Historiaseminaari: SORTO

Kolmena viime vuonna suosiota niittänyt historiaseminaari on taas tullut sivistämään ja piristämään historianopiskelijoita! Neljästä oppiaineesta on neljä tutkijaa lupautunut luennoimaan sorrosta sen monista eri muodoista. Seminaari järjestetään 25.3 jälleen kerran Mannerheim-salissa (Uuden ylioppilastalon 5. kerroksessa) kello 15.00 eteenpäin. Mutta jos et ehdi heti alkuun, älä kuitenkaan jätä loppupään luentoja väliin, sillä näin kiinnostavia puheenvuoroja ei joka päivä pääse kuulemaan.

15.00: Seminaari alkaa

15.15-15.45: VTT Marja Vuorinen
“Sorron retoriikka: Sorto poliittisen retoriikan ja fyysisen todellisuuden leikkauspisteessä, yhtäältä sorron erilaiset ilmenemismuodot ja toisaalta sortoretoriikan käyttötarkoitukset.”

16.00-16.30: VTM Saara Pellander
“Hyväksyttävän perhe-elämän rajat. Perheen yhdistäminen poliittisessa keskustelussa ja päätöksenteossa. Miten Suomen ulkomaalaislaki, oleskeluluvan saaminen ja poissulkemisen mekanismit kietoutuvat toisiinsa?”

16.30-17.00: Tauko

17.00-17.30: HuK Petra Lehtoruusu
“Skandaalin anatomiaa – Robert Mapplethorpen (1946-1989) valokuvien aiheina toistuu kaksi sorrettua marginaalia: mustat miehet ja homoseksuaalit. Kuvat ovat herättäneet voimakkaita negatiivisia reaktioita, ja saivat aikaan skandaalin Yhdysvalloissa vuonna 1989. Mutta mikä Mapplethorpen miesaiheissa oikein häiritsee?”

17.45-18.15: Professori Laura Kolbe
“Sortoa, sortoa – enemmän sortoa historian käyttövoimana.”

18.15: Historiallinen yhdistys jakaa palkinnon.

Osallistujille on tarjolla ruokaa ja virvokkeita. Käteisen mukaanotto on kuitenkin suositeltavaa, koska seminaarin yhteydessä myydään myös ainejärjestöjen omia haalarimerkkejä!

Keskustelu jatkuu vapaamuotoisesti jatkoilla, jotka pidetään seminaarin päättymisen jälkeen aivan Mannerheim-salin viereisellä humanistiklusterilla.

CategoriesUncategorized