Varhaiskasvatuksen laatu ja kestävä kehitys

Vuoden 2012 laadun arvionnin tuloksia tarkasteltiin kestävän kehityksen näkökulmasta. Viiden oppimisympäristön keskeisen tekijän joukossa lasten osallistumista mittaavien osien keskiarvo oli pienin. Kestävän kehityksen näkökulmasta on kuitenkin olennaista että lapsi jo varhain harjaantuu näkemään oman toimintansa vaikutuksia ympäristössä. Pieni lapsi ei voi vielä ottaa harteilleen koko ympäristön tulevaisuutta, mutta lapsi voi harjoitella yhteisesti tuotetun lähiympäristön vastuullista kehittämistä. Näitä asioita tarkastellaan tutkimustulosten valossa Reunamo ja Suomelan artikkelissa, joka on juuri hyväksytty julkaistavaksi journalissa Journal of Teacher Education for Sustainability. Artikkelin lähdetiedot ovat:

Reunamo, J. & Suomela, L. (In print). Education for sustainable development in early childhood education in Finland. Journal of Teacher Education for Sustainability. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *