakuutettuina onkin vain kolmesta neljään prosenttia.

Seuraavassa blogikirjoituksessa perehdymme tarkemmin lemmikeille tarjottaviin tuotteisiin ja palveluihin: miten esimerkiksi lemmikkien ikääntyminen vaikuttaa tuote- ja palveluvalikoimaan Japanissa?

Teksti: Ari Kuismin