Puhuttelukirja Saako sinutella vai täytyykö teititellä?

saako_sinutella_kansi

Saako sinutella vai täytyykö teititellä?
Tutkimuksia eurooppalaisten kielten puhuttelukäytännöistä
.
Toimittaneet Johanna Isosävi & Hanna Lappalainen (2015)
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Tietolipas 246, 434 s.

Pitäisikö meillä Suomessakin teititellä asiakaspalvelussa? Onko englantia puhuessaan syytä lisätä puhuteltavan titteli? Millaista nimenmuotoa olisi kohteliasta käyttää venäläisestä liikekumppanista?

Saako sinutella vai täytyykö teititellä?
-kirja tarjoaa ainutlaatuisen ja monipuolisen läpileikkauksen 13 eurooppalaisen kielen puhuttelukäytänteisiin. Mukana on sekä valtakieliä, kuten englanti, ranska ja espanja, että puhujamäärältään pienempiä kuten puola, tsêkki, unkari ja viro. Uusia näköaloja suomenkin puhuttelumurrokseen paljastuu, kun poraudutaan mm. siihen, miten sinuttelu yleistyi Ruotsissa. Artikkelit valottavat nykypuhuttelua ja sen historiallista taustaa eri kielissä. Kirja näyttää, miten puhuttelua voi tutkia niin kaunokirjallisuudessa, näytelmissä, elokuvissa kuin aidoissa vuorovaikutustilanteissakin.

Kirja esillä mediassa

• Haastattelu Yle Etelä-Karjalassa 29.12.
  • Haastattelu Ylen verkkouutisissa 4.12.
  • Haastattelu Yle Etelä-Karjaassa 3.12.
  • Haastattelu Etelä-Saimaassa 3.12.
  • Haastattelu Ylen aamutelevisiossa to 8.10.:katsottavissa Yle Areenassa
  • Aristoteleen kantapää  Yle Radio 1 ke 30.9.; kuunneltavissa Yle Areenassa. Ohjelmaan liittyvä taustajuttu Ylen kulttuurisivuilla.
  • Haastattelu ”Sinuttele ruotsalaista mutta herroittele ranskalaista” Lännen Median lehdissä (Ilkka, Kaleva, Keskipohjanmaa, Aamulehti, Satakunnan Kansa ja Hämeen Sanomat).  26./27.9.2015 Toimittaja Hanna Kuonanoja.
  • Haastattelu ”Sinä vai te” Yliopisto 7/2015. Sinä vai te? Sivut 42–44. Toimittaja Tapio Ollikainen.
  • Haastattelu Seura-lehdessä, ilm. 24.9.2015. Toimittaja Aki Petteri Lehtinen
  • Yle radio 1 Tiedeykkönen 16.9. haastateltavina toimittajat sekä Helena Lehecková. Kuunneltavissa Yle Areenasta.
  • Lappeenrannan Uutiset 16.9.
  • Turun Sanomat (ei voi lukea ilman maksua, vain otsikko ja kuva näkyvät)
  • Haastattelu MTV:n Huomenta Suomi -lähetyksessä 19.5. Katsottavissa  Katsomosta (alkaen kohdasta 12:05)

Esittelytilaisuuksia

• Etelä-Karjalan maakuntakirjasto, Lappeenranta to 3.12. klo 18.00.
  • Turun yliopiston Tiedepysäkki ke 2.12.. klo 12.00.
  • Helsingin kirjamessut pe 23.10. klo 12.00-12.30