Lasten ADHD

Orientaatioprojektin havainnoinnuidusta lapsista 15 kappaletta oli ADHD-lapsia. Aineisto mahdollistaa satunnaisotantaan perustuvan vertailun ADHD-lasten ja muiden lasten välillä. Saadaan konkreettista tietoa lasten toiminnasta, suuntautumisesta, sitoutuneisuudesta, kaverisuhteista ja suhteista kasvattajiin. Tuloksista ilmenee esimerkiksi, että ADHD-lasten vertaissuhteet kehittyvät parhaiten kahdenkeskisissä suhteissa, joissa toinen lapsi omalla vakaudellaan tasapainottaa ADHD-lapsen hajoavaa huomiota. Tuloksissa tulee myös esimerkiksi selvästi ilmi, miten ADHD-lapsi on taipuvainen olemaan koko ajan jonkin verrain sitoutunut toimintaansa. Tällöin lasten “moottori” käy koko ajan samalla nopeudella kontekstista riippumatta. Ongelma ei siis ADHD-lapsilla ole, etteivätkö he sitoutuisi toimintaan yhtä paljon kuin muut. Ongelma on, että he sitoutuvat kaikkeen toimintaan samalla tavalla. Näin tärkeät asiat eivät erotu vähemmän tärkeistä eikä tarpeellisia suvantokohtia pääse esiintymään. Aihetta käsittelevä artikkeli on hyväksytty julkaistavaksi ADHD Report -journaliin. Artikkelin lähdetiedot ovat:

Reunamo, J. & Alijoki, A. (in print). Children with ADHD in Day Care. ADHD Report.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *