Selvitys oppiainekahveista ja seurauksista

Yarr hallo thar!

Poliittisen historian oppiainekahvit pidettiin tiistaina tiedekunnan kokoushuoneessa. Tarjolla oli kahvia/teetä ja BERLIININ MUNKKIA, joka ei – kuten professori Seppo Hentiläkin asian totesi – ole peräisin Berliinistä, vaan todennäköisesti jostain Viipurin tai Pietarin suunnalta. Tilaisuudessa liikkui tosin myös huhu, jonka mukaan munkin päällä oleva vaaleanpunainen substanssi olisi berliiniä, josta munkki olisi saanut nimensä.

Tilaisuudessa keskusteltiin yliopistouudistuksesta ja ensi vuoden opetuksesta. Opiskelijat vaativat enemmän opetusta perusopintoihin ja henkilökunta oli jossain määrin vastaanottovana osapuolena. Tarkemmin sisältöön menemättä paljastan suoraan joitain saavutettuja tuloksia. Seppo Hentilän mukaan Sakari Heikkinen olisi lupautunut järjestämään jonkinlaista opetusta Maailman taloushistoria -opintokohtaan ja Marjatta Rahikainen puolestaan Euroopan sosiaalihistoriaan liittyvää opetusta niin ikään perusopintoihin. Maailmanpolitiikka-opintokohtaan on puolestaan mitä todennäköisimmin tiedossa tulevaisuudessa jonkinlainen laitoksen kustantama opintopiiri, jonka vetäjäksi otetaan joku jatko-opiskelijoistamme, heistä moni on nimittäin tutkimassa mm. kansainvälisiä suhteita.

Lisää tietoa seuraa myöhemmin.

Terkuin

Mikko “Opinto” Virta

PS. Berliinin munkki oli herkkua ja oppiainekahveilla oli huikea suosio, noin 30 osallistujaa!

3 Replies to “Selvitys oppiainekahveista ja seurauksista”

1. Heippa, arvon Parantuva alkoholisti,

Kiitokset kommentistasi.

Tänäkin vuonna Polhon hallitus pyrkii vähentämään alkoholin merkitystä Polhon tapahtumissa; tarkoitus on huolehtia, että tarjolla on riittävä määrä alkoholittomia tapahtumia (kulttuuri- ja työelämäekskuja jne.), ja lisäksi koitamme järjestää esim. perus Kuppala-hengailuihin muutakin tekemistä kuin juopottelun… Hallituksen kokouksissa vallalla on ollut ajatus olla pitämättä erikseen nimeomaan alkoholittomina juhlia/hengailuita Kuppalassa – sen sijaan haluaisimme panostaa siihen, että alkoholi ei olisi ainoa/keskeisin aktiviteetti Kuppala-illoissa.

Toisaalta, jos halua kuitenkin löytyy, niin voitaisiin kyllä järkätä ihan täyteen alkoholittomuuteen pyrkiviä tapahtumiakin; mm. pihapeli-iltaa onkin Tason kanssa jo väläyteltykin. Pitsan tekeminen Kuppalassa lienee hieman haastavaa ilman uunia (tosin mikro löytyy), mutta ruoanlaitto yleisellä tasolla voisi toki olla mukavaa :).

Passaisiko tämmöinen?

-Elina

2. Hei Polho,

opiskelijat juovat aika paljon, kuten HS osasi tänään kertoa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yliopisto-opiskelijat+juovat+entist%C3%A4+enemm%C3%A4n/1135255013251

Voitaisko järkätä jokin kiva alkoholiton tapahtuma? Tehtäis Kuppalassa vaikka PITSAA! Jos raha on ongelma, niin slicejä vois vaikka ostaa eurolla parilla. Grillikauden startatessa on kaljakielto jo vähän nihkeempää..

Nipottamisesta ei pidä huolehtia, iteki oon ihan bönthömies mutta vaihtelu vois virkistää.