Pohjoismaiset tutkijat uskonnon alkuperää etsimässä

Pyha_kolminaisuus_ta_lusto

Ikoni: Tuula Ahonen Valokuva: Timo Kilpeläinen/Lusto

Pohjoismaisen uskonnonfilosofian seuran järjestämä uskonnonfilosofian konferenssi toi Helsinkiin mittavan joukon uskonnonfilosofian, teologian ja uskontotieteen tutkijoita. 8–11. kesäkuuta järjestetyn konferenssin teema oli uskonnon alkuperä, jota käsittelivät esitelmissään myös kokouksen pääpuhujat Simo Knuuttila, Ingolf Zackariasson, Sigridur Thorgeirsdottir ja Jan-Olav Henriksen. Huippuyksikkömme Järki ja uskonnollinen hyväksyminen järjesti pohjoismaisen konferenssin yhteyteen päivän mittaisen symposiumin aiheesta uskonto ja tunnustaminen yhteistyössä Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin kanssa. Huippuyksikkömme jäsenten pitämien esitelmien lisäksi symposiumissa esitelmöivät yksikön kansainväliset yhteistyökumppanit Wayne Proudfoot Columbia Universitysta ja Thomas Schmidt Johan Wolfgang Goethe yliopistosta. Proudfoot kritisoi esitelmässään Honnethin rekognitio-teoriaa sen kyvyttömyydestä tehdä täysin oikeutta uskonnolle yhteiskunnallisena ilmiönä. Schmidt puolestaan tarkasteli teemaa Hegel-skolaarin näkökulmasta. Myös Heikki Ikäheimo, jota Schmidt osuvasti kuvasi ”Jyväskylän rekognitio-koulukunnan edustajaksi”, piti symposiumissa mielenkiintoisen esitelmän rekognition epäonnistumisen mahdollisista syistä.

Hanne Appelqvist

Lisää konferenssista