Pari sanaa alkaneesta vuodesta

Hellurei!

Kausi on nyt siis avattu historiaseminaarin, rantabileiden ja speksin merkeissä. Aktiviteetti jatkuu ensi sunnuntaina historiajärjestöjen perinteisellä yhteisellä ystävänpäivän rusettiluistelulla. Tapahtumia on keväällä paljon,  ja vaikka kaikkiin ei pääsisikään osallistumaan, niin jokaiselle löytynee niistä jotakin mieluista.

Uusi blogimme on myös tarkoitus pitää höyryävän kuumana koko vuoden.  Pyrimme joka viikko päivittämään sivulle mietteitämme ja keräämään kommentteja sekä toimintaehdotuksia. Tiistaina Polhon sääntömääräisen vuosikokouksen jälkeen minulta kysyttiin, haluaisinko kirjoittaa seuraavan blogikirjoituksen, johon reagoin tietysti spontaanisti korkealla ja kuuluvalla äänellä täynnä lapsenomaista innokkuutta:  “Joo!” Alun perin kirjoittajan piti käsittääkseni olla ystävämme Lyydia, mutta hänellä on ilmeisesti niin kiire järjestömme tasa-arvoasioiden järjestelemisessä, että kirjoittamiseen ehtiminen olisi ollut tässä vaiheessa sula mahdottomuus.  Joten, carpe diem, tartuin tilaisuuteen ja tässä sitä ollaan suoltamassa tekstiä.

Toimin hallituksessa kulttuuri- ja ympäristövastaavana. Tämän kirjoitukseni tarkoituksena on herättää keskustelua lähinnä yhiksen kulttuuritoiminnasta. Haluaisin tietää, mitä te arvon lukijat ja opiskelutoverini odotatte Polhon kulttuuritoiminnalta? Minua jollain tavalla tyydyttää se, että kulttuurivastaavana saan eniten vaikuttaa  yhdistyksen kulttuuritoimintaan, mutta toisaalta luottamustehtävään kuuluu se, että pitäisi kuunnella muita yhdistyksen jäseniä ja heidän mieltymyksiään ja toiveitaan. En istu hallituksessa hakemassa itselleni elämyksiä. Olen mieluummin mukana tuottamassa niitä muille.

Lauantaina oltiin valtsikan speksissä ja nauramaankin päästiin. Suuret kiitokset  Polhon puolesta kaikille speksin esiintyjille ja siinä mukana olleille. Kiitokset myös exculle osallistuneille. Toivottavasti teilläkin oli hauskaa. Oliko jatkopaikan valinta osunut nappiin? Helmi-maaliskuun vaihteessa ajattelimme vierailla jossain näyttelyssä tai museossa. Vinkkejä?  Mitä muuta kulttuuritoimintaa voisi olla? Teatteria, elokuvia, maalauksia, valokuvia, kirjakerhoa? Vai toisiko historianopiskelijan arkeen enemmän piristystä oman taiteen tekeminen yhiksen tapahtumissa? Vai mennäänkö mieluummin Frederikin keikalle?

Nimimerkki Lede jätti kaudenavajaisten palautelootaan kehitysidean, joka herätti kiinnostukseni: nimittäin levyraadin järjestämisen Kuppalassa. Mitä mieltä? Räppiteema on myös öh… mielenkiintoinen.  Joka tapauksessa tärkeintä tapahtumien järjestämisessä on mielestäni se, että ne eivät rakennu vain alkoholin juomisen varaan. Aina tulisi olla jotain ohjelmaa, johon ei tietenkään olisi pakko osallistua.

Tämän blogin tarkoituksena on lähinnä madaltaa paljon puhuttua kuilua Polhon  järjestöaktiivien ja muiden poliittisen  historian opiskelijoiden välillä, ja uskon että tässä voisikin olla siihen potentiaalia. Vaihto-opiskelijoina ulkomailla olevat yhisläiset voivat myös tämän kautta seurata vähän mitä kotivaltsikan kampuksella tapahtuu. Toivottavasti mahdollisimman moni sellainenkin opiskelija, joka ei ole niin paljon ollut Polhon toiminnassa mukana, innostuisi kommentoimaan blogiin. Mukaan voi aina tulla, vaikka ei fuksisyksystä lähtien olisikaan piireissä pyörinyt.

Sunnuntaina rusettiluistelut!

Auringonpaistetta odottavin terveisin,

ystävänne opintiellä

Teemu, Polhon kulttuuri- ja ympäristövastaava

3 Replies to “Pari sanaa alkaneesta vuodesta”

1. Mä haluaisin uimaan vaikka Serenaan vielä talven aikana!

Teatteri-excuilulle myös varaukseton peukalo.

2. Moikka!

Kannatan Esbenin ideoita täydestä sydämestäni. Lisäksi ehdottaisin exkua johonkin helsingin juhlaviikon tapahtumaan. Se on juuri elo- syyskuun vaihteessa, olisi musta hyvä tapa saada jengiä koolle, jonkin muunkin kuin fuksikatselmuksen yhteydessä. Älkää pitäkö mua pahana, mutta ei-fuksikeskeinen ohjelma syksylle olisi iso +.

En valitettavasti päässyt viimeksi kulttuuri-iltamiin, mutta joku kulttuuritapahtuma, jossa itse väkerretään isolla linjalla olisi huippu!

3. Yo!

Kulttuuritoiminnan osalta mä haluaisin päästä katsomaan laatuteatteria! Edellisestä teatteri-excusta on jo liian pitkä aika! Yksi keväälle ja yksi syksylle kiitos. Jotain sellaista laadukasta teatteria, ei mitään pelleilyä. Sit voi kans olla joku yks taidehippihöntsäily juttu, mutta nenäni sanoo, että niitä pitää osata markkinoida hyvin. Muuten sinne ei tule kukaan!

Jos Kiasmassa on hyvä näyttely sinne voisi mennä. Jos näyttely on huono, niin sitten toivoisin retkeä Vallilan tropicarioon. 🙂 Haluaisin, että ainejärjestö järjestäisi myös Kuppalassa leffaillan, jonka ohessa olisi jotain muuta toimintaa, jotta sinne tulisi PALJON ihmisiä. Ja leffan pitäis olla joku mahdollisimman montaa kiinnostava. Ei liikaa toimintaa, jolloin kukaan tasolainen ei tule paikalle, eikä liikaa syvällistä taideskeidaa, jolloin kukaan polholainen ei tule paikalle. (Toivottavasti tähän kuvaukseen sopii jokin muukin elokuva kun Notting Hill..) Lisäksi excu Kesäkino Engeliin vois olla IHANA, jos siellä vain menee joku inhimillisen mukava ja kiva leffa. Nimimerkki Leden ehdottaman levyraadin voi järjestää joidenkin bileiden yhteydessä..

Toivottavasti päättävät tahot havaitsevat hassuttelujen seasta kaikki asialliset ehdotukset. Parasta toivoen,

nimim. Esben