Kurssi pyöräilyn saavutettavuudesta Helsingin seudulla

Osana MetropAccess-hanketta järjestimme Geotieteiden ja maantieteen laitoksen opiskelijoille kurssin GPS-datan hyödyntämisestä tutkimuksen teossa sekä pyöräilysaavutettavuuden mallintamisesta. Kurssi koostui teoriapäivästä, itsenäisestä aineistonkeruusta sekä analyysipäivästä. Teoriapäivän aikana opeteltiin satelliittipaikannusjärjestelmien perusteita sekä GNSS-teknologian hyödyntämistä saavutettavuustutkimuksessa.

Kahden viikon aineistokeruun aikana kukin opiskelija keräsi itsenäisesti dataa pyöräilynopeuksista. Opiskelijat pyöräilivät kaupunkialueella erilaisissa ympäristöissä keräten GPS-laitteiden ja älypuhelimien avulla tietoa nopeuden vaihteluista. Analyysipäivänä kerättyä dataa tutkittiin paikkatietoympäristössä yhdessä muun datan kanssa sekä pohdittiin miten esimerkiksi liikennevalot, ylämäet ja suojatiet vaikuttavat pyöräilynopeuksiin.

Pyöräilyä Arabianrannassa